FastFiber

snappoint met sneltoets

Gestart door Rubke10, di 05 07 2011, 16:11:24

Vorige topic - Volgende topic

Rubke10

Hallo,

Is het mogelijk om sneltoetsen toe te wijzen voor snappoints. Bijvoorbeeld bij het trekken van een lijn naar een endpoint d.m.v. de sneltoets ''EN'' of een van de F-toetsen. Nu zijn alle snappoints gedefineerd met 3 karakters (bij endpoint wordt het dan ''end''), ik zou dit graag willen wijzigen naar 1 of 2 karakters.

Rob

EddyBeerke

Probeer eens voor endpoint:
[Shift+e]

Kijk eens in de help bij: "keyboard shortcuts"
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

in de cui
onder shortcut keys kan je commando's aan je funtie toetsen hangen.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

jo-king

ook handig is, om tijdens een commando, de shift toets in te drukken & rechtermuis-klik te doen.

dan krijg je een menutje met osnaps..

Jo.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Reimer

Als we opties gaan aandragen:
Wanneer niet het gewenste snappunt wordt voorgesteld kun je met Tab wisselen tussen de door jouw ingestelde snapopties. (wanneer autocad bijvoorbeeld naar een midpoint snapt kun je met Tab ook voor het endpoint van de lijn kiezen).

Reimer

Rubke10

Bedankt voor al jullie reacties en tips!

Citaat van: EddyBeerke op di 05 07 2011, 16:29:11
Probeer eens voor endpoint:
[Shift+e]

Kijk eens in de help bij: "keyboard shortcuts"

Bij mij werkt shift+E niet. Ik heb dit getest bij het tekenen van een lijn naar een ''endpoint'', echter krijg ik alleen onder in mijn commando balk een lange rij met de E's te zien. Moet ik misschien een extra handeling uitvoeren?

Citaat van: bart op wo 06 07 2011, 07:56:40
in de cui
onder shortcut keys kan je commando's aan je funtie toetsen hangen.

Hier ben ik ook mee bezig geweest. Maar zoals hier boven beschreven krijg ik deze sneltoets niet uitgevoerd wanneer er een commando actief is. Bijvoorbeeld de snap functie Nearest zou ik graag onder ''ee'' of F1 hebben. Echter kan ik ''ee'' niet opgeven en als ik F1 opgeef dan opent Autocad de helfp functie.

hulpje

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar houd er rekening mee, dat als je achter een andere pc gaat zitten, je deze combinaties niet hebt.
Of als er een nieuwe release komt, je dit allemaal opnieuw moet instellen.
Daarnaast hangen toetscombinaties ook af, van je toetsenbord indeling [NL] of [INT]
Ook moet je gaan onthouden, welke combinatie je gebruikt voor al je osnaps opties.

Is het niet handiger om standaard 3 of 4 veel gebruikte osnaps standaard aan te zetten en dan met de afkortingen de gewenste afwijkende osnap te activeren?
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Rubke10

@hulpje: Dat klopt helemaal, maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen.

Vroeger (in AutoCad2007) kon je de sneltoets voor nearest gewoon toewijzen in de acad.pgp. Helaas lukt dit nu niet meer (AutoCad2011). Doe ik iets verkeerd of heeft iemand het zelfde probleem. Oplossingen zijn uiteraard van harte welkom!

bart

Als je wat gaat proberen is f1 geen goede keuze dit is een lastige toets die je appart moet overrullen
probeer f2 - f12 eens.

Ik ben het overigens niet met hulpje eens.
De snelheid winst met goede gepersonaliseerde instellingen weegt ruim op tegen een uurtje instellingen overzetten bij een update.

Wat betreft een ander systeem daar zijn goede oplossingen voor te verzinnen
zoals een profiel op de server of een usbstick met je eigen instellingen/menu

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Rubke10

@ Bart; Een ander F-toets zou misschien een optie zijn maar waar ik niet bij stil heb gestaan is dat de meeste F-toetsen al zijn toegekend tijdens een commando. Bijvoorbeeld F3=Osnap, F8= Ortho enz...

