FastFiber

Linetype aanmaken voor maaiveld

Gestart door thomasMidd, do 18 03 2010, 09:43:16

Vorige topic - Volgende topic

thomasMidd

Hey allemaal,

Ik heb me pas aangeleerd hoe je lijnen aanmaakt en hoe je lijnen met txt aanmaakt.
Nu heb ik ook al liggen proberen om lijnen te maken van objecten, zoals er gedaan wordt voor isolatie.
Zo zou ik een lijntype willen aanmaken voor een maaiveld.
////\\\\////\\\\////\\\\ (het zou zo iets moeten worden. jullie weten wel welke ik bedoel hoop ik;
Ik had dit eerst aangemaakt met een dymnamic block, maar bij een snede , wasrbij het maaiveld niet over een rechte lijn gaat, lukt dit niet om in de hoeken mooi aan te sluiten. (ik denk trouwens dat ik deze block van deze site vandaan hb.)
Daarom zou ik dit graag in een lijntype maken.

Ik heb al wat op internet liggen rondneuzen, maar vind hiet geen goede uitleg over hoe te werlen met de shapes.
Heeft iemand hier informatie over hoe dit kan gecreerd worden.

Alvast bedankt
Thomas

roy_043

Als je Google voedt met deze zoektermen:
autocad shapes linetype
vind je heel veel links. En de bovenste geeft een prima uitleg.

Maar het probeem dat jij wilt oplossen, het mooi onder een hoek afsnijden van het patroon, gaat volgens mij met shape-linetypes niet lukken. Dus ik raad je aan om eerst eens wat te spelen met de bestaande shape-linetypes van AutoCAD. En te controleren hoe deze reageren. Het lijntype zigzag lijkt mij zeer geschikt hiervoor.

H

De arcering voor maaiveld staat ook standaard in autocad, je moet hem alleen even 45 graden draaien. Is dat niet veel handiger?

Groet,

H

thomasMidd

Ik vind dit niet handiger, omdat ik dan eerst een boundary moet maken. Als ik mijn maailijn gewoon horizontaal moet maken is dit geen enkel probleem, maar ik gebruik dit ook om bv rond mijn fundering te tekenen (niet echt als maaiveld dus, meer als aanduiding waar grond zit). Dan vind ik het persoonlijk handiger om slechts de contouren te overtekenen.

H@rm

Citaat van: thomasMidd op ma 29 03 2010, 09:55:54
Ik vind dit niet handiger, omdat ik dan eerst een boundary moet maken. Als ik mijn maailijn gewoon horizontaal moet maken is dit geen enkel probleem, maar ik gebruik dit ook om bv rond mijn fundering te tekenen (niet echt als maaiveld dus, meer als aanduiding waar grond zit). Dan vind ik het persoonlijk handiger om slechts de contouren te overtekenen.

Thomas,

Even een heel andere manier om je maaiveld te tekenen zou kunnen zijn een dynamicblock die je strecht naar behoefte en eventueel in de dikte ook nog aan kunt passen (i.v.m. de schaal  van je tekening)
Hier zou je een lisp bij kunnen schrijven zodat je na het commando nog maar 2 keer hoeft te krikken op het begin en het einde van je maaiveld.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

thomasMidd

Na wat zoeken en klungelen is het met gelukt om een lijntype aan te maken. Het is nog niet 100% naar wens, maar ik kan er voorlopig mee voort werken.
Het is me "gelukt" met de commando's MKSHAPE en MKLTYPE.
Voorlopig werk ik hiermee verder tot ik een betere oplossing gevonden heb.

Alvast bedankt voor de hulp en tips, vind dit echt een super site.

mvg
Thomas

cetacad

Citaat van: thomasMidd op di 30 03 2010, 08:54:59
Na wat zoeken en klungelen is het met gelukt om een lijntype aan te maken.

Zou je dit lijntype met ons willen delen?

Alvast bedankt.
Fred

thomasMidd

Fred,

Ik wou dit normaal gisteravond nog posten, maar ben het vergeten.
Als ik er aan denk zet ik het er morgen op.

mvg
Thomas

thomasMidd

Hey allemaal,

Heb net proberen mijn lijntype te posten, maar om één of andere reden wordt dit door de pc op het werk geblokt.
Hopelijk denk ik er thuis eens aan om dit te doen.

Sorry voor de vertragingen

Thomas