yoin

PJ

Citaat van: RobenAd op do 26 05 2011, 11:25:57
@ PJ wij snappen niet wat jij bedoeld met dupliceren?
Waar wij (en hulpje) en hopelijk ook vele anderen benieuwd naar zijn is; of jij met jouw systeem Wel of Niet bij het openen van onze bijgevoegde dwg (die bij het openen GEDEELTELIJK in beeld is) door het commando erase in te tikken vervolgens de EENE kolom die ALLEEN in beeld is selekteren m.b.v. een WINDOW, wordt deze dan bij jouw ge-erased? :?
Als dit wel zo is heb je hetzelfde probleem wat wij ook hebben! :twisted:
Als dit niet zo is kunnen we misschien setvars vergelijken. :idea:

Wij hopen op het laaste en zijn zeer benieuwd, alvast bedankt!! :vreegoe:
In jouw tekening heb ik inderdaad dezelfde situatie als jij, wanneer ik een nieuwe tekening maak heb ik het probleem niet, dus moet het een variabele zijn die aan de tekening verbonden is. Ik voeg een textbestand toe met mijn variabelen.
Een varibele die dit  aanstuurt is SUBOBJSELECTIONMODE, maar die staat default altijd op 0 en heeft eigenlijk wat te maken met 3D, maar kijk die eerst eens na.
first AutoCAD  = version 2.5 (1986), DOS, on a 80286 pc

RobenAd

Hallo PJ bedankt alvast voor je setvar instellingen :vreegoe:
Het zijn er zo'n 700 jajajaaaaa?!
Volgens ons kan het probleem niet in de setvars zitten die in het register van autocad zijn weggeschreven, omdat ook jij het probleem hebt met onze tekening en niet met een tekening door jou zelf gemaakt.
Vraagje PJ; heb jij jouw tekening in de standaard drawing 1 gemaakt of heb jij reeds een standaardblad van kantoor gebruikt?
Het probleem zit waarschijnlijk in de setvars die weggeschreven zijn in de drawing.

Wie o wie weet hoe we alleen setvars kunnen laten zien die "saved in drawing" zijn? :nigoe:

Ps. het zit inderdaad niet in SUBOBJSELECTIONMODE, deze staat bij ons hetzelfde als bij jou ingesteld.

EddyBeerke

Ik heb het ook met acad 2010, en de tekening met block heb ik zelf gemaakt.
Volgens mij had ik dit ook al onder Acad 2007.
Maar als jullie dan toch alleen in blocks tekenen dan kun je toch de overige objecten filteren met Qselect, en dan verwijderen of andere bewerkingen op los laten?!
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

hulpje

Citaat van: EddyBeerke op do 26 05 2011, 12:42:37
Ik heb het ook met acad 2010, en de tekening met block heb ik zelf gemaakt.
Volgens mij had ik dit ook al onder Acad 2007.
Maar als jullie dan toch alleen in blocks tekenen dan kun je toch de overige objecten filteren met Qselect, en dan verwijderen of andere bewerkingen op los laten?!
Dit is niet waar deze discussie omdraait!
Je moet nu verdomde goed opletten, als je in een tekening bezig bent en je bent ver ingezoomd omdat je een verdwaald lijntje o.i.d. wil weggooien, je dus niet een window kan gebruiken omdat je mogelijk een deel van een block selecteert en daardoor per ongeluk het block verwijdert.
In de snelheid waarmee we allemaal tegenwoordig moeten tekenen let je niet altijd even goed op en opties zoals qselect en Quick Properties zijn niet bij iedereen bekend.

Een window reageert nu dus min of meer als een crossing en dat lijkt mij dus niet de bedoeling.
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

RobenAd

Precies Hulpje :vreegoe:

Wij zitten op een lijn!

Echter nu de topic nog oplossen

@ PJ we hebben al wat setvars geprobeerd te wijzigen echter tot heden toe nog zonder resultaat!

Wie o wie heeft een goede suggestie? :idea:

EddyBeerke

Citaat van: hulpje op do 26 05 2011, 14:19:26
Dit is niet waar deze discussie omdraait!
Je moet nu verdomde goed opletten, als je in een tekening bezig bent en je bent ver ingezoomd omdat je een verdwaald lijntje o.i.d. wil weggooien, je dus niet een window kan gebruiken omdat je mogelijk een deel van een block selecteert en daardoor per ongeluk het block verwijdert.
In de snelheid waarmee we allemaal tegenwoordig moeten tekenen let je niet altijd even goed op en opties zoals qselect en Quick Properties zijn niet bij iedereen bekend.

Een window reageert nu dus min of meer als een crossing en dat lijkt mij dus niet de bedoeling.

