FastFiber

breeklijn creeren (geen break)

Gestart door beerdriekus, za 28 06 2008, 13:14:58

Vorige topic - Volgende topic

beerdriekus

hallo

ik heb een cad 2006 avond cursus gevolgd en deze is nu afgelopen maar ik blijf nog soms met vragen zitten zoals deze:
ik heb bijv. een balk getekend, en deze wil ik in de tekening laten verschijnen door alleen een begin en eind gedeelte zichtbaar te laten zien, dus ik break hem in principe. hoe kan ik nou een breeklijn creeren, evt handmatig getrokken, dat een bovenste en onderste lijn door middel van een niet strakke of vloeiende lijn met elkaar verbonden word. dus dat 1 balk door midden gebroken wordt door middel van een breek lijn en dat je deze lijn ook ziet als een breuk.
ik hoop dat het een beetje duidelijk verwoord is ?

bvd beerdriekus

Gene

Staat dat niet bij "Expresstools"? en anders moet je maar is op internet surfen voor een lispfile die vind je zeker.

EddyBeerke

Als je de Expresstools hebt type je het volgende:

Command: breakline
Initializing...
Block= BRKLINE.DWG, Size= 0.5, Extension= 1.25
Specify first point for breakline or [Block/Size/Extension]:
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

beerdriekus

Gene en Eddybeerke bedankt voor jullie reactie, maar dit bedoel ik eigenlijk niet.
een lspfile is eigenlijk te omslachtig en de breakline ken ik maar dat bedoel ik ook niet precies.
Om het simpel te zeggen wil ik eigenlijk met de hand (de muis dus) een niet vloeiende lijn trekken tussen de onderste en de bovenste lijn van een balk.
Ook zie ik deze lijn getekend als men bijv. een stuk uit een werkstuk pak (breek) en ergens anders in de layout afbeeld om het specifiek toe te lichten.
Misschien kan het wel helemaal niet wat ik wil maar ik kom deze lijnen op div. tekeningen tegen en ik vroeg mijn eigen af hoe ik dit het beste kon doen

mvg Beerdriekus.

TTB

Beerdriekus,

ik weet niet in welke sector je werkzaam bent, maar in de werktuigbouw gebruikt men hiervoor een dunne gegolfde lijn (afbreeklijn). Ik heb hiervoor een aparte laag aangemaakt, met een dikte van 0.15.
Je zult zelf de (poly)lijn moeten tekenen, hoekig of gegolfd (spline).

Groeten.
Peter

Joop

In AutoCAD teken je een golflijn met sketch.
Met de increment moet je even spelen om de voor jou geschikte waarde te vinden.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

beerdriekus

ik ben werkzaam in de werktuigbouw TTB maar op de cursus kregen wij dit niet behandeld terwijl ik het wel een keer gezien had.
ik wist wel dat het met polylijnen te maken was maar dat bedoelde ik net niet.
Nu heeft Joop ook een reactie gegevenen dat was het commando sketch precies wat ik zocht.
Dus TTB bedankt voor je reactie en vooral Joop bedankt voor de hulp en de reactie.

mvg Beerdriekus

Joop

Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

FastFiber