FastFiber

Zon & Schaduw

Gestart door Ludo, di 09 12 2008, 08:39:56

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Hallo,

Heeft iemand misschien tips voor het maken van een Zon & Schaduw tekening ??

Ik weet niet of er toevallig handige functies zijn, voor het berekenen voor de val van de zon etc.

Als iemand een handigheid heeft, of een manier waarop hij/zij het altijd doet. Dan hoor ik dat graag.

M.v.g. Ludo

jo-king

Citaat van: Ludo op di 09 12 2008, 08:39:56
Hallo,

Heeft iemand misschien tips voor het maken van een Zon & Schaduw tekening ??

Ik weet niet of er toevallig handige functies zijn, voor het berekenen voor de val van de zon etc.

Als iemand een handigheid heeft, of een manier waarop hij/zij het altijd doet. Dan hoor ik dat graag.

M.v.g. Ludo

om het te berekenen, kan je gebruik maken van 3d & de zon instellingen van acad (45°-45° zon instelling);
of gewoon schaduwleer toepassen (45°-45° regel);

in 2d een polyline tekenen & een associatieve hatch erin plaatsen.. zodat je nog meermaals kan stretchen bij aanpassingen...
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Ludo

Bedankt voor de informatie.

Ik heb de hoogte berekend met de stelling van pythagoras, omdat ik de hoek van inval en hoogte van de objecten had.
Ik ben nu in 2d bezig dus ik kon de 3d instellingen niet gebruiken.

Ik dacht dat er misschien een handigheidje in autoCAD beschikbaar was, maar helaas :P
achja, het is goed gelukt zo. Bedankt voor de info !

Groet, Ludo

Reinier

Ik teken ook regelmatig gevels in 2d.... schaduw teken ik meestal op basis van ervaring. Oftewel aannemen dat zon op één gevel staat of hoek. En vervolgens gaan spelen met schaduw....
De creatieve denker ziet het onzichtbare,... voelt het ontastbare en bereikt het onmogelijke....

Ropa

Ik teken de opzet eerst even snel uit met Sketchup (gratis). Je kan elke dag instellen in realtime.
Dan ga ik het 3d ontwerp zo draaien zodat je een mooie schaduw krijgt waarin je de diepte van het gebouw goed kan zien.
Dit teken ik dan in autocad na.
Heel makkelijk.

Rogerdavies

Hallo,

Ik heb nooit schaduwleer gekregen, maar zou het wel graag kunnen.

Heefd iemand soms een cursus of de grondbeginselen voor schaduw op 2D gevels

Bedankt!