FastFiber

doorzichtige hatchen in AutoCAD2009

Gestart door John, ma 30 11 2009, 12:08:58

Vorige topic - Volgende topic

John

Kan iemand mij een oplossing geven voor het volgende:
Bij een opdracht heb ik in AutoCAD 2009 poppetjes getekend die voor het raam staan in een treinstel

Nu wil ik in het raamgedeelte een grijze lichte hatch over de poppetjes plaatsen, echter deze hatch MOET doorzichtig zijn, zodat de poppetjes niet zo duidelijk te zien zijn.
Eigenlijk een soort grijze doorzichtige filter over de raam

iemand een tip hoe ik dit voorelkaar kan krijgen. :?

Alvast mijn dank.
gr, john
mijn baas zegt dat ik onbetaalbaar bent, dus krijg ik geen opslag meer

julien

Gewoon een solid hatch met grijs en je hebt dat effect. (althans toch op onze printers en plotters)

John

Citaat van: julien op ma 30 11 2009, 13:02:27
Gewoon een solid hatch met grijs en je hebt dat effect. (althans toch op onze printers en plotters)

Dat dacht ik ook.
Maar,.. of de hatchlaag komt op de voorgrond bij het plotten en de poppetjes verdwijnen nar de achtergrond.
Of anders om.

wat ik wil is een grijze filter over mijn tekening heen.

roy_043

Hier wordt o.a. als tip gegeven dat je gebruik kunt maken van een dots arcering (en wat moet experimenteren met de schaal).

bart

Je moet de draworder van de objecten aanpassen en de arcering achter de poppetjes plaatsen
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

John

Citaat van: bart op ma 30 11 2009, 15:56:37
Je moet de draworder van de objecten aanpassen en de arcering achter de poppetjes plaatsen

Hoe kan ik de draworder aanpassen dan?? het is toch of achter de poppetjes of voor de poppetjes. Plaats ik de hatch voor de poppetjes dan vallen de poppetjes weg. :cry:
Als ik de grijze hatch achter de poppetjes plaats wordt het gedeelte van de popptjes natuurlijk niet gehatch met diezelfe licht grijze kleur.

Wat ik wil is een licht grijze hatch ook over de poppetjes heen zodat ze poppetjes heel licht zichtbaar zijn.
gr, john

Reimer

Beste John,

ik heb geen ervaring met dit soort tekenwerk, wel heb ik een poging gedaan. Is de bijgaande afbeelding ongeveer wat jij bedoeld? Volgens mij is het wel de juiste manier om het poppetje vóór het glas te plaatsen en dan de juiste kleur voor het poppetje te kiezen.

Reimer

John

Citaat van: Reimer op di 01 12 2009, 08:43:27
Beste John,

ik heb geen ervaring met dit soort tekenwerk, wel heb ik een poging gedaan. Is de bijgaande afbeelding ongeveer wat jij bedoeld? Volgens mij is het wel de juiste manier om het poppetje vóór het glas te plaatsen en dan de juiste kleur voor het poppetje te kiezen.

Reimer

Hoi Reimer,

Bedankt voor je bijlage.
Zoiets wil in inderdaad hebben, alleen mijn poppetjes hebben verschillende kleuren kleding aan, dan komt het probleem weer om de hoek dat ik ieder kleurvlakje appart moet gaan hatchen, maar ook het geheel moet dan 1 kleur zijn.

Het moet in AutoCAD tot kunnen dat je 1 hatch over diverse afzonderlijke gekleurde gevulde elementen kan plaatsen die doorzichtig is.

bart

uitgaande van autocad 2010 zijn er verschillende manieren om de draworder te bepalen.
(de meeste opties zijn er ook in oudere versies)

via het commando draw order
dit vind je onder tools->draw order _> en dan bijvoorbeeld send to back om de arcering helemaal onder op te leggen.

Via de express tools het commando draw order by color
Via het plaatsen van de arcering
In het menu kan je aangeven waar de arcering moet komen als je voor send te back kiest legt deze altijd onder op het moment van plaatsen.
hoe het resultaat uit de printer komt kan je verder nog beïnvloeden door
in de properties van de printer onder het kopje grapich te kiezen voor Lines overwite (het bovenste element bepaald dan de kleur)
Of voor Lines merge de kleuren worden dan gemengd wat waarschijnlijk bij jouw voor het mooiste resultaat zorgt
(in zwart/wit zorgt de onderste instelling er voor dat de draworder onbelangrijk is.)
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

H@rm

Of een andere methode, uitgaande van het voorbeeld van Reimer, is:
Maak 3 hatch kleuren aan
- Grijs = raam
- Groen = poppetje
- grijsgroen = poppetje achter het raam

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

John

Bedankt Bart,

Dat is de oplossing, door het met lines merges in te stellen. :vreegoe: :vreegoe: :vreegoe:

@Harm--> bedankt voor het meedenken maar de poppetjes hebben allemaal verschillende kleuren, dat maakt het voor jou oplossing moeilijk.

groet
dit topic kan sluiten wat mij betreft.

yoin