FastFiber

linetype fenceline instellen volgens schaal in verschillende layers (opgelost)

Gestart door Matthias, di 30 12 2008, 12:14:33

Vorige topic - Volgende topic

Matthias

Hallo,

Ik had graag volgende kunnen instellen:

Ik heb een ontwerp waar 2 verschillende soorten afsluitingen op staan, één uit hout en de andere uit metaal.
De twee soorten afsluitingen staan in een verschillende layer genaamd afsluiting metaal en afsluiting hout.

Nu had ik graag voor de beide afsluitingen dezelfde linetype gebruikt namelijk fenceline maar de één met dubbel zo grote vierkantje als de andere. Is het mogelijk om dus te zeggen binnen deze layer neem ik dergelijk linetype maar dus met daaraan vast een grotere of kleinere linetype scale?
Zonder dat ik hierbij dus hoef quickselect te gebruiken en de linetype scale aan te passen in propertiestable, wat dat is namelijk hetgene dat ik nu doe, en dat werkt onhandig.

Ik wil meteen hebben als ik een afsluiting bij teken dat de grote van de vierkantjes en de afstand er tussen gelijk is aan deze in die layer zonder te hoeven aanpassen in de properties table

Mvg

Matthias
Landschaps- en tuinarchitect

Reimer

Wat je wilt is niet mogelijk in acad. De linetypescale kun je niet laagafhankelijk maken. In jou geval zou ik er voor kiezen een ander/nieuw lijntype te gebruiken. Dus eigenlijk fenceline2X zelf maken o.i.d.

Reimer.

Matthias

Citaat van: Reimer op wo 31 12 2008, 10:52:47
Wat je wilt is niet mogelijk in acad. De linetypescale kun je niet laagafhankelijk maken. In jou geval zou ik er voor kiezen een ander/nieuw lijntype te gebruiken. Dus eigenlijk fenceline2X zelf maken o.i.d.

Reimer.

Jammer wel,

Is het dan ook om die reden dat dashdot, dashdot 2x e.d. bestaan?

Ik werk nu zo dat ik een legende aanmaak met verschillende linetype scales binnen deze legende. Het enige probleem hierbij in autocad 2009 is dat via quickselect de linetype scale niet meer kan worden aangepast. Ik selecteerde vroeger (in 2006) bijvoorbeeld alle drainaigebuizen om deze dan in -.-.-. te plaatsen. Dit kon ik dan via quickselect , dit werkt nu niet meer.

Linetype koppelen aan layer doe ik niet(of weinig) aangezien ik werk in cm en niet in mm, alle lijntypes zijn toch de groot. Het aanpassen in de txt file is me nog niet gelukt.

Mvg

Matthias

Alvast bedankt reimer

Reimer

Beste Matthias,

omdat je in cm tekent moet je dus alle lijnen 0.1x verschalen denk ik. Je kunt dit voor de gehele tekening in één keer doen door het commando LTS in te toetsen en deze op 0.1 te zetten. Wanneer je nu een bepaalde lijn 2x zo groot wilt maken dan moet je deze lijn selecteren en bij de properties de linetypescale op 2 zetten. Op deze manier kun je toch met de standaard lijntypes werken.

Zelf gebruik ik hoofdzakelijk eigengemaakte lijntypes omdat ik dan altijd voor alle types de linetypescale op 1 kan laten staan. Hiervoor moet je dus wel eerst een bibliotheek samenstellen. Het maken van eigen eenvoudige lijntypes is niet zo moeilijk, je moet even het principe doorhebben.

Groeten,
Reimer

mrbeegee

En voorbeelden kan je hier>http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,751.msg13869.html#msg13869 vinden
Alles 1:1 voor mm, maar dat je (wat Reimer ook zei) aanpassen door de Global scale factor (of lts) aan te passen.

Hoe te gebruiken?
Maak een txt bestandje aan en hernoem dit naar bv matthias.lin
Kopieer de alle tekst uit de link vanaf *COAX...... en plak dit in het *.lin bestand
Je kan de gebruikte teksten naar eigen wens veranderen en opslaan.
In AutoCad:
Open de linetype manager door FORMAT>LINETYPE...  of type lt
druk op load... en vervolgens op File... en zoek/selecteer de "matthias.lin"
Selecteer 1 of meerdere of alle linetypes uit de lijst en druk op OK.
De gekozen linetypes komen in de lijst te staan en je kan ze gebruiken in je tekening.
succes

Matthias

Citaat van: mrbeegee op ma 05 01 2009, 13:51:10
En voorbeelden kan je hier>http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,751.msg13869.html#msg13869 vinden
Alles 1:1 voor mm, maar dat je (wat Reimer ook zei) aanpassen door de Global scale factor (of lts) aan te passen.

Hoe te gebruiken?
Maak een txt bestandje aan en hernoem dit naar bv matthias.lin
Kopieer de alle tekst uit de link vanaf *COAX...... en plak dit in het *.lin bestand
Je kan de gebruikte teksten naar eigen wens veranderen en opslaan.
In AutoCad:
Open de linetype manager door FORMAT>LINETYPE...  of type lt
druk op load... en vervolgens op File... en zoek/selecteer de "matthias.lin"
Selecteer 1 of meerdere of alle linetypes uit de lijst en druk op OK.
De gekozen linetypes komen in de lijst te staan en je kan ze gebruiken in je tekening.
succes

Beste mrbeegee,

Ik heb even nagekeken er zitten op het eerste zicht inderdaad leuke linetypes tussen. Maar als ik deze plak in een . lin bestand en dan via file load krijg ik enorm veel bad definitions?

Doe ik iets verkeerd van de 40 stuks blijven er maar een 10tal over?

Mvg

mrbeegee

Oops, dat komt natuurlijk omdat ik een "eigen" tekststyle gebruik.
Maak een nieuwe tekststyle aan met de naam ISOCP en koppel deze met isocp.shx (height 0.00)
Dat zal je die fouten niet hebben.

Matthias

Citaat van: mrbeegee op ma 05 01 2009, 15:06:50
Oops, dat komt natuurlijk omdat ik een "eigen" tekststyle gebruik.
Maak een nieuwe tekststyle aan met de naam ISOCP en koppel deze met isocp.shx (height 0.00)
Dat zal je die fouten niet hebben.

oké super is inderdaad gelukt.

Ik heb nu met wat linetypes gespeeld.
Zowel mijn linetypesscale factor bij het indrukken van 'lts' staat op 1
en eveneens linetypescale (properties table) staat op 1.

Je praat over een lts van 0,1 met een scale factor van 1
Maar voor beide krijg ik nochtans een mooi beeld (zie bijlage tabblad A3 test bij schaal 1/100).
Zou er nog iets niet correct staan daar ik nu toch 1 mag laten staan?

Mvg

Matthias

mrbeegee

Dat ligt eraan hoe je de schaalfactor bepaald. ten opzichte van cm of mm.
Als je cm aanhoud heb je niets fout gedaan.

Matthias

Citaat van: mrbeegee op di 06 01 2009, 12:52:31
Dat ligt eraan hoe je de schaalfactor bepaald. ten opzichte van cm of mm.
Als je cm aanhoud heb je niets fout gedaan.

Ok bedankt mrbeegee.
Zo werkt het inderdaad.

mvg

Matthias

yoin