Het lieft zou ik dan ook de snappoints tijdens een commando willen activeren d.m.v. een sneltoets. Een mooi voorbeeld is ''nn'' voor nearest. Zoals eerder aangegeven was dit vroeger in AutoCad 2004 in te stellen in de acad.pgp.

De vraag die open blijft staan is dus:
Hoe kunnen we het snappoint ''nearest'' tijdens een commando activeren met de toetsencombinatie ''NN"' :vraagteken:

Reimer

Je kunt volgens mij geen alias maken voor objectsnaps. Helaas.
Ik dacht ook dat Shift+E niet werkte, maar je moet hem gewoon lang vasthouden.
Ik las een tip van iemand om met een lisproutine je eigen snap-alias te maken. Dit kan wel maar moet altijd voorafgegaan worden door een ' (apostrof) omdat je het commando wilt gebruiken binnen een ander commando.

Voorbeeld:
(defun c:NN ()  (command "nearest"))

Start het command LINE. Kies punt 1. Type 'nn en kies nu punt 2.

Je kunt de voorbeeldregel gewoon in acad plakken om hem te testen. Wanneer je dit principe wilt gebruiken kun je deze regel in een leeg tekstbestand plakken en het bestand opslaan als *.lsp. Dit lsp-bestand kun je handmatig in acad laden d.m.v. sleur en pleur. Door het bestand via APpload aan de Startop Suite toe te voegen wordt deze in iedere tekening geladen.

Misschien wat veel info in één keer. Als je vragen hebt horen we het wel.

Succes,
Reimer

hulpje

@Reimer,

Als ik jouw verhaal goed lees, moet je dus 3 tekens invoeren om het commando nearest te activeren, gebruik dan meteen nea, heb je hetzelfde resultaat...... toch?

@Bart,

Ik ben niet TEGEN het personaliseren van je AutoCAD instellingen, maar als AutoCAD al minimaal 3 methoden heeft, waarom dan een 4e bedenken?
Als je dan met oplossingen moet gaan werken, zoals Reimer deze aandraagt, wat is dan, in dit geval, je specifieke winst?

Nogmaals, ik predik geen standaard AutoCAD, mijn acad.pgp is ook aangepast naar eigen wens.
(Is ook niet altijd even handig, soms moet ik collega's helpen en die gebruiken de standaard acad.pgp.....)

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Reimer

Beste Hulpje,

ik ben het deels met je eens. Als de 3 bestaande methodes niet aan jouw wensen voldoen, bedenk dan een 4e.
Ik ben gewend aan de standaard afkortingen voor S(ch)naps, dus hoef ik deze niet aan te passen. Wel ben ik voorstander van het maken van persoonlijke afkortingen. Omdat ik P gebruik voor Pline heb ik PP ingesteld voor Pan (voordat het muiswieltje als pan-knop gebruikt werd). De commando's LAYOFF en LAYON zijn bij mij OO en OOO. Dit gaat zeer snel. Ik kan me voorstellen dat iemand liever 'NN gebruikt dan NEA, omdat de toetsencombinatie prettiger is.

Reimer

creator88

Ik ben het inderdaad met Reimer weer eens gezien ik al mijn meest gebruikte functies bij mijn linker hand heb zetten heb ik ook het een en ander om moeten gooien het is denk ik maar net wat je gewent bent en het is daar in tegen inderdaad wel lastig als je een collega moet helpen die de standaard instellingen heeft

AdenRob

@ Reimer ik ben het helemaal met je eens.

Gepersonaliseerde instellingen in acad.pgp geven mooie mogelijkheden.

Met de 26 letters van het alfabet kan je al 26 commando's starten met slechts 1 toets.
Indien met de toets 2 x intikt heeft men in totaal al zo'n 52 commando's simpel ondergebracht.
Voor Nearest NN intikken werkt inderdaad zo'n 2 x sneller dan de standaard NEA

In autocad 2004 kon men dit inderdaad makelijk regelen in de acad.pgp file
In autocad 2011, werkt dit voor de osnap functie Nearest niet meer, waarom weet ik helaas niet: :oops:

Ad

FastFiber