yoin

Jon Tampon

Beste,

Ik wil graag de printerinstellingen standaardiseren voor onze tekenafdeling.
Ik heb deze site al wat afgezuimd en op het internet.
Wij werken allemaal op kantoor, en ik heb begrepen dat je best op kantoor alles via netwerklocatie kan laten gaan. (en dat wnr je met een laptop op locatie beter alles op de c schijf instelt)

Ik heb nu de paden al naar het netwerk geschakeld van .pc3, .pmp en .ctb elk in aparte mappen
Ook heb ik de system printers op hide gezet zodat autocad deze niet zoekt en doorloopt.

Voor de dwg to pdf en onze A3/A4 printer lukt dit voor al onze computers
Maar voor onze plotter (A2/A1/A0) lukt dit niet.
Ik maak steeds een .pc3 aan van een netwerk printer, en heb dit steeds op mijn computer gedaan.
Als ik dan op een andere pc een plotter print wil doen en die pc3 aanduid dan geeft hij weer dat hij de printer niet kan terugvinden. Als ik deze dan wil overschrijven met een in het lijstje eronder geeft hij foutmelding (zie bijlages)
Ik heb overal dezelfde driver gekozen, ook op het netwerk opgeslagen
En als ik de pc3 aanmaak op een andere pc is er alty wel een of andere die niet werkt met deze pc3 en de foutmeldingen geeft, en een deel dat die instellingen dan weer wel accepteert.
Hier zit echter geen regelmaat in

We werken allen met Windows 7 64 bit (een pc nog op 32 bit, weet niet of dit uitmaakt) en met acad 2012.

Ik hoop dat ik het probleem een beetje duidelijk heb kunnen schetsen. Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Additional:
- Je pc3 verwijst ook naar een printernaam waar een driver aan vasthangt. (de printernaam moet bij alle pc's dezelfde zijn in het besturingssysteem?)
- Als men later een nieuwe printer verschaft, is het dan voldoende om de driver in de pc3 aan te passen of moet ik dan ook alle namen van de printers veranderen en nieuwe pc3 maken?
- Ik heb momenteel geen pmp, dat word enkel aangemaakt als ik extra papierformaten aan men pc3 wil toevoegen, of heb ik deze nodig voor een goede werking?
- Als je een nieuwe pc3 aanmaakt kan je ook kiezen voor heidi driver? maar deze word niet meer standaard meegeleverd met de printer drivers? dan moet je een extra plaats op je server maken voor heidi module?

Dank bij voorbaat,
Jon Tampon
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

hulpje

Heb je al eens geprobeerd om op alle pc's de printerdriver te installeren?
Voor DWG to PDF is dit niet nodig, maar wel voor je netwerkprinters.....
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Jon Tampon

De drivers staan op alle pc's. Je kan de plotter dus ook bereiken vanuit windows als je bv een foto wilt afdrukken. En als je hide system printers uitvinkt kan iedereen ook plotten in autocad door rechtstreeks naar de printer te sturen.

(nu had iedereen andere namen voor verschillende printers en andere instellingen en dan werden ze verschillend afgedrukt en moet iedereen opnieuw de printerinstellingen controleren voor af te drukken)

De bedoeling is juist dat iedereen dezelfde printerinstellingen heeft en ook in zijn tekeningen in de page setup manager deze .pc3 vastkoppelt. Zodat er uniform word afgedrukt, wat denk ik toch mijn opzet is via .pc3
(zodoende dat als er een printer wijzigt dat we dezelfde .pc3 van driver verwisselen of een nieuwe .pc3 aanmaken met de naam die we nu uniform gaan instellen)

Moeten de printerinstellingen op elke pc in windows ook dezelfde staan, of eigenlijk zou dit niets mogen uitmaken omdat de .pc3 dit overneemt?
Wat dan met de grijze gebieden in de .pc3 die je niet kan modifyen (costum properties) dienen deze dan wel in de windows printer gelijk te staan?
Windows 8.1 (64 bit)

hulpje

Probeer toch eens de pmp file te kopiëren....
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Jon Tampon

