FastFiber

Viewports bevriezen

Gestart door Ludo, do 08 01 2009, 10:47:00

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. layouts.
Als ik bijv. meerdere layouts heb bij één project, en ik wil deze layouts snel en gemakkelijk achter elkaar laten zien zonder bij elke layout de layers goed in te stellen ( bevriezen etc )  hoe doe ik dit dan ?

Wanneer ik doe Freeze in Current Viewport, en ik zet daarna gewoon alle layers aan met het lampje, en ik heb elke layer ge Thawed. Dan verschijnen alle layers in de betreffende viewport..

Op wat voor manier ( of is dit uberhaupt mogelijk ) kan ik deze viewports allemaal "locken"?

B.v.d.

Ludo

Reimer

De manier die je omschrijft klinkt gewoon goed. Zet alle lagen ON en THAWED. Bevries daarna per viewport de gewenste lagen m.b.v. Freeze in current viewport. Let hierbij op dat je niet kiest voor Freeze in new viewport en dat je wel ín de juiste viewport staat wanneer je een laag uitzet. Op deze manier moet het werken. Laat het even weten als het nog steeds niet lukt.

Reimer

Ludo

Als ik inderdaad IN de viewport sta, dan werkt het wel. Maar mijn laptop wordt er super traag van..
Is dit normaal ?? Het zijn in totaal wel 730 layers, en in de tekening waar ik nu mee bezig ben heeft ook 17 viewports.
Heeft dat daar mee te maken ?

jo-king

Citaat van: Ludo op do 08 01 2009, 15:40:06
Als ik inderdaad IN de viewport sta, dan werkt het wel. Maar mijn laptop wordt er super traag van..
Is dit normaal ?? Het zijn in totaal wel 730 layers, en in de tekening waar ik nu mee bezig ben heeft ook 17 viewports.
Heeft dat daar mee te maken ?

730 layers??

dan neem ik aan dat je een gigantisch complexe tekening hebt?? om 730 verschillende entiteit-onderscheidingen te moeten maken?
en dan een layout met 17 viewports, dat is inderdaad wel belastend,

elke pc heeft hier wel wat rekenwerk met.
moet elke viewport zichtbaar zijn (elke viewport dit "off" mag staan, maakt het je cpu iets gemakkelijker)

probeer eens een purge ?
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Ludo

Ja, het is een tekening die ik aangeleverd heb gekregen van een dorp, dus alles staat in een verschillende layer.
Buiten dat heb ik enorm veel verschillende tekeningen erin gemaakt ( van zon & schaduw tot schetsontwerp )
En ik heb bij het maken van de legenda ook viewports gebruikt...

Kan je bij het maken van een legenda wanneer je in de vakjes delen van de tekening wilt weergeven niet een andere tool gebruiken zodat je geen viewport krijgt ? omdat de tekening dan constant terug kijkt op een ander stuk tekening.

Ik heb de tekening ook al gepurged, hij is wel sneller nu.
Dat kan ook komen omdat ik gisteren 5 plots heb gemaakt naar PDF waar hij ook wel eventjes mee bezig was.
Dit waren ook behoorlijk grote bestanden. Rebooten helpt vaak ook al veel :)

En uhm.. is het trouwens slim om 10 verschillende layouts te maken in één bestand ?
Waar ik ( wanneer ik door werk zoals nu ) ook de legenda's maak met verschillende viewports.

Reimer

Mijn legenda maak ik altijd in modelspace. Hierin maak ik gewoon een lijst met alle gebruikte objecten/lijnen/arceringen uit de tekening, met een beschrijving. Ik gebruik nooit direct delen uit de tekening. Soms moet ik twee legenda's maken met verschillende schaal (bv voor een detail). Ik hoef op deze manier maar één viewport in mijn layout te gebruiken voor de legenda.

Wanneer je verder tekend op een gekregen ondergrond dan kun je deze ondergrond misschien beter als xref gebruiken.

Reimer.

Ludo

De ondergrond gebruik ik ook als xref, de tekening was gewoon raar bezig denk ik. Nu doet hij alles namelijk oke.

Alleen wanneer ik een layout aanklik moet hij wel eventjes laden om alles zichtbaar te maken. Dit is vrij normaal neem ik aan.

Reimer

Dit is wel normaal voor zo'n grote tekening. Ik zou in jou geval in de ondergrondtekening zelf een legenda maken, zodat je hiervoor maar één viewport te gebruiken. Dit voorkomt onnodig lang wachten tijdens je tekenwerk.

Reimer.

yoin