yoin

Manu

In een tekening dien ik veel te werken met een 'UCS by Object', maar wanneer ik iets wil selecteren middels een selectiekader dan volg dat selectiekader de WORLD-UCS.. en da's niet zo praktisch..
Kent iemand de truc om deze te laten volgen met het gekozen UCS..?

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

bart

door cp in te geven op de commandline op het moment dat er een selectie wordt gevraagd
als ortho aan staat volgd de selectie dan de ucs
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Manu

Bedankt Bart, dit was me totaal onbekend.. doch is het me net iets te omslachtig omdat :

- ik normaal eerst selecteer en daarna pas de geselecteerde items bewerk.. :wink:
- ik op deze manier ook nog met F3 de snap tijdelijk dien af te zetten (de selectie-veelhoek ipv -rechthoek houdt nu opeens rekening met snappoints.... :()

Ik had gehoopt op een instelling waarbij het selectiekader logischerwijze meedraaid met de gekozen UCS..

Sketchup 4-5-6

roy_043

Het commando PLAN is dan nuttig. Eventueel kun je een macro maken om zowel het commando UCS als PLAN aan te roepen

Manu

Hey Roy_043,

Opnieuw een commando die ik nog niet had gebruikt...
Ook jou oplossing is een mooi alternatief maar om nu 3 macro's te gaan aanmaken (1 per UCS die ik nodig heb voor deze tekening alleen al) .. da's me dan ook al weer wat omslachtig..

Ik blijf intussen het www afschuimen maar ik begin al een beetje te vrezen dat het niet zomaar kan...

Manu
Sketchup 4-5-6

roy_043

Er bestaat ook een variabele UCSFOLLOW. Zet deze eens op 1.

Manu

Citaat van: roy_043 op wo 03 02 2010, 17:14:54
Er bestaat ook een variabele UCSFOLLOW. Zet deze eens op 1.

helaas maakt dit geen verschil voor het selectiekader... toch bedankt voor de moeite!!

HERZIENING !! : Het werk wel !! (maar je dient wel eenmaal je USC te wijzigen voor je het merkt..)

dit is dus een prima oplossing !!

dankjewel... Manu
Sketchup 4-5-6

roy_043

Volgens mij doe je dan iets niet goed:
1. Zet UCSFOLLOW op 1.
2. Stel de gewenste UCS in.
Resultaat: het commando PLAN wordt a.h.w. automatisch aangeroepen en de selectiekaders zijn daardoor parallel aan het verdraaide UCS.
Zie de online documentatie van Autocad:
http://docs.autodesk.com/ACD/2010/ENU/AutoCAD%202010%20User%20Documentation/files/WS1a9193826455f5ffa23ce210c4a30acaf-4e25.htm

mrbeegee

Ik weet ook geen andere oplossing dan Roy voorstelt.
Ik heb in de knoppenbalk met aangepaste en veel gebruikte knoppen ook een groepje met:
UCS World
UCS Object
UCS Previous en
Plan (zelf gemaakt)
UCSFollow heb ik op (0) gezet, want anders springt het beeld na elke UCS verandering naar zoom extend, wat in sommige gevallen onnodig en dus vervelend vind.
Met deze knoppen is het vrij eenvoudig om je UCS en beeld te draaien, je selectie te maken of snel iets tekenen en daarna terug te gaan naar je oorspronkelijke UCS.

roy_043

OK nog een kleine "toegift"...
Een lisp-oplossing: SelWinParToUcs.lsp. Instructies in het bestand. Let op: beperkt getest.

Reimer

Erg knap gedaan!  :ole: (ik doe het je in iedergeval niet zomaar na  :( )

Het gaat helaas nog wel mis wanneer je het gebruikt binnen een commando en vervolgens niets selecteerd. Er volgt dan de melding:
Command:
MOVE
Select objects: (selwinpartoucs)

First point:
Second point: nil

First polygon point:

Groet,
Reimer

H@rm

Nog een klein hulpprogje wat ik ooit gemaakt heb is RUP (Rotate Ucs en Plan). hiermee wordt in 1 keer je ucs en plan gedraaid naar de gewenste hoek. Dat scheelt ook heel veel "scheef kijken".

Doe er je voordeel mee.

Michel

PS Manu, hoe gaat het met je ogen?
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

roy_043

Citaat van: Reimer op do 04 02 2010, 09:03:53Het gaat helaas nog wel mis wanneer je het gebruikt binnen een commando en vervolgens niets selecteerd...
Bedankt voor deze melding. Hier ga ik naar kijken.

roy_043

OK Reimer: bijgevoegd verbeterde versie.

Manu

Citaat van: roy_043 op do 04 02 2010, 11:03:30
OK Reimer: bijgevoegd verbeterde versie.

Hey roy_043,

Bedankt voor je inspanning .. maar ik krijg je lisp niet aan de praat in Acad2008.. de lisp staat netjes tussen m'n andere extra lisp's (en die worden netjes ingeladen), en is in de startuplist opgenomen.. doch steeds krijg ik de melding :
"Unknown command "SELWINPARTOUCS".  Press F1 for help. "

Doe ik iets verkeerd...?

PS @ Harm : wellicht raken mijn ogen vlugger vermoeid door al dat 'scheef kijken'.. hahahaha.. maar maak je niet ongerust.. ben nog lang niet blind hoor.... ;-)

Manu
Sketchup 4-5-6

FastFiber