FastFiber

Zware onderlegger (24Mb), oorzaak gezocht (Opgelost)

Gestart door WdeCroon, ma 06 06 2011, 14:08:23

Vorige topic - Volgende topic

WdeCroon

Sinds vandaag zit ik bij een nieuwe klant en die heeft een behoorlijk zware onderlegger die het systeem enorm vertraagd. Ik heb diverse manieren geprobeerd om de tekening te verkleinen. Het systeem wat ik gebruik heeft Acad2011 en Stabi 8. De opschoon functie van Stabi is gebruikt. De tekening is waarschijnlijk in Archi gemaakt. Hieronder een kleine opsomming van wat er aan entiteiten in de tekening zit, van 24Mb:
- Line: 292 - Polyline: 23056 - Blockreference: 2036 - Mtext: 434
Er zit uiteraard meer in de tekening maar niet in de hoeveelheid dat deze de tekening ernstig zouden kunnen verzwaren. Ter vergelijking geef ik hieronder een opsomming van entiteiten weer in een soortgelijke tekening, maar deze is maar 6Mb groot:
- Blockreference: 1544 - Polyline: 54267 - Mtext: 545

Heeft iemand een idee waar deze absurde grootte vandaan kan komen?

EddyBeerke

Wat ik vaak doe is met Wblock (Entire drwaing) een nieuwe tekening maken.
Acad maakt dan van de objecten nieuwe objecten zonder de extra ballast van andere progs.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

sschevers

wat je ook eens kunt proberen:
-purge intypen op de command prompt en dan de optie Regapps kiezen. Bij een export uit een ander pakket worden deze bij bosjes aangemaakt. Aangezien dit database entries in je tekening zie je ze niet maar nemen ze wel ruimte in je tekening database in.

succes

stephan

hulpje

Citaat van: sschevers op ma 06 06 2011, 15:15:13
wat je ook eens kunt proberen:
-purge intypen op de command prompt en dan de optie Regapps kiezen. Bij een export uit een ander pakket worden deze bij bosjes aangemaakt. Aangezien dit database entries in je tekening zie je ze niet maar nemen ze wel ruimte in je tekening database in.

succes

stephan
Hier heb ik een scriptje voor gemaakt, deze doet een volledige purge van je tekening.
(Zet onderstaande tekst in een TXT bestand en sla deze op als PURGE.SCR
Sleep vervolgens dit bestand je tekening in, hiermee wordt je tekening snel en compleet gepurged.)
;-------------------------------------------------------------------
;PURGE 14-12-2009
;qsave toegevoegd 22-12-2009
-PURGE
A
*
N
-PURGE
R
*
N
qsave

;--------------------------------------------------------

Mvg. Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

WdeCroon

Heb beide methoden geprobeerd en helaas hadden beiden nauwelijks effect. De tekening is na -purge regapps een kleine 500kb kleiner geworden en na het toepassen van het wblock commando nog eens een 500kb minder. Ik ben echter wel op het idee gekomen om alle inhoud eens te deleten. Ik heb eerst met behulp van een crossing alles geselecteerd en gedelete en los daarvan ook nog eens met CTRL-A alles geselecteerd en vervolgens gedelete. Allebei kwamen na save uit op 21Mb.

Na verwijderen van alle entiteiten zoals hierboven vernoemd het script van Richard eroverheen gegooid, toen was de tekening nog maar 80kB. Naast de te verwachten blocks en layers die met 'purge all' verwijdert worden zijn er ook nog 13 reg.apps verwijdert tegenover 5 als ik een 'volle' tekening heb.

WdeCroon

Citaat van: WdeCroon op ma 06 06 2011, 16:05:02
Heb beide methoden  ... en 'volle' tekening heb.

Heb '-purge blocks * n' geprobeerd na het visueel verwijderen van de inhoud. De tekening is met een slordige 21Mb verkleind. Het 'gewicht' zit hem dus in de blocks, maar heeft iemand hier een oplossing voor?

Ik heb de tekening meegenomen naar huis, betere pc alhier. Het bleken attribuut definities en 3d faces te zijn samen met block in blocks in blocks etc. Alles geexplodeerd en vervolgens gepurged (met scriptje). Als wblock weggeschreven en nu is hij ong. 6 Mb groot! Bedankt voor de hulp :D