FastFiber

.BAK bestanden

Gestart door Ludo, ma 17 11 2008, 15:08:09

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Wanneer ik een bestand opsla als .DWG in AutoCAD vormen zich .BAK bestanden.

Wat doen deze .BAK bestanden precies ? ik dacht iets van een backup bestand van het origineel.

Als dit zo is, kan ik die .BAK bestanden dan verwijderen ? Het is namelijk vrij iritant als bij elke file nog een.BAK bestand erbij staat.

Zitten er dan ook nadelen aan het verwijderen ?

Alvast bedankt,

Ludo

hulpje

Beste Ludo,

.BAK bestanden zijn inderdaad backups van je .DWG bestanden.
Deze kan je probleemloos weggooien, want zodra weer een keer saved, dan heb je weer een nieuw .BAK bestand.

Soms worden BAK bestanden hernoemd naar DWG als je AutoCAD crasht en je Drawing Recovery Manager werkt niet.

Zelf gooi ik BAK bestanden weg, zodra een project is afgerond.

Richard

HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Ludo

Bedankt Richard, dan weet ik in ieder geval dat het geen zin heeft ze elke keer te verwijderen als ze toch bij elke save erbij komen.

Het lijkt mij inderdaad ook het handigste om ze na ieder project te verwijderen.

Groet,

Ludo

bart

hoewel ik het je niet wil aanraden is het uitraad mogelijk om het aanmaken van de bak bestanden uit te zetten onder
options-> open en save vinkje uitzetten voor create backup
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

jo-king

Citaat van: hulpje op ma 17 11 2008, 15:18:30
Beste Ludo,

.BAK bestanden zijn inderdaad backups van je .DWG bestanden.
Deze kan je probleemloos weggooien, want zodra weer een keer saved, dan heb je weer een nieuw .BAK bestand.

Soms worden BAK bestanden hernoemd naar DWG als je AutoCAD crasht en je Drawing Recovery Manager werkt niet.

Zelf gooi ik BAK bestanden weg, zodra een project is afgerond.

Richard

Richard,
dit is niet helemaal correct...

een BAK bestand is een COPY van je "vorige save".

zo heb je telkens je laatste versie (je DWG) en de versie ervoor (je BAK)

dit is ontzettend handig, als je iets fout hebt aangepast, gesaved hebt & niet meer undo kan doen (bv als je autocad hebt afgesloten.
je hebt nog altijd je "vorige" versie om op terug te grijpen.
als het ware een "backup" :)

bij "vaak" (relatief) crashen kan je origineel DWG bestand corrupt graken, en kan je nog steeds naar je BAK bestand teruggrijpen. (dit bedoelt Richard)

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Ludo

Oke, bedankt voor de informatie. Dit is inderdaad wel een handige oplossing, hopelijk hoef ik er geen gebruik van te maken natuurlijk :P

Groet, Ludo

jdebl

Is het ook mogelijk om de  .BAK bestanden onzichtbaar te maken in de file.

Jan

roy_043

Standaard zijn .bak bestanden geen verborgen bestanden. De weergave in de verkenner blokkeren wordt daardoor moeilijk. In Total Commander, een vervanger voor de verkenner (ik kan zelf niet zonder...), is dit wel mogelijk.
Maar waarom storen de .BAK bestanden? Je kunt toch sorteren op bestandstype?

jdebl

Citaat van: roy_043 op vr 26 02 2010, 16:28:37
Standaard zijn .bak bestanden geen verborgen bestanden. De weergave in de verkenner blokkeren wordt daardoor moeilijk. In Total Commander, een vervanger voor de verkenner (ik kan zelf niet zonder...), is dit wel mogelijk.
Maar waarom storen de .BAK bestanden? Je kunt toch sorteren op bestandstype?

Bedankt voor je antwoord.
Eigenlijk heel simpel sorteren op bestandstype.
Ik doel eigenlijk op het openen van een file in Autocad zelf.
Bij mij weten was in de voorgaande versies van autocad de .bak files niet zichtbaar en in 2010 wel.
Als je meerdere files wilt openen is het wel makkelijk als de  . bak files er niet tussen staan maar met sorteren los je het probleem ook op.

Jan

H@rm

Citaat van: jdebl op ma 01 03 2010, 10:14:51
Bij mij weten was in de voorgaande versies van autocad de .bak files niet zichtbaar en in 2010 wel.

Bij mijn weten worden de .bak files ook niet weergegeven in acad 2010. Of is dat weer een bepaalde instelling? Of bedoel je dat je je .bak files ziet in je verkenner?
Er bestaan naast je .bak files ook nog .SV$ files die ook weer hun eigen .bak files hebben. Die worden wel buiten je werkmap op geslagen in de map die je in je options regelt. Zie bijlage.

Michel

Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

jdebl

Bij mijn weten worden de .bak files ook niet weergegeven in acad 2010. Of is dat weer een bepaalde instelling? Of bedoel je dat je je .bak files ziet in je verkenner?

[/quote]
In bijlage zie je dat als ik een file open de . bak file zichtbaar zijn.
Ter info ik werk mer autocad LT 2010

Reimer

Beste Jan,

ik zie dat je bij File name gesorteerd hebt op 0194*. Ik heb dit nog nooit gebruikt maar ik zie bij mij dat hij dan ook alle bestanden laat zien met de gevraagde term (na op openen te klikken).
Je kunt jouw probleem oplossen door in te typen 0194*.dwg.

Reimer

jdebl

Reimer,

Wat je zegt klopt. maar het is wat makkelijker om er geen . dwg achter te typen omdat deze manier van zoeken  nogal dikwijls voorkomt.
Trouwens onder de zoek regel staat  bij "files of type:  *. dwg " dus lijkt he mij logisch dat alleen de dwg files zichtbaar worden.

jan

H@rm

Citaat van: Reimer op ma 01 03 2010, 11:46:46
Beste Jan,

ik zie dat je bij File name gesorteerd hebt op 0194*. Ik heb dit nog nooit gebruikt maar ik zie bij mij dat hij dan ook alle bestanden laat zien met de gevraagde term (na op openen te klikken).
Je kunt jouw probleem oplossen door in te typen 0194*.dwg.

Reimer

Dan valt het dus toch onder de categorie "instellingen". Weer wat bij geleerd na 15 jaar acad ervaring. Thnks

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

Jon Tampon

Is het ook mogelijk om al deze .bak bestanden op te slaan in een ander path dan waar de dwg gesaved is?
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1