Wat ik wilde aantonen is dat het "probleem" misschien geen bug is maar misschien is het een bewuste keuze (die ik dan overigens ook niet kan begrijpen) van Autodesk.
Ik zou ook graag willen dat het werkt zoals wij denken dat het moet.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Reimer

Ook ik heb dit probleem al eens eerder ontdekt, het komt echter zo weinig voor dat ik me er nooit in verdiept heb. Toch vindt ook ik dit een zeer grote "fout". Het blijkt dat dit probleem ook van toepassing is op xrefs.
Als dit probleem met een variabele te regelen is dan hebben we een tekening nodig die dit probleem niet kent. Misschien kan PJ zijn tekening hier plaatsen zodat we deze kunnen testen.
Het probleem doet zich dus alleen voor wanneer er één of meerdere objecten van een block volledig in beeld zijn en in één keer met een window geselecteerd worden. Er mag op dat moment geen ander object van het block geheel of gedeeltelijk in beeld zijn.

Reimer

hulpje

Is er iemand die dit perfect naar het Engels kan vertalen?
Dan gooien we het probleem op de site van Autodesk.

http://autocad.autodesk.com/?nd=forums

De ontwikkelaars van AutoCAD lezen mee en zullen vast wel reageren op dit probleem.

roy_043

Citaat van: hulpje op do 26 05 2011, 15:19:06
Is er iemand die dit perfect naar het Engels kan vertalen?
Dan gooien we het probleem op de site van Autodesk.

http://autocad.autodesk.com/?nd=forums

De ontwikkelaars van AutoCAD lezen mee en zullen vast wel reageren op dit probleem.

Dat hoeft niet. Dat is in 2001 (!) al gebeurd:
http://forums.autodesk.com/t5/AutoCAD-LT/Object-selection-outside-current-view/m-p/383836#M17112

roy_043

@ RobenAd & PJ:
Een logische vervolgstap lijkt mij nu dat PJ zijn geen-probleem-tekening ter beschikking stelt aan RobenAd. En dat Rob en/of Ad in deze tekening hun stappen herhalen om te kijken of het probleem opnieuw optreedt. Oftewel of zij het probleem kunnen dupliceren.

hulpje

Roy,

Dit is niet het probleem waar wij tegenaan lopen!

roy_043

@ hulpje: volgens mij wordt het probleem van RobenAd in de link exact omschreven:
Citaat van: http://forums.autodesk.com/t5/AutoCAD-LT/Object-selection-outside-current-view/m-p/383836#M17112

1. Create a block out of two objects.
2. Now you can't select the block with a window selection
around one of the objects. That normal, right?
2. Zoom/Pan so one of the objects are off screen.
3. Now you can. Make a window selection of the
object that is still visible and the block get selected.
That's not normal.

RobenAd

@Reimer, wat een geluk heb jij dat dit probleem zich zelden voordoet! Wij lopen hier al jaren dagelijks tegen aan,  we kijken al jaren goed uit, met eerder genoemde opties. Het leek ons nu toch eens tijd om dit probleem, danwel bug van autocad, aan andere vakbroeders voor te leggen.  :vraagteken:

@Roy Het probleem lijkt ons hier inderdaad juist samengepakt in het engels, echter de topic begint volgens ons over iets anders. Dus of de ontwikkelaars van autocad dit lezen?? (geplaatst in 2001, we zijn ondertussen een decennium verder!) :oops:

@PJ Vraagje zoals een paar vakbroeders al voorgesteld hebben, wil jij jouw tekening, waarin dit probleem zich niet voordoet, aan "ons" beschikbaar stellen, zodat wij en eventueel ook andere vakbroeders kunnen kijken of we dit probleem kunnen tackelen? Bij voorbaat dank! : :ole:

@Hulpje een goed voorstel om dit probleem op de site autodesk te gooien, ons engels is helaas niet zo goed, wij kunnen hierin beter niet het voortouw nemen, wie biedt zich hiervoor aan? :?

roy_043

Nog een Engelse uitleg van het probleem:
http://forums.autodesk.com/t5/AutoCAD-2000-2000i-2002-Archive/Off-Screen-Selection/td-p/112729
Autodesk zou van dit probleem dus op de hoogte moeten zijn.

Maar waarom een Engelse vertaling? Waarom niet Autodesk Nederland of België benaderen, of jouw eigen dealer?

bart

Beste Rob en Ad,

Het probleem waar julie mee zitten is volgens mij iets structureels.
en heeft te maken met de manier hoe autocad met de database van de tekening omgaat.
(iets waar je overigens elke versie minder van merkt.)

Om het geheugen gebruik te beperken kent autocad namelijk alleen het scherm tijdens het tekenen
Iets dergelijks doet zich bijvoorbeeld ook  voor als je heel ver inzoomd op 1 hoekje van een gesloten rectangle en deze probeerd te arceren

ik weet zeker dat je in de tekening van pj het probleem ook kunt reproduceren.
door gewoon nog iets verder in te zoomen of tussendoor even een regen te geven.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber