yoin

NiekB

Goedemorgen Mensen,

Ik zit met hetvolgende:

Voor een project heb ik een x-aantal JPG's in een AutoCAD tekening geplaatst, vanaf deze kopieër ik de JPG's die ik nodig heb (heb ze nooit allemaal nodig). Deze JPG's staan in dezelfde map als de dwg.
Nu is de bestandsnaam waaronder de x-ref tekening staat gewijzigd.

vb.

C:\Documents\12345\....\xrefs\totaal.dwg
naar
C:\Documents\45678\....\xrefs\totaal.dwg

In mijn x-ref tekening staan alle jpg's zichtbaar. Bij External References staat ook keurig:

Saved Path: C:\Documents\12345\....\xrefs\1.jpg
Found at: C:\Documents\45678\....\xrefs\1.jpg

Hier vind AutoCAD de jpg's keurig volgens de nieuwe benaming. Echter, als ik deze JPG's kopieër naar een nieuwe tekening die ik ook opsla onder het nieuwe nummer (C:\Documents\45678\....) dan blijft de jpg verwijzen naar het oude nummer (12345). Hierdoor zou ik dus steeds de JPG's moeten herbenoemen als ik ze ga gebruiken. Dit is natuurlijk ontzettend veel werk. Is er een manier om de JPG automatisch naar het nieuwe nummer te laten verwijzen zodra ze in een andere tekening staan dan de C:\Documents\45678\....\xrefs\totaal.dwg??
Wat ik in ieder geval niet wil is de AutoCAD tekeningen in dezelfde map zetten als de JPG's, dit is wel een oplossing alleen ik wil de nieuwe tekeningen gescheiden houden van de JPG's en de totaal.dwg tekening.

Simpelweg reload werkt niet.

roy_043

Verplaats de tekening totaal.dwg tijdelijk naar (C:\Documents\45678\....)
Pas alle paden van de JPG's eenmalig aan naar "Relative Path" (dus xref\plaatje1.jpg ez.)
Verplaats de tekening totaal.dwg terug naar de map xref.
De plaatjes in totaal.dwg worden opnieuw gevonden omdat AC altijd in de actuele dwg-map kijkt.
Maar nu zou het pad bij het kopiëren van de JPG's goed moeten staan.

NiekB

Er valt in dit geval niets meer te verplaatsen, de mapnaam is direct gewijzigd, er is dus geen extra map aangemaakt.

Hoe doe ik dit het makkelijkste?? Is de enige manier op dit te doen door de JPG's via detact/attach weer terug te plaatsen of gaat het makkelijker?

roy_043

Hoezo niets te verplaatsen?
verplaats:
C:\Documents\45678\...\refs\totaal.dwg
naar:
C:\Documents\45678\...\totaal.dwg

NiekB

Citaat van: NiekB op ma 22 03 2010, 10:11:36
Nu is de bestandsnaam waaronder de x-ref tekening staat gewijzigd.

vb.

C:\Documents\12345\....\xrefs\totaal.dwg
naar
C:\Documents\45678\....\xrefs\totaal.dwg

Zie bovenstaande :) Gewijzigd in de zin van F2 indrukken en veranderen.

roy_043

Hoezo F2 indrukken? Waar, wat, hoe? Ik ben niet helderziende.
Geef bij jouw volgende antwoord a.u.b. de volledige paden dus zonder \...\ van:
totaal.dwg
de normale tekeningen

NiekB

De map heette: C:\Project 50.1234

Deze is gewoon in de Verkenner omgenoemd naar:

C:\Project 20.1234\

De tekening totaal.dwg was gemaakt toen de map nog 50.1234 heette en nu sla ik de tekeningen nog steeds in diezelfde map op alleen heet de map nu anders (geen andere map geworden).

Dus de tekening totaal.dwg heeft alle JPG's wel gevonden omdat deze in dezelfde submap staat als de JPG's:

C:\Project 20.1234\Documenten\ACAD\X-refs\

Nu sla ik tekeningen op onder C:\Project 20.1234\Documenten\ACAD\tekeningen en kopieër ik de benodigde JPG's naar de tekening.

Bv: C:\Project 20.1234\Documenten\ACAD\tekeningen\beginsituatie.dwg

Hierin komen de JPG's uit de map X-refs. Alleen in deze tekening 'beginsituatie.dwg' verwijzen de JPG's nog naar het oude nummer (Project 50.1234) omdat deze opgeslagen en ingeladen zijn toen het nummer nog niet gewijzigd was.
Nu sla ik de tekening 'beginsituatie.dwg' op onder 'Project 20.1234' ipv 'Project 50.1234'.

Hopelijk is het nog te volgen.

Reimer

Wat Roy aangeeft is het gebruik van een Relative Path i.p.v. Full Path.
Jouw mapindeling is bijvoorbeeld:
C:
  =>Documents
       =>12345
           =>Acad (tekeningX)
           =>xrefs (totaal.dwg en jpg's)

Plaatjes in TekeningX die uit de map xref's komen hebben het volgende pad:
Full path: C:\Documents\12345\xrefs\1.jpg
Relative path: ..\xrefs\2.jpg (t.o.v. de map van tekeningX wordt één map omhoog gegaan (..\) en vervolgens de map xrefs gekozen)

Wanneer nu de naam van de projectmap van tekeningX veranderd in 56789 dan wordt 1.jpg nog steeds gezocht in de opgegeven volledige map (C:\Documents\12345\xrefs\1.jpg). Echter 2.jpg wordt gezocht in de map xrefs die onder map 56789 hangt (1 map omhoog en daarna de map xrefs).

Bovenstaande is vaak lastig om in één keer door te krijgen maar is wel heel belangrijk voor een goed beheer van referenties.

Reimer

NiekB

Tot zover was het mij ook al gelukt.

Met ..\1.jpg verwijs je 1 map omhoog. Hoever kan je hierin gaan?

Als ik dalijk dit heb:

JPG's staan volgens onderstaand

C:
  =>Documents
       =>56789
           =>Acad
              =>ondergronden
                 =>xrefs
                   =>(totaal.dwg en jpg's)

Tekening staan volgens onderstaand

C:
  =>Documents
       =>12345
           =>Acad
             =>Tekeningen
               => Zuid

Nu komen er dus een submappen bij waarin de tekeningen staan, ze staan niet direct onder de map ACAD maar onder een submap in ACAD.

roy_043

Citaat van: NiekB op ma 22 03 2010, 12:49:13Hoever kan je hierin gaan?
Heel ver waarschijnlijk. Maar de vraag is eigenlijk: wat is het doel?, en in het verlengde daarvan: hoe moeilijk wil je het jezelf en anderen maken? Er zijn allerlei visies op mappenstructuren mogelijk. Maar de beste zijn altijd zo simpel mogelijk, terwijl ze nog steeds werken voor projecten van verschillende omvang.

Citaat van: NiekB op ma 22 03 2010, 12:33:13Deze is gewoon in de Verkenner omgenoemd naar:
Aha: F2 is hernoemen in de Verkenner. Dat programma gebruik ik bijna nooit dus dat was nieuw voor mij.

NiekB

Voor mij is het makkelijk, ik werk op locatie en werk niet vanaf een netwerk, andere die willen tekeningen krijgen sowieso de ondergronden en slaan die dus op een andere schijf op.

Dus ipv de C voor mij word het misschien de G voor iemand anders. Maar ik heb het geprobeerd om het met meerdere ..\ te doen alleen dat lukt niet, krijg dan een foutmelding.

roy_043

Reimer

Het kan wel met meerdere keren ..\
Meestal gaat het mis omdat de verwijzing niet juist is ingetypt. Om dit te voorkomen kun je er voor kiezen om bij het invoegen van je referentie de optie voor Relative Path in te stellen.

Als voorbeeld:
C:
  =>Documents
       =>56789
           =>Acad
               =>Tekeningen
                   => Zuid (TekeningY)
               =>ondergronden
                   =>xrefs (3.jpg)
                       =>(totaal.dwg en jpg's)

Het relatieve pad van 3.jpg in TekeningY is:
..\..\ondergrond\xrefs\3.jpg
(twee mappen omhoog (..\..\) dan zit je in de map Acad, daarna moet je de locatie ondergrond\xrefs\3.jpg hebben)

Reimer

NiekB

NiekB

Citaat van: Reimer op ma 22 03 2010, 13:49:15
Het kan wel met meerdere keren ..\
Meestal gaat het mis omdat de verwijzing niet juist is ingetypt. Om dit te voorkomen kun je er voor kiezen om bij het invoegen van je referentie de optie voor Relative Path in te stellen.

Als voorbeeld:
C:
  =>Documents
       =>56789
           =>Acad
               =>Tekeningen
                   => Zuid (TekeningY)
               =>ondergronden
                   =>xrefs (3.jpg)
                       =>(totaal.dwg en jpg's)

Het relatieve pad van 3.jpg in TekeningY is:
..\..\ondergrond\xrefs\3.jpg
(twee mappen omhoog (..\..\) dan zit je in de map Acad, daarna moet je de locatie ondergrond\xrefs\3.jpg hebben)

Reimer

Het is me gelukt, niet met twee keer ..\, wel met enkel maal...

Dus met ..\ondergronden\xrefs\3.jpg, met ..\..\ondergronden\xrefs\3.jpg bleef ik bovenstaande foutmelding krijgen.

Heb besloten om de totaal.dwg maar aan te passen zodat het 1 keer veel werk is ipv 500 keer per tekening aan te passen.

In ieder geval beide bedankt