yoin

Johan

Hallo Forum,
Telkens wanneer ik peilmaten moet plaatsen denk ik dat dit makkelijker moet kunnen. Bestaat hiervoor een lisp routine??
Wie kan mij hier op weg helpen??

bvd Johan

Anonymous

niet allemaal tegelijk hoor......

EddyBeerke

Ik was even aan het na lezen welke berichten er alemaal zijn en zag dat deze nog niet beantwoord was.
Wel, deze tool heeft de RTW toolbox 2.4 (getest t/m acad 2010)
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

cetacad

Ik heb een lisp gemaakt, maar deze bestaat uit verschillende onderdelen. Wanneer je deze lisp op jouw systeem zou draaien worden er allelei standaard instellingen aangepast die binnen ons bedrijf noodzakelijk zijn, maar die bij jou waarschijnlijk een hoop ellende veroorzaken. Deze zal ik dus niet mailen.

Ik kan je wel op weg helpen hoe ik deze gemaakt heb.

De peilmaat is niets anders dan een vertikale dim-lijn. De dimstyle is zodanig aangepast dat de tekst van de dim-lijn 90 graden gedraaid op de bovenste aanhaal-lijn gepositioneerd staat. Aan de tekst wordt de staandaard-tekst "+P of -P" toegevoegd. Alle lijnen heb ik uitgezet. Alleen de tekst is zichtbaar.
(ik heb de dimstyle toegevoegd)

Een dim-lijn heeft 2 dots die te stretchen zijn, zodanig dat de maat wijzigd wordt.
Dot1 plaats ik op hetgeen ik wil maatvoeren. Dot2 plaats ik op de hoogte Peil=0.
Wanneer ik hetgeen ik getekend hebt stretch, en hierbij dot1 en de tekst geselecteerd heb, zal de peilmaat wijzigen.

Succes, Fred.

H@rm

Citaat van: cetacad op di 25 05 2010, 16:48:29
De peilmaat is niets anders dan een vertikale dim-lijn. De dimstyle is zodanig aangepast dat de tekst van de dim-lijn 90 graden gedraaid op de bovenste aanhaal-lijn gepositioneerd staat. Aan de tekst wordt de staandaard-tekst "+P of -P" toegevoegd. Alle lijnen heb ik uitgezet. Alleen de tekst is zichtbaar.
(ik heb de dimstyle toegevoegd)

Is het niet veel handiger om gebruik te maken van de standaard dimordinate commando? Deze is speciaal bedoeld voor het aangeven van peilmaten. Niet dat ik het heb, maar volgens mij is het niet al teveel werk om hier een lisproutine bij te maken die er "+P" of "-P" bij zet.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

cetacad

Citaat van: H@rm op wo 26 05 2010, 08:47:41
Is het niet veel handiger om gebruik te maken van de standaard dimordinate commando?
Michel

Ik heb deze zojuist even bekeken. In principe werkt dit op exact dezelfde wijze met het verslepen van de dots.
Zo op het eerste gezicht zie ik één nadeel hierbij, dat het plaatsen van een nieuwe maat, altijd gerelateerd is aan het coordinaat 0,0.

Fred

H@rm

Citaat van: cetacad op wo 26 05 2010, 09:10:11
Ik heb deze zojuist even bekeken. In principe werkt dit op exact dezelfde wijze met het verslepen van de dots.
Zo op het eerste gezicht zie ik één nadeel hierbij, dat het plaatsen van een nieuwe maat, altijd gerelateerd is aan het coordinaat 0,0.

Fred

Je kunt je nul-punt ook instellen op een andere waarde als 0,0.
Verder probeer ik mijn details / doorsnedes ook op de juiste hoogte te tekenen, zodat ik bijna geen last heb van dat probleem.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

EddyBeerke

Citaat van: H@rm op wo 26 05 2010, 09:24:20
Je kunt je nul-punt ook instellen op een andere waarde als 0,0.
Verder probeer ik mijn details / doorsnedes ook op de juiste hoogte te tekenen, zodat ik bijna geen last heb van dat probleem.

Michel

Wat doe je dan als je een stuk of 20 dwarsprofielen hebt die netjes boven elkaar staan in 4 rijen?
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

H@rm

Citaat van: EddyBeerke op wo 26 05 2010, 12:06:15
Wat doe je dan als je een stuk of 20 dwarsprofielen hebt die netjes boven elkaar staan in 4 rijen?

EddyBeerke,

Ik zou dan waarschijnlijk nog steeds met ordinate werken. 4 keer een lijn in defpoints op regelmatige afstand (afh. van profiel hoogte) per regel het nulpunt in stellen dmv ucsorgin. Proberen om steeds alle maatvoering per regel te plaatsen zodat ik niet steeds mijn nul-punt hoef te verplaatsen.

Aan de andere kant:
- Ik maak niet zoveel dwarsprofielen
- ik was niet op de hoogte van de eerder genoemde optie om er een aparte dimstyle voor te maken.
- Als ik veel dwarsprofielen zou moeten tekenen, zou ik er in lisp iets voor schrijven.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

FastFiber