yoin

Manuel

Goedemorgen,

Ik heb een polyface mesh en een 3d solid welke elkaar kruisen. Nu wil ik van de 3d solid een stuk subtracten. Maar dit werkt niet bij een polyface mesh. Is er een manier om van de polyface mesh een 3d solid te maken?

Alvast bedankt voor de hulp!!

Groeten Manuel

HofCAD

Beste Manuel,

Probeer in AutoCAD 2012:
1) Commando  MESHSMOOTH voor omzetting van een 'Polyface mesh' naar een 'Mesh'.
2) Commando THICKEN voor omzetting van een 'Mesh' naar een '3Dsolid'.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.
ACADcadabra

Manuel

Bedankt, volgens mij is het gelukt!!

Nu het subtracten nog... dit is toch de 2 kruisende delen selecteren en daarna het deel waarvan je iets af wilt subtracten? Ik heb het idee dat deze bewerking te veel van mijn PC vergt, elke keer word ik uit het programma gegooid....  :(

Manuel

Eigenlijk heb ik dus een surface en een 3D solid die elkaar kruisen. (een wand als surface en een plafond als 3d solid). De 3d solid steekt door het surface heen (het plafond steekt dus door de wand heen), dit is niet de bedoeling. Hoe krijg ik het uitstekende deel van het plafond weg? Zie bijlage.

HofCAD

Beste Manuel,

Kun je niet een 3Dsolid tekenen in de vorm van het uitstekende gedeelde en
dat aftrekken van het uitstekend gedeelte met SUBTRACT.

ACADcadabra

Manuel

Het is me al gelukt. Ik kan met slice het uitstekende deel verwijderen. Maar nu komt het volgende probleem om de hoek kijken....

Om een doorsnede te genereren met de software die ik gebruik (Techline) moet ik 3D solids gebruiken. Mijn wanden zijn nu dus allemaal surfaces. Kan je van een surface een 3D solid maken?

Reimer

Autocad onthoud de geschiedenis van elke solid, dus hoe deze tot stand is gekomen. Ik geloof dat je dit kunt gebruiken voor het bewerken van de solid aan de hand van grips. Deze geschiedenis levert echter nogal veel extra data op.
Met het commando BREP kun je de geschiedenis van geslecteerde solids verwijderen. Je ziet ook meteen dat alle grips verdwijnen, de vraag is of je dat wilt. Dit heeft bij mij de tekening wel eens 75% kleiner gemaakt.

Reimer

HofCAD

Beste Manuel,

Met het commando THICKEN.
Command: THICKEN

Select surfaces to thicken:

ACADcadabra

Manuel

Ok bedankt, dan is deze thread opgelost!!

FastFiber