FastFiber

Verschaling van lijntype is anders in Layout dan in Model. (Opgelost)

Gestart door Witse007, za 09 06 2012, 18:56:36

Vorige topic - Volgende topic

Witse007

Hallo,

In Model wordt in één van mijn tekeningen de layer “Isolatie” gebruikt waar het lijntype op “Batting” is ingesteld.
Als er een isolatielaag moet getekend worden tussen 2 lijnen, bv: in de zoldervloer, dan moet ik na het intekenen van de isolatielijn een verschaling toepassen om deze correct tussen de 2 lijnen te krijgen.
Aangezien er verschillende isolatiebreedtes worden gebruikt is de verschaling dan ook verschillend, deze verschild van 0,35 tot 0,75.
Tot zover gaat alles nog perfect, maar als ik naar Layout ga kijken dan is de isolatielaag 3x zo breed als de afstand tussen de 2 lijnen, met de bepleisteringslaag op de binnenmuren heb ik hetzelfde probleem.
Kan er iemand mij enig advies geven over wat ik hier verkeerd doe?
Ik heb de tekening en een printscreen van de layout en model bijgevoegd.

Alvast bedankt!!

julien

De variabele psltscale is je aan het tegenwerken. Als je deze verzet naar 0 zal je probleem opgelost zijn.  :wink:

Witse007

Fantastisch, bedankt Julien voor de snelle reactie. :vreegoe:
Het was misschien een domme vraag, maar voor mij een grote hulp.
Ik heb mijn 2e jaar avondcursus autocad bijna achter de rug en de smaak te pakken, voor heel wat problemen weet de leerkracht zelf geen raad??  :twisted:
Om eerlijk te zijn heb ik al meer geleerd via dit forum dan in de klas, ik zou zeggen doe zo verder. :wink:

EddyBeerke

Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

julien

Citaat van: EddyBeerke op ma 11 06 2012, 07:54:48
Wees vrij om ook hier lesgeld te doneren. :lachen:
Af en toe onze sponsors blij maken en je medestudenten sturen is ook al schitterend hoor.  :wink:

jo-king

Citaat van: Witse007 op za 09 06 2012, 22:24:39
Fantastisch, bedankt Julien voor de snelle reactie. :vreegoe:
Het was misschien een domme vraag, maar voor mij een grote hulp.
Ik heb mijn 2e jaar avondcursus autocad bijna achter de rug en de smaak te pakken, voor heel wat problemen weet de leerkracht zelf geen raad??  :twisted:
Om eerlijk te zijn heb ik al meer geleerd via dit forum dan in de klas, ik zou zeggen doe zo verder. :wink:

Leuk he.. newbie of expert.. dit forum is zeer behulpzaam voor iedereen!
geef de link maar door aan uw leerkracht!  :twisted:
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Witse007

De bewerking psltscale is blijkbaar maar één keer gelukt.
Enkele dagen later heb ik de tekening opnieuw geopend en hetzelfde probleem komt weer te voorschijn, isolatie is terug 3x zo breed als de afstand tussen de lijnen.
Ik heb de variabele psltscale nagekeken, en deze staat nog altijd op 0.
Een vraagje, de variabele psltscale is dat een instelling die gewijzigd wordt in autocad zelf en blijft die dan ook zo staan of is dat een instelling die bij de tekening zelf hoort en mee opgeslagen wordt in de file zodat je die dan bij elke tekening opnieuw veranderen?
Zijn er nog andere instellingen die eventueel invloed kunnen geven?

jimpie

psltscale is per tekening dus geen algemene insteling.

als je meerdere layouts in je tekening hebt moet je dit per layout doen.
je kan ook een lege tekening maken je ltscale waarde en je psltscale op 0 zetten (eventueel gebruikte layers en dimstyles) deze opslaan als template, bij het starten van een nieuzwe tekening neem je eigen template in je hooft je geen zorgen meer te maken om deze instelling

Ik heb de variabele psltscale nagekeken, en deze staat nog altijd op 0 dit kan je normaal oplossen met een regenall  type REA en enter.

roy_043