yoin

Morian

Velen zullen zich afvragen wat IMOS eigenlijk is. IMOS is een programma dat speciaal ontwikkeld is voor de Interieurbouw. Het moet uiteindelijk de werkvoorberieding versnellen. CNC programma's, zaagoptimalisatie, stuklijsten enz. worden automatisch erstelt.
IMOS is een applicatie die over AutoCad heen genistallerd wordt en gebruikt AutoCad om in 3D de onderdelen weer te geven.

Hellaas is in het begin IMOS nogal ingewikkeld en vooral "leeg". Men moet eerst beginnen met een database op te bouwen om vervolgens met IMOS te kunnen werken.
Het is voor ongeoefende AutoCad 3D gebruikers een hele klus om uiteindelijk een tekening te maken.
Ik wil hiermee niemand afschrikken, maar weet waaraan jij begint.

Het zou leuk zijn als jullie hier je ervaringen en weetjes met ons allen zouden willen delen.

Groetjes,

Morian

Meer informatie over de mogelijkheden van IMOS zijn te vinden op volgende websites:
http://www.vens-thiers.be/index1.asp?pageId=17 --> importeur Belgie
http://www.proteus.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=28&Itemid=25 --> importeur Nederland
http://www.imos-cms.de/ --> website van de maker

ImosP

Morian,
ik werk gedurende 4 jaar met Imos.
Het is inderdaad niet makkelijk om van de lege doos een handig hulpmiddel te maken.  Maar eens je een beetje door het bos de bomen begint te zien wil je op geen andere manier projecten of meubels uitwerken.
Je kan de verschillende aanzichten bematen, sokkelplans en doorsneden op een makkelijke manier aanmaken.
Als je dit gewoon in een tekenprogramma doet moet je nog steeds de stukkenlijst en de CNC -programma's aanmaken. Wat de CNC programma betreft hangt er veel van de postprocessor af. Deze wordt normaal gezien een beetje op maat gemaakt.
Weet je trouwens dat  volgende maand het anwendertreffen doorgaat in Herford. Als je iets nieuws wil zien is dit de juiste plaats. Als ik me niet vergis gaat dit door op 12 en 13 februari.
In ieder geval ben ik blij dat er eindelijk nog iemand is die wel wat informatie wil delen.

ImosP

Morian

Beste ImosP,

Het klopt, op 12 en 13 februari vindt een gebruikersdag in Herford plaats. Ik heb mij vandaag aan gemeld.  :D

Ik ben er nog niet zo overtuigd van IMOS, maar ik laat mij altijd verassen. Het is waar dat IMOS heel veel werk voor je kan doen. Dat wat jij hier zegt heb ik al van veel mensen gehoord.
Wat is nou eigenlijk de beste manier om met IMOS beter overweg te kunnen? Ik heb een basiscursus en een aantal keren een training op locatie gehad. Maar het is zo veel informatie en er bestaat geen naslagwerk.
Wat zijn jou ervaringen? Heb jij nog wat tips voor mij?
Of toch maar oefenen, oefenen en nog eens oefenen....  :(

In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik hoop dat jij in toekomst af en toe een bijdrage kan leveren.

Morian

ImosP

Morian,

Er is inderdaad maar 1 manier, oefenen , oefenen en oefenen .... :lol:
Na een 2 daagse opleiding bij ons op het bedrijf ( door Cor van Proteus ) was ik klaar om een kastje met wat bouwdelen aan te maken. Alle toeters en bellen die in het programma zitten heb ik zelf mogen ontdekken. Maar geen probleem, want de problemen helpen je om het tekenpakket te doorgronden. Enige vereiste om verder te geraken is (cliché) dat je werk je hobby is en omgekeerd. In het begin (december 2004) zat ik vaak s'nachts achter de PC om bepaalde zaken op te lossen en af te krijgen. De eerste projecten kosten meer aan tekenwerk dan aan productie.  Dus Morian veel succes en sterkte. Van wie heb je trouwens de training gekregen ??? Tom, Vincent ?

Hopelijk raak je snel overtuigd.

ImosP

Morian

ImosP,

Ik heb mijn opleidding van Hilbrand (Proteus) gehad. Hij was toen ook nog maar net bij Proteus (eind 2007).
Ik zie mij zelf terug in jou omschrijving. Ik vind mijn werk leuk, maar dat het dan meteen mijn hobby is.... :?:
Zelf zou ik graag wat meer willen oefenen maar daarvoor ontbreekt vaak de tijd. Ja ik weet het: TIJD MAKEN!  :?
AutoCad 3D was in het begin ook een struikelblok. Maar dat ging al snel beter.

De eenvoudig kastje lukken al redelijk goed, maar als het iets ingewikkelder wordt zit ik weer te vloeken. De hoeveelheid koffie neemt dan ook al gauw toe.  :D

Groetjes,
Morian