yoin

jappio

ik snap effe niet meer hoe ik het instel als 1:200 opmdat die niet tussen het rijdje staat van alle schalen alvast bedankt  :wink:

gr japio

Reimer

Beste Japio,

ik teken in meters en gebruik altijd:
Zoom <enter>
5xp <enter>   Het getal 5 staat voor de schaal (1/200*1000).

Groeten,
Reimer.

julien

Citaat van: Reimer op do 20 11 2008, 09:16:18
ik teken in meters
:duivel2: Jij bent dus zo iemand waarvan ik de ontvangen plannen altijd 1000 keer moet verschalen.

jappio

Citaat van: julien op do 20 11 2008, 09:28:24
Citaat van: Reimer op do 20 11 2008, 09:16:18
ik teken in meters
:duivel2: Jij bent dus zo iemand waarvan ik de ontvangen plannen altijd 1000 keer moet verschalen.

ha ha  nee hoor  ik teken ook in meters hoor ik heb het over als ik mij tekening wil printen en  hem op a 3 of a 2 schaal 1:200 wil hebben maar bedankt zo kom ik er wel ;) :P

julien

Jij bent dus ook al zo'n lastigaard...
Waarom tekenen jullie niet gewoon in mm?  :vraagteken:

Indo_Jim

Citaat van: julien op do 20 11 2008, 09:58:40
Jij bent dus ook al zo'n lastigaard...
Waarom tekenen jullie niet gewoon in mm?   :vraagteken:

Als je weet dat de tekening is getekend in meters en je wilt het graag in mm.

Dan kan je (als de tekenaar ook echt de units op meters heeft gezet) zijn tekening gewoon binnen halen
in je eigen tekening en zet autocad alle tekeningen die je binnen haalt met een
andere eenheid(bv. inch, feet meters) gewoon automatisch om in mm.

Plattegrond in mm tekenen is wel heel precies.
eenheid in meters en 8 cijfers achter de komma is voor mij nauwkeurig genoeg voor een plattegrond,
eenheid in mm en dan nog eens 8 cijfers achter de komma?????????? 

Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

Reimer

:D Het is natuurlijk net wat in jouw sector gebruikelijk is. Ik denk dat onze uitvoerders en asfaltploeg raar staan te kijken als ik zeg dat de weg 6000 mm breed moet worden. Dus werk ik in meters. Of er moet 16500000 mm lengtemarkering worden aangebracht. :mrgreen:.
Ik kan me indenken dat dit in andere sectoren anders ligt. Gelukkig kan acad goed omgaan met (ver-)schalen.  :)

Wat voor mij lastig is is een bouwkundige tekening die ik 0.001x moet verschalen, waarbij dan de dimensions niet automatisch meegaan.  :(. Die komen dan 1000x te groot op het scherm.

Groeten,
Reimer

EddyBeerke

Citaat van: Reimer op do 20 11 2008, 12:44:21
:D Het is natuurlijk net wat in jouw sector gebruikelijk is. Ik denk dat onze uitvoerders en asfaltploeg raar staan te kijken als ik zeg dat de weg 6000 mm breed moet worden. Dus werk ik in meters. Of er moet 16500000 mm lengtemarkering worden aangebracht. :mrgreen:.
Ik kan me indenken dat dit in andere sectoren anders ligt. Gelukkig kan acad goed omgaan met (ver-)schalen.  :)

Wat voor mij lastig is is een bouwkundige tekening die ik 0.001x moet verschalen, waarbij dan de dimensions niet automatisch meegaan.  :(. Die komen dan 1000x te groot op het scherm.

Groeten,
Reimer

Het is inderdaad het verschil in disipline.

Wij, wegontwerpers, tekenen in meters.
Kunstweren, beton-ontwerpers, tekenen in mm.
En om het nog gekker te maken in andere landen buiten nederland en belgie tekenen sommige ook nog eens in Inch e.d.

Hier hebben ze bij Autodesk over nagedacht en gezorgt dat de tekening vanzelf verschaald wordt als je bij units de juiste hebt opgegeven!
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

kristof

sorry dat ik hier tussenbijde kom maar was aan het zoeken hoe je aan een tekening begint die je al van in het begin moet verschalen. ik weet niet hoe je je drawing units moet verzetten in acad Lt 2000.
ik heb hier een plan op papier met de maten in cm en getekend op schaal 1/20 maar zou dit in mm willen tekenen.
kan iemand mij helpen?

EddyBeerke

Type units.
In het venster wat komt kies je bij de eenheden mm, klik dan op ok.
Je tekening is nu in mm.
Voor elke mm op papier teken je nu ook 1mm.
Als je dan klaar bent met tekenen kun je in psspace een viewport maken met de schaal naar keuze.
Op deze site is daar al voldoende over geschreven dacht ik.
Idem over bematen en teksten neer zetten.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

FastFiber