FastFiber

Block

Gestart door Alround, wo 26 10 2011, 09:53:32

Vorige topic - Volgende topic

Alround

Goeiemorgen.

Ik heb een probleem met 'Insert Block'. Ik heb een tekenhoofd gemaakt op stage die ik graag wil gebruiken voor mijn tekeningen.
Maar wanneer ik dat tekenhoofd inporteren wil dan zit hij mijlen ver weg van de tekening. Want als ik dan 'Zoom' 'Extents' doe, dan zie ik dat hij niet eens in de buurt komt van waar ik heb hebben wil. Dan kost het mij veel tijd om hem dan eindelijk op zijn plek te krijgen.

Komt dat dan omdat mijn tekenhoofd (block) geen base point heeft? Of omdat ik iets verkeerd doe bij het invullen van de gevens die word gevraagd wanneer je 'Insert Block' doet.

Mvg, Alround.

H@rm

Alround,

Het best open je het tekenhoofd. Selecteer alles en schuif het naar 0,0. Meest handige is om dan rechtsonder als 0,0 aan te houden. Makkelijker voor het inserten van je block in alle formaten.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

Alround

Ik kan hem wel naar 0,0 zetten maar daar heb ik niks aan omdat hi dan nog steeds mijlen ver van de tekening komt. En hem eerst opzoeken, dan move en dan vlakbij de tekening zetten duurt mij gewoon te lang.
Het liefst wil ik dat ik 'Insert Block' doe en dan ik dan met een 'Base point' zo op zijn plek kan zetten zonder dat ik hem eerst moet opzoeken en dergelijke.

Iemand nog een oplossing?

jimpie

selecteer je block en ga naar block editor, selecteer hier alles, kies een hoek uit welke je wil op 0,0 zetten  verplaats dit naar 0,0  opslaan en klaar.
indien niet goed duidelijk plaats deze tekening op het forum dan doe ik het wel even voor u.

julien

Ofwel is je 0,0 van je block mijlenver van je getekende objecten in het block ofwel is de 0,0 van je tekening mijlenver van je getekende objecten in je tekening.
Als je je block insert en dan zoom extends doet kan je dit eenvoudig testen door een lijn te tekenen beginnende bij 0,0.

Alround

Hem op 0,0 brengen is niet zo moeilijk, dat heb ik zonet gedaan. Maar dit is niet wat ik bedoelde.
Want de tekening die ik heb ik Layer 1 ligt op Coördinaat X 201110.2356 Y 570038.9693 Z 0.00

De rechterkant van me tekenhoofd staat nu op X 0 Y 0. Leuk en aardig, maar dan zit er nog steeds een verschil van een aantal kilometer tussen.

De bedoeling is gewoon dat ik in Layer 1 zit. Me tekening precies in de Vieuwport heb met Legenda en alles. En dat daar onder de kader/tekenhoofd komt.
Het mooiste is dan dat je 'Insert Block' doet dat je dit dan ziet

Dat je dan op Ok drukt en dat je hem dan gewoon naar het punt gaat die je aanklikt.

Alround

Citaat van: julien op wo 26 10 2011, 11:19:04
Ofwel is je 0,0 van je block mijlenver van je getekende objecten in het block ofwel is de 0,0 van je tekening mijlenver van je getekende objecten in je tekening.
Als je je block insert en dan zoom extends doet kan je dit eenvoudig testen door een lijn te tekenen beginnende bij 0,0.
?

Zo heb ik dat ook gedaan, een lijn op 0,0 zetten en dan kijken of het tekenhoofd daarop ligt.
De tekening zelf kan ik niet van de coördinaten halen omdat ik dan de hele tekening verpruts en we hier in dit vak met coordinaten werken.

Jon Tampon

Als je met insertion punt werkt dan hangt je block toch aan dit punt vast en dan zet je hem toch neer over het punt dat je wilt, en niet gewoon ergens in de tekening?
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

Alround

Citaat van: Jon Tampon op wo 26 10 2011, 11:26:35
Als je met insertion punt werkt dan hangt je block toch aan dit punt vast en dan zet je hem toch neer over het punt dat je wilt, en niet gewoon ergens in de tekening?
Je bedoelt dus dat me tekenhoofd wel aan het punt hangt, maar dat ik zelf meer in de richting moet slepen waar ik hem hebben wil?

Nou dat doe ik dus al de heletijd, maar daar wil ik vanaf omdat het sneller kan.

Jon Tampon

als je ''beeldscherm'' op het punt staat waar je het block wilt inserten, en dan insert block zegt dan moet je toch nooit massaal ver slepen??
Windows 8.1 (64 bit)

Alround

Jawel Jon Tampon, anders maak ik dit topic toch niet aan?

Rudy

Als je de tekening van je block opent en dan met het commando "base"
het door u gewenste basepoint selecteert, dan heb je toch je exacte insertpoint...
Autocad 2013 / 2016

Jon Tampon

bij bestaande tekeningen raad ik je dan aan om je beeldscherm naar je juiste punt te zetten, zodat je minder moet slepen.

En zet in je standaard layout je titelkader reeds vast in je template, zodoende moet je deze niet steeds invoegen

Windows 8.1 (64 bit)

Alround

Citaat van: Rudy op wo 26 10 2011, 11:58:55
Als je de tekening van je block opent en dan met het commando "base"
het door u gewenste basepoint selecteert, dan heb je toch je exacte insertpoint...
Dit is het. Bedankt :)

bart

Dat is reparatie achteraf

Als je iets als block opslaat met block of wblock moet je gewoon even de moeite nemen om het insertpoint aan te geven zie ook afbeelding.
vervolgens hangt het block met dit punt aan de cursor als je het insert
(Het fijnste werkt het uiteraadt als dit punt met 0,0 eveneenkomt maar dat hoeft niet perse)
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

yoin