yoin

debasjes

Hallo allemaal,

Ik zit met het probleem dat autocad in een bepaalde tekening traag wordt. Het probleem is verholpen als ik de tekening afsluit en hierna weer opstart de tekening bewerkt met purge en audit dit help niet weet iemand een oplossing?

groetjes Patrick

jo-king

Citaat van: debasjes op ma 19 04 2010, 16:21:28
Hallo allemaal,

Ik zit met het probleem dat autocad in een bepaalde tekening traag wordt. Het probleem is verholpen als ik de tekening afsluit en hierna weer opstart de tekening bewerkt met purge en audit dit help niet weet iemand een oplossing?

groetjes Patrick

welke windows,
welke pc,
welke autocad versie?
hoe groot is je tekening (mb?)
hoeveel x-refs hangen hieraan?

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

debasjes

Sorry,

Voor deze late reactie, maar ik mail dit vanaf mijn werk en ik ben een paar dagen buiten de deur geweest.

maar de tekening is 23 mb

X-ref's 5

Autocad 2009

Computer lenovo think center intel pentium dual core geheugen 4 gig.

Windows xp

Ik hoop dat dit genoeg informatie is.

Groetjes, Patrick.

Reimer

Ik zat al een tijdje te vloeken op een tekening met een veel te trage xref. Nu blijkt dat een niet gevonden shx-bestand de boosdoener is. Ik heb wel vaker ontbrekende shx-bestanden maar nog nooit zo'n vertraging meegemaakt.
Ik heb alle lijntypes die het shx-bestand gebruikten vervangen door een bestaande linetype en nu loopt het weer als een zonnetje.

Krijg jij bepaalde meldingen van ontbrekende bestanden bij het openen van de tekening?

Reimer

debasjes

Beste Reimer,

Ik heb inderdaad bij het opstarten van de tekening dat hij bepaalde shx bestanden niet kan vinden,
maar zo ik het kan zien zijn het enkele lijntype's en fonts. Zou dit dan toch de oorzaak kunnen zijn?
bij andere tekeningen krijg ik ook wel eens maar daar is de vertraging minimaal.
Ik ga hier nog even mee aan de slag om te kijken of het werkt.

Groetjes Patrick.

EddyBeerke

Als je in de layout (pagasetup) "Display plot styles" hebt aangevinkt kan de tekening ook erg traag worden.
Vooral bij het switchen van layout naar layout of model.
Zet ook eens de lineweight uit, zeker als je "Display plot styles" hebt aangevinkt.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

debasjes

Opgelost

beste Reimer lag inderdaad aan bestanden lijnetypes e.d. die niet gevonden konden worden en heb deze vervangen.
hij is weer een stuk sneller. Zal altijd wel een probleem blijven met tekeningen van anderen  is hier mischien een oplassing voor buiten de dws om alles wel goed te krijgen?

Bedankt, Patrick.

EddyBeerke

In acad kun je een etransmit maken waar ook de shx bestanden in gestopt kunnen worden.
Di is met een vinkje te regelen.
Als je van een opdrachgever of derden tekeningen ontvangt vraag dan hier naar.
Ook veel tekenaars weten dit dus niet en gaan dus volle dagen aan de slag met de standaard installatie en kijken niet verder wat mogelijk is.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Reimer

Om te voorkomen dat autocad erg lang zoekt naar ontbrekende bestanden moet je het aantal zoekpaden in je profiel (bij options) zo klein mogelijk houden. Ik had een paar erg grote mappen toegevoegd. Acad was bij mij onnodig lang aan het zoeken. Dit gebeurde trouwens ook bij het wisselen van layouts.

Reimer.

jo-king

Citaat van: Reimer op vr 07 05 2010, 08:27:30
Om te voorkomen dat autocad erg lang zoekt naar ontbrekende bestanden moet je het aantal zoekpaden in je profiel (bij options) zo klein mogelijk houden. Ik had een paar erg grote mappen toegevoegd. Acad was bij mij onnodig lang aan het zoeken. Dit gebeurde trouwens ook bij het wisselen van layouts.

Reimer.
vertraging bij het wisselen van layouts zou ook wel eens aan de LAYER MANAGER PALETTE kunnen liggen.
je kan best deze palette uitschakelen (terug naar dialoog-box zoals acad 2008 en vroeger)
dit doe je adhv het LAYERDLGMODE commando...
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Reimer

Een hele goede tip om hier te vermelden Jo-king!  :vreegoe:

Voordat ik LAYERDLGMODE had ontdekt had ik al in mijn acad.pgp opgegeven dat LA staat voor layerclassic. Maar LAYERDLGMODE is perfect.

Reimer

julien

Inderdaad héél goede tip, bedankt!  :vreegoe: