FastFiber

Kinematics + dynamic block (opgelost by Reimer & Hofcad)

Gestart door Manu, wo 29 09 2010, 10:06:39

Vorige topic - Volgende topic

Manu

Ok, het werken met dynamic blocks is niet mijn ding.. vandaar de oproep :

Ik wil (louter als vriendendienst, niet professioneel dus) een grijptool ontwerpen om aan de arm van een graafkraantje te bevestigen. Om tot een goed ontwerp te komen dien ik te weten onder welke hoek mijn tool telkens komt te staan bij de verandering van de positie van de kraanarm..kinematics dus..
Ik vroeg me af of je dit met een dynamic block kan 'simuleren'..
Heeft iemand ervaring hiermee of kan iemand me alvast op weg helpen?

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Reimer

Het klinkt uitdagend maar ik snap nog niet precies wat er gebeuren moet. Misschien kun je dit aan de hand van een schetje (of twee) duidelijker maken?
Je kunt met dynamic blocks geen doorgaande beweging simuleren alsof je naar een filmpje kijkt. Wel kun je acties aan elkaar koppelen. Als je één actie aanpast dan veranderd de andere mee.

Reimer

Jon Tampon

Voor zover ik weet, kan je wel zo'n soort van filmpje maken in inventor, moet je het wel in 3 d tekenen, en kan je het helemaal laten afspelen
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

Manu

Ok, een beetje verduidelijking bij de bijlage :

De bijlage stelt eigenlijk de arm van een graafkraan voor..
De punten A,B,C en D zijn scharnierpunten. Hun onderlinge afstanden zijn vaste gegevens, hun onderlinge hoeken zijn dus variabel.
Lijnstuk '2' (de kraanarm) is fixed. De lengte van lijnstuk 1 is variabel (stelt de cilinderpomp op de arm voor)
Ik zoek dus een manier met dynamic blocks om de positie van lijnstuk BC te kennen indien de hoek 'x' wijzigt omdat de lengte van '1' veranderd.
Er bestaan Add-Ons voor om dit in Acad te doen maar omdat het een eenmalig projectje is dacht ik dus aan dynamic blocks..

groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

roy_043

@ Manu:
Als ik naar plaatjes van kranen kijk dan klopt jouw schema niet. Lijnstuk 2 en lijnstuk AB zijn op de plaatjes niet onderling scharnierend maar één arm.

Manu

Citaat van: roy_043 op do 30 09 2010, 11:53:48
@ Manu:
Als ik naar plaatjes van kranen kijk dan klopt jouw schema niet. Lijnstuk 2 en lijnstuk AB zijn op de plaatjes niet onderling scharnierend maar één arm.

:oops: @ roy_042 dat is een terechte opmerking... bij deze het aangepast schemaatje..
Ik vraag me intussen wel af of het eigenlijk wel binnen de mogelijkheden van AutoCad ligt..
De enige link via Google naar een freeware-add-on zou te vinden zijn als "Easy-Kinematics"  op Cadopolis.com.. doch de link naar Cadopolis.com is dood...  :( .. jammer jammer jammer...
Sketchup 4-5-6

Reimer

Ik heb het idee dat je met dimensional constraints zoiets misschien kunt doen in autocad. Ik weet hier niet genoeg van om een oplossing te kunnen geven.

Reimer

sschevers

reimer,

http://www.right-toolbox.com.ar/ hierbij de link naar Easy-Kinematics

stephan

Manu

Citaat van: sschevers op do 30 09 2010, 15:33:48
reimer,

http://www.right-toolbox.com.ar/ hierbij de link naar Easy-Kinematics

stephan

@ stephan  : eugh.. op die Cadpolis zou het freeware geweest zijn... de software uit jou link is enkel te koop ($99).. je kan er zelfs geen 30 dagen trial van verkrijgen.. maar hey .. toch bedankt voor het meedenken.. :wink:
Sketchup 4-5-6

julien

Soms krijg je toch een gratis trial als je het hen even vraagt.  :wink:

HofCAD

Citaat van: Manu op wo 29 09 2010, 10:06:39
Ok, het werken met dynamic blocks is niet mijn ding.. vandaar de oproep :

Ik wil (louter als vriendendienst, niet professioneel dus) een grijptool ontwerpen om aan de arm van een graafkraantje te bevestigen. Om tot een goed ontwerp te komen dien ik te weten onder welke hoek mijn tool telkens komt te staan bij de verandering van de positie van de kraanarm..kinematics dus..
Ik vroeg me af of je dit met een dynamic block kan 'simuleren'..
Heeft iemand ervaring hiermee of kan iemand me alvast op weg helpen?

groeten,

Manu
Beste Manu,

Als je niet over Inventor(30 dagen proefversie) of SolidWorks bezit:
Is het geen oplossing, zoals Reimer schreef, om je tekening parametrisch te maken
met Geometric en Dimensional constrains, zoals in bijgevoegde tekening.
Hierbij kun je de hoek ang1 een andere waarde geven.

Of wil je echt een simulatie als bijv. in HofScis.vlx

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.

PS Meer gein (Sound Animations or Simulations) op
http://forums.augi.com/showthread.php?t=55713&highlight=hofcad&page=4
ACADcadabra

Reimer

Jouw oplossing met Dimensional constrains werkt perfect!  :vreegoe: Ik heb nauwelijks ervaring met deze materie en kwam er dus niet uit. Het is uiteindelijk zeer eenvoudig.

Reimer

HofCAD

Citaat van: Reimer op vr 01 10 2010, 08:22:20
Jouw oplossing met Dimensional constrains werkt perfect!  :vreegoe: Ik heb nauwelijks ervaring met deze materie en kwam er dus niet uit. Het is uiteindelijk zeer eenvoudig.

Reimer

Beste Reimer,

In Inventor kun je een Dimensional constraint als Drive constraint instellen.
Als je in de tekening Schema Parametric.dwg het Lisp programma Kraan1.lsp
laadt en het commando Kraan1 geeft, dan kun je de Angular Dimension selecteren
en je krijgt een bewegend mechanisme.

Als extra voorbeeld kun je in de tekening Piston.dwg het Lisp programma Piston1.lsp
laden en dan geeft het commando Piston1 bij selectie van de Angular Dimension
een bewegend krukdrijfstangmechanisme.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.
ACADcadabra

Manu

HofCAD,

De oplossing met die Dimensional Constrains werkt inderdaad perfect..
Je bijlage doet alles wat ik verwacht had.. de VLX-en heb ik zelfs niet van doen.
Gelukkig betreft het een eenmalige toepassing.. want ik beschik eigenlijk enkel over Acad 2008, en die ondersteunt die Dimensional Constrains niet..  :wink: :wink: :wink:

enne... een dankjewel aan iedereen die hielp meedenken..!

Groeten,

Manu

UPDATE : @ HofCAD : hoe je het allemaal zo snel klaarspeelt in LISP is me een totaal raadsel.. maar het bewijst nog maar eens dat je met LISP echt mooie dingen kan maken.. respect!
Sketchup 4-5-6

sk

Het topic ligt volledig buiten mijn werkomgeving, maar zoals wel vaker, is het toch interessant om het een beetje te volgen. Weer iets bijgeleerd en wie weet ooit ook wel nuttig voor mezelf!

FastFiber