Als ik in de .pc3 files kijk staat er bij PMP file name none, en dus ook geen enkele attached
Ik heb mijn pmp's van vroeger nu ook gekopieerd naar het netwerk, maar die hebben een andere naam als de pc3 en zijn dus niet gelinkt ..
Windows 8.1 (64 bit)

EddyBeerke

Dubbelkilk op de .PC3 file. Er opend nu een venster waar je de PMP kunt koppelen.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Jon Tampon

Ja ik weet waar je de pmp kunt koppelen.

Ik heb op de computer waar het probleem zich voordeed een nieuwe test.pc3 aangemaakt met dezelfde driver
Dan deze verwijderd, en nu herkent autocad wel de driver ?!

Ik heb nu op een andere computer de pc3 file van de server aangepast, naar enkele papierformaten, waardoor hij een pmp koppelt aan die pc3 file.
Als ik nu op mijn computer de pc3 file van de server kies om te printen dan staan al deze papierformaten nog niet ingesteld?

Zie bijlage voor properties van de pc3.
Bij driver information staat een verwijzing naar de C schijf. Slaagt ie dan alles op naar de c schijf want hoe kan het anders dat ik de pc3 op het netwerk aanpas en op andere computers er niet in slaag om die pmp mee te krijgen hieraan gekoppeld?
Windows 8.1 (64 bit)

Jon Tampon

Ook ter info:

Als ik op de Windows 7 (32 bit) computer de instellingen van de windowsprinter aanpas, of de custom properties via autocad, geeft hij een melding dat ik de firmwire moet updaten, als ik die dan met in het juiste ipadres te gaan en deze daar dan inlaad dan geeft hij na installatie invalid file weer op de printer

Bij Windows 7 (64bit) geeft hij deze melding niet
Op identieke gelijke ingestelde computers plot hij soms af op landscape, en soms op portrait
Terwijl de pc3 op de server staat en ingesteld staat op autorotate zodat hij zo min mogelijk papier gebruikt.
Windows 8.1 (64 bit)

EddyBeerke

Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

jo-king

Jon, Ik heb hier ook meerdere dagen met kwijt gespeeld; ondertussen werkt alles hier wel perfect & probeer ik er volledig af te blijven.

Ik heb gekozen voor een neutrale pc3-naam, zodat later het toestel kan verandert worden, zonder de gebruikers ermee lastig te moeten vallen.

installeer de printerdriver lokaal , overal identieke versie, met identieke naam  (dit is echt essentieel!)
hierbij zou de driver moeten gekoppeld worden naar een netwerk-adres (192.168.xxx.xxx) ?
dit adres moet natuurlijk bij elke werkpost identiek zijn!

als je nu lokaal je pc3 aanmaakt & deze ook lokaal opslaat, kan je hem copieren naar de andere werkposten.
je kan de pc3-bestanden desnoods op read-only zetten ?
zou moeten lukken?

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Jon Tampon

- Ik heb ook een neutrale pc3 naam (PLOTTER A2-A1-A0.pc3) gekozen om dezelfde intentie
- Ik heb op elke pc de plotter zelf opnieuw geinstalleerd en de driver opgeslagen op de server, dus steeds dezelfde driver en poort (192.168.1.15) gekozen voor deze plotter + identiek dezelfde naam (HP DesignJet T770 HD Plotter)
- Als ik de pc3 lokaal aanmaak en dan kopieer naar de verschillende pc's dan is het nut weg om dit op de server op een plek bewerkbaar te maken weg. Dan zit iedereen terug op zijn eigen systeem te werken en dien ik zelfs al deze aanpassingen niet te doen.

http://www.cadmasters.com/techsupp/acad/pltstd.html
http://www.cadmasters.com/techsupp/acad/ac2kplot.html

CiteerIk heb op de computer waar het probleem zich voordeed een nieuwe test.pc3 aangemaakt met dezelfde driver
Dan deze verwijderd, en nu herkent autocad wel de driver ?!
Sinds deze actie vind autocad wel de PLOTTER A2-A1-A0.pc3 terug zonder deze te willen overschrijven

Het probleem blijft echter dat als ik iets aanpas op de server op 1 computer, dat deze gegevens niet op een andere computer in autocad meewijzigen wat ik heel raar vind omdat ik het juist op het netwerk uitvoer.
Mss dien ik de c-locatie met het bestand hpgdi10.hdi op alle computers gelijk te maken?

CiteerAls ik op de Windows 7 (32 bit) computer de instellingen van de windowsprinter aanpas, of de custom properties via autocad, geeft hij een melding dat ik de firmwire moet updaten, als ik die dan met in het juiste ipadres te gaan en deze daar dan inlaad dan geeft hij na installatie invalid file weer op de printer

De firmware van de printer is upgedate, Ik had de .exe file ingeladen; terwijl ik deze .exe eerst diende te unzippen en dan de .fmw moest inladen
Windows 8.1 (64 bit)

JMD

Ik zit nu niet op PC met AutoCAD, maar wij hebben alles via netwerk draaien en dit loopt gewoon goed.
Zo uit mn hoofd dien je ook bij Options, file locations, de juiste map te selecteren voor de jusite plotinstellingen. Heb je hieral aan gedacht?
Kan dit nu niet controleren, maandag zit ik weer achter de juiste PC

Jon Tampon

Ja ik heb alles op naar de server gekoppeld.
Ook de paden in options van de pc3 pmp en ctb

Autocad vind wel de printers etc terug, maar als ik nu een pc3 op het netwerk aanpas, dan herkent hij op een andere pc die .pc3 ineens niet meer, als ik dan op die pc een test.pc3 aanmaak met dezelfde instellingen (in dezelfde map op het netwerk weer) dan geeft hij geen foutmeldingen en vind hij de plotter terug.

Als ik nu de papierformaten op een computer aanpas in de. pc3 op de server, dan maakt hij natuurlijk automatisch die .pmp aan (ook op server) en op die computer zie ik dan ook die papierformaten.

Pak ik een andere pc en wil ik afdrukken zijn die papierformaten niet aangepast, desondanks dat dezelfde file van de server word geladen?

Ik heb hier 2 computers waarmee ik afdruk met die pc3 en de tekening komt er juist uit, doe ik dezelfde tekening open op mijn computer en plot ik die tekening dan komt hij er 90° gedraaid uit, en dus deel van de tekening valt eraf en deel is wit.
Op alle computers staat de systeemprinter ook ingesteld op autorotate, en de rol die erin zit.
Wat eigenlijk irrelevant is aangezien ik met de pc3 afdruk.

Print ik op mijn computer af met de systeemprinter dan komt de tekening er juist uit
Print ik af via de .pc3 komt hij er 90° geroteerd uit.
Windows 8.1 (64 bit)

bart

Misschien lukt het wel als je die wijziging uitvoert op een moment dat er geen autocad users op de Server zijn ingelogd. (servers beveiligen open bestanden)
Of moet je autocad even opnieuw starten voordat hij de nieuwe instellingen pakt.

Mij lijkt het overigens minder wenselijk wat je wilt
Of hebben jullie nooit een afwijkende instelling nodig voor een paar plotjes?
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

JMD

Nog even nagekeken, maar wij gebruiken geen pc3-bestanden (enkel DWG to PDF).
Alle printers/plotters lopen via het netwerk; je kunt zelf geen printers toevoegen.
E.e.a. is dus afhankelijk van een goede systeembeheerder.
Wij ondervinden dus nagenoeg nooit problemen met plotten!!!