FastFiber

Bricscad V9

Gestart door lexxx, wo 01 10 2008, 11:02:20

Vorige topic - Volgende topic

lexxx

Ik ben nu een maandje of tien bij mijn werkgever aan het zeuren dat wij voor de werkzaamheden die wij doen een aantal full versions Autocad moeten hebben. We draaien nu onder Autocad LT. Eindelijk heb ik ze overtuigd van dit gegeven, heeft er iemand een goedkoper alternatief gezocht. :roll:
Het gevolg is dat een paar tekenaars op verschillende kantoren sinds gisteren een evaluatie versie van Bricscad V9 hebben draaien.

Na een eerste testje, met wat kleine problemen, bijvoorbeeld:
- afwijkingen in zelf gemaakte linetype en gebruikte textstyle.
- traag afdrukken naar plotter; afdrukken naar pdf geeft een 5x groter pdf bestand dan vanuit Acad.
Maar dit zijn dingen die waarschijnlijk met wat instellingen zijn aan te passen.
Verder ziet het er wel goed uit en kan ik gewoon (deels) dezelfde commando afkortingen gebruiken als in Autocad.

Ik heb even rond ge-googled naar ervaringen van anderen met dit programma, maar heb niet veel kunnen vinden.
Ook op dit forum is het al eerder aan de orde geweest, maar omdat het al weer een tijdje terug was start ik maar eens een nieuwe post. In een vorige post vertelde Julien en Jo-king dat het niet helemaal het zelfde gevoel had. (wat dat gevoel ook moge zijn. :wink: )
Weet er iemand concrete voordelen en nadelen als je Bricscad vergelijkt met Autocad? Behalve dan de aanzienlijk goedkopere aanschafprijs.
the end of the line

bart

http://www.ideoma.nl/

kijk daar eens naar zwcad
volgens de site is deze kloon vrijwel gelijk aan full autocad
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Ik denk dat al die klonen afgeleid zijn van hetzelfde open source project IntelliCAD.
Hier gebruiken 3 tekenaars Intelliplus van www.professionele-software.com ze zijn er tevreden over, maar identiek aan autocad is het toch niet.
Je kan altijd eens een trial downloaden/aanvragen en zelf eens testen.

lexxx

Klopt, Bricscad is ontwikkeld op basis van Intellicad.
Ik ben ook niet echt op zoek naar nog meer alternatieven voor Autocad. (ik ben zelf helemaal niet op zoek naar alternatieven, daar komen anderen mee aanzetten) Ik ben alleen maar op zoek naar ervaring van anderen die met Bricscad hebben gewerkt.

Ik moet eens informeren wat ze eigenlijk van plan zijn. Of ze volledig over willen gaan naar bricscad, of een paar (netwerk) licenties willen laten draaien naast Autocad LT voor de ervaren tekenaars.
the end of the line

Siem

Hoi Lex,

Vanuit mijn kennis van ZwCAD Professional (zelfde basis als BricsCAD) kan ik zeggen:

NIET o.a.: dynamic blocks, tables, fields, 3D orbit, render, minder grips, geen AutoCAD 2009 graphics, geen Ribbon, geen Sheet Set Manager, geen Tool Pallettes, filetypes: .cui, .dgn.

Zeg maar alles wat na AutoCAD 2006 erin is gekomen zit (nog) niet in BricsCAD/ZwCAD. Het dwg-formaat loopt tot en met AutoCAD 2009.

WEL o.a.: line, pline, mline, mtext, osnap, otrack, polar, dim, quickdim, hatch, draworder, solid fills, gradients, blocks, attributes, xref's, images (o.a. tif), shapes, complex linetypes, lineweights, layers, layouts, surface, solid modelling, dview, hide, shade, design center, toolbars,filetypes: .dwg, .dxf, .dwt, .dwf, .bak, .ctb, .lin, .pat, .mnu, .mns, .mnr, .sld, .slb, .shp, .shx, AutoLISP (ook protected), DCL, VBA, ARX.

Deze opsommingen zijn beslist niet volledig.

Ik ken wel aardig wat BricsCAD-gebruikers. Heijmans, Jan de Nul en Boskalis schijnen ermee te werken. Peroonsnamen kan ik echter niet via dit forum met je delen. Email me maar even rechtstreeks als je wil op s.eikelenboom-apestaartje-ideoma.nl.

ZwCAD en BricsCAD hebben inderdaad beiden IntelliCAD (een soort open source) als basis. Wij importeren zelf ZwCAD voor NL vanuit China sinds feb 2007 met veel plezier. Bedenk je wel: het is veel goedkoper en daarmee niet zo goed als AutoCAD, maar het komt er wel verdraaid dichtbij. Sommige dingen moet je nog even niet willen met dit soort software. Gewoon tekenwerk lukt er prima mee. Voor BricsCAD hadden we onze lisproutine die boorstaten genereert vrij snel werkend. Voor ZwCAD en AutoCAD hebben we één stuk VBA-software voor hoeveelheidsbepaling en één voor tekeningenbeheer, die we met voorwaardelijke compilatie geschikt hebben gemaakt voor beide.

Succes met je afweging.
Met vriendelijke groet, IDEOMA intelligent systems bv

lexxx

Ik heb het een tijdje getest. Geen problemen met lisp. VBA werkt niet onder de test versie, wel onder volledige versie (is mij verteld). Meeste 3d functies lijken te werken, maar niet alle Acad opties zitten er in. De Image opties die ik nu onder LT mis werken prima.

De voornaamste rede om een negatief oordeel te geven is inderdaad het ontbreken van, wat mij betreft, standaard opties. Geen designcenter, geen toolpalettes, beperkte grip opties, geen fields, ontbreken van een groot deel van de Hatchedit opties, geen gradient color fills etc.

Overigens de plotproblemen die ik in mijn openingspost beschreef waren opgelost toen ik een andere testversie kreeg. Bij de andere problemen uit de openingspost was het inderdaad een kwestie van de juiste instellingen aanpassen.

Dus, eindoordeel: een prima idee voor iemand die een goedkoop alternatief voor autocad zoekt, maar als je er intensief mee werkt loop je regelmatieg tegen dingen aan die gaan irriteren. Ik zou het zeker geen volwaardig alternatief voor Autocad willen noemen (en zo werd het wel naar mij gepresenteerd).
Je krijgt dus waar je voor betaald, maar dat is net niet waar ik naar op zoek ben.
the end of the line

WebRacer

bricscad komt binnenkort met de officiële V9 uit, qua kloon aan autocad kan deze tellen.
Ze streven er naar een zo goed mogelijke kloon te zijn, iedere aanvraag of ongelijkenis nemen ze onder de loop.
Sterk daarbij is dat alle LISP + VL-lisp routines draaien onder Bricscad.
Nog sterker, de lispen zijn tot 10 keer sneller...
voor massa-routines dus zeker een goed alternatief (zeker qua kostprijs)
?

FastFiber