FastFiber

Re: foto in cad 2008LT (OPGELOST)

Gestart door rudi d., zo 27 05 2012, 11:56:52

Vorige topic - Volgende topic

rudi d.

ik zou een raam met een zeer speciale vorm moeten namaken, ik heb hiervan een foto (jpg) genomen.
Kan er me iemand eenvoudig uitleggen hoe ik deze foto kan invoegen?
Heb het al geprobeerd via insert/ole object, maar dan staat er een kadertje met de naam.jpg erin.
Klik ik hierop krijg ik echter wel de foto in picture viewer.
Heb dit ooit eens 1 maal uitgelegd gekregen, maar nooit gebruikt.
Ik herinner me nog wel iets van scale, maar dit gebruik ik nooit.
Alvast bedankt!

rudi d.

ondertussen ontdekt dat ik via paint de foto wat kan verschalen en opslaan als bmp file.
Volgend probleempje is dat de foto niet mooi loodrecht staat.
Heb alles eens geselecteerd en gedraaid naar een rechte lijn, maar  de foto blijft dan recht draaien, een beetje zoals een rad in een pretpark.
Dan eens als block gekopieerd, het draaien lukt dan wel maar is dan een leeg kader zonder foto.
Is wat zoeken en uitproberen, maar beetje met beetje lukt het wel.

Reimer

Gebruik het commando IMAGEATTACH om een plaatje in autocad toe te voegen. Je kunt deze nu ook gewoon draaien.

Reimer

Deefje85

De beste manier om een foto te verschalen of te verkleine is nog altijd photoshop.Buiten paint.

EddyBeerke

Citaat van: Deefje85 op di 29 05 2012, 12:27:23
De beste manier om een foto te verschalen of te verkleine is nog altijd photoshop.Buiten paint.

Ik dacht dat het gaat om het verschalen binnen AutoCAD?
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

rudi d.

het commando imageattach in niet gekend, mss omdat het een LT versie is?
Het is idd verschalen in autocad, maar blijkbaar is de tekening te groot en dien ik te verkleinen, in dit geval met paint gedaan.

Deefje85

Citaat van: EddyBeerke op di 29 05 2012, 13:03:05
Ik dacht dat het gaat om het verschalen binnen AutoCAD?

Dat was ff een ander voorbeeld dan het onderwerp zelf

mijn excuses daarvoor.

lexxx

Citaat van: rudi d. op di 29 05 2012, 20:07:27
het commando imageattach in niet gekend, mss omdat het een LT versie is?
Het IMAGE commando is een tijdje uit Autocad LT verdwenen. In versie 2002 zat het er in maar in versies die daarna kwamen niet. Ik geloof dat het pas in versie 2010 weer is teruggekomen.
the end of the line

rudi d.

ben alweer een stapje verder zodanig dat het me gelukt is om de cad tekening te gebruiken voor de cnc machine zijn werk te kunnen laten uitvoeren.
Ga het even samenvatten, is mss omslachtig maar kan misschien anderen ermee op weg helpen.
Eerst had ik de foto verkleind via paint, ongeveer een 30% en als jpg opgeslagen.
Via ondermeer op dit forum ontdekt freewareprogramma WinTopo geïnstalleerd, hiermee kon ik de foto draaien zodanig dat ik terug loodrecht kon overtekenen, nogmaals verschaald naar 30% en opslaan als bmp.
Die via insert in autocad gebracht, verschaald naar de werkelijke afmeting en overtekend.
Door het verschalen is de foto steeds minder duidelijk, maar doe ik dit niet heeft autocad blijkbaar last met het teveel aan pixels.
Hier moet ik me nog wat verder in verdiepen, mocht een snellere (lees: eenvoudigere) manier bestaan zou dit toch handiger zijn.
Bij een eenvoudiger werk meet ik enkele punten op om van daaruit te tekenen, en dat gaat toch een stuk sneller. maar dit was iets te ingewikkeld om de juiste coördinaten te bepalen.
Toch bedankt om mee te zoeken!

rudi d.

heb het freeswerk nu uitgevoerd op een teststuk, het 1° was zo goed als perfect dezelfde vorm.
De volgende week meermaals van de lijn, nochtans op dezelfde manier gefotografeerd (haaks op het werkstuk, midden in de hoogte was fototoestel).
Dan maar terug op de vertrouwde manier, coördinaten opmeten en die gebruiken om uit te tekenen.
Dit gaat zelfs sneller en is ook juister. Hiermee vat ik het moraal van het verhaal even samen.
Foto overtekenen kan, maar komt het op mm's op aan lijkt het me niet betrouwbaar.

FastFiber