FastFiber

Matenplan ( opgelost )

Gestart door Ludo, wo 28 01 2009, 11:30:31

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Beste forumleden,

Ik ben nu bezig met een matenplan, dit is de eerste keer dat ik een matenplan maak in autocad.
Dus mijn eerste vraag is of iemand daar handige truukjes of tips voor heeft.

En, hoe stel ik ortho in op een andere hoek ?
Zodat ik vanuit de hoofdmeetlijnen altijd onder een hoek van 90 graden kan werken.

M.v.g.

Ludo

Gene

Ortho heeft met het plaatsen van maten volgens mij niets te maken

DIJKHUIS

Ludo,

Even aannemen dat je een gebouw wilt maatvoeren dat bestaat uit een aantal gevellijnen welke niet haaks op elkaar staan.
Dan stel ik twee methoden voor.
1) Ga maatvoeren met dim alligned, en laat je ortho uitgeschakeld.
2) Stel je UCS rotatie om de Z-as gelijk aan de gevel die je wilt maatvoeren, en je plan op je current UCS. Dan kun je maatvoeren met dim linear.

Waarschijnlijk zij er ongeveer nog net zoveel methoden als dat er tekenaars lid zijn van dit forum.

Michel

Joop

Citaat van: DIJKHUIS op wo 28 01 2009, 11:51:36
Ludo,

Waarschijnlijk zij er ongeveer nog net zoveel methoden als dat er tekenaars lid zijn van dit forum.

Michel
Zou het?
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Ludo

bedankt mensen, ik zal het morgen eens uit gaan proberen.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde was een uitzet tekening voor een dorps centrum.

Wat ik dus wilde is wanneer ik een hoofdmeetlijn heb ( die dus niet naar het noorden gericht staat )
om dan op die lijn ( die dus in een bepaalde hoek staat ) om dan alleen maar haaks daarop te tekenen.
Dus eigenlijk een soort ortho functie ( omdat je met ortho ook alleen rechte hoeken maakt )

Maar ortho staat ingesteld op horizontaal en verticaal.
Is er soms een gemakkelijke manier om de tekening te draaien? ( maar wat dan niet voor problemen zorgt met terug zetten ivm de tekening die naar het noorden ligt )

Alvast bedankt,

Gr Ludo

Reimer

Je kunt hiervoor werken met een nieuw UCS. Deze kun je aanmaken met het commando UCS. Hiermee kun je je X-Y-Z stelsel draaien, zonder dat je tekening van positie veranderd. Er bestaan verschillende manieren om een nieuw UCS op te geven. [Face/NAmed/OBject/Previous/View/World/X/Y/Z/ZAxis]. De optie "3" staat hier niet tussen, maar deze werkt wel. Ik vind deze erg handig.

Wanneer je een nieuw (gedraaid) UCS hebt dan kun je ortho gewoon gebruiken.

Reimer

Wimhardeman

Kun je niet eerst gewoon tekenen en als je klaar bent je tekeningen roteren?

Ludo

Bedankt Reimer, ik zal er eens naar kijken.

Citaat van: Wimhardeman op do 29 01 2009, 08:33:56
Kun je niet eerst gewoon tekenen en als je klaar bent je tekeningen roteren?

Nee dat is het probleem juist, de tekening is op het noorden georienteerd, en ortho werkt alleen verticaal en horizontaal. Maar mijn hoofdmeetlijnen liggen niet horizontaal of verticaal..
En om elke lijn nu precies met de juiste hoek op een hoofdmeetlijn te gaan tekenen is een hoop werk.
Het zijn namelijk zo'n 80 punten die ingetekend moeten worden.. ( als het er niet meer zijn )

Bedankt voor de info.

Gr, Ludo

EddyBeerke

Gebruik een het commando: UCS
Klik de twee uiteinden aan van jou as.
Nu werk ORTHO wél in dit ucs en je hoeft je tekening niet te draaien met het commando: PLAN of EXPLAN
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Ludo

Bedankt voor de informatie !! werkt prima !

Gr, ludo

DIJKHUIS

Citaat van: Joop op wo 28 01 2009, 12:43:31
Citaat van: DIJKHUIS op wo 28 01 2009, 11:51:36
Ludo,

Michel
Zou het?

Joop
Ik denk toch dat er niet veel meer keus is. :wink: Als ik de laatste oplossingen/adviezen bekijk komen die erg over een met mijn optie #2.

Michel

Ludo

Hoe kan je deze setting weer terugzetten naar default ?

Ik weet dat je Previous kan gebruiken, maar wanneer je hem bijv. 10 keer gedraaid hebt. En je wilt hem weer terug hebben naar de default waarde. Kan je dan 10 keer previous doen ? Of kan het ook gemakkelijk door 1 keer iets anders in te geven?

Bvd
Ludo

EddyBeerke

Als je de toolbar "UCS II" aan zet dan zie je welke ucs currend is en in dat pulldown-dinges kun je weer kiezen voor "World".
Je kunt ook het commando "UCS" typen gevolgd door een [enter] en dan F1 (help) gebruiken en de opties bekijken.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Ludo

Ah oke, dus world zet het weer terug op de normale waarden.

Oke dat is wat ik wilde weten ;) bedankt voor alle info. het is erg duidelijk nu.

DIJKHUIS

Citaat van: Ludo op do 29 01 2009, 11:20:32
Hoe kan je deze setting weer terugzetten naar default ?

Ik weet dat je Previous kan gebruiken, maar wanneer je hem bijv. 10 keer gedraaid hebt. En je wilt hem weer terug hebben naar de default waarde. Kan je dan 10 keer previous doen ? Of kan het ook gemakkelijk door 1 keer iets anders in te geven?

Bvd
Ludo

Ludo,

Ik gebruik hiervoor vaak mijn eigen progje "RUP" (Rotate Ucs + Plan).
Appload > rup.lsp
rup>
geef een getal op voor een hoekverdraaing met een bekende hoek.
Geef S op voor het selecteren van een hoek verdraaing.
Geef W op om alles weer in world te zetten.

Sucses.

Michel