yoin

johanp

Hallo,

Ik ben op mijn eentje een oudere autocad Land Development Desktop aan proberen onder de knie te krijgen. Het is een versie 2000.
Ik heb een probleem met vlakken te arceren met SOLID. De tekst en lijnen onder dat gearceerde vlak verdwijnen. Hoe los ik dat het beste op?
Bij voorbaat dank.
Een newbie autocad studentje

hulpje

Johan,
wat er gebeurt is het volgende: AutoCAD stapelt min of meer alle elementen die je aan de tekening toevoegt op elkaar.
Je arcering is als laatste getekend en omdat het een solid is, zie je dus niet meer wat er onder ligt.
Maar AutoCAD heeft daar een oplossing voor en dat doe je met het commando DRAWORDER.

Activeer het commando, selecteer de arcering en kies voor de optie SEND TO BACK.
Je solid komt nu helemaal onderop te liggen, de andere elementen worden nu weer zichtbaar.

Draworder heeft nog meer opties, maar die moet je zelf maar even ontdekken.

Nog een klein tipje:
Bij nieuw te maken solid arceringen zou je even moeten kijken, of in het BHATCH commando ook de optie zit SEND TO BACK.
Ongeacht de volgorde waarin je tekent, zal de arcering die je tekent, onderop de stapel terecht komen.
(Deze optie zit wel in nieuwere acad versies, voor 2000 weet ik dit niet zeker  :? )

Succes!

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

johanp

Dag Richard,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik heb het metee ngeprobeerd en alles is perfect nu.
Fijn weekend en als ik nog een probleem heb weet ik je hier te vinden :-)
Geweldi!!

hulpje

HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)