yoin

zone2000

Hallo,

Ik probeer een lisp aan te maken die het volgende doen moet: Zodra ik op een (zelf aangemaakte) knop 'xref' druk dan moet autocad het scherm geven om een xref te importeren.
Zodra je op 'open' klikt moet dat bestand opnieuw opgeslagen worden in de huidige directory van de hoofdtekening.
Deze kopie moet de xref worden, en niet het hiervoor geselecteerde bestand.

Hoe kan ik dit doen? Heb weinig ervaring met LISP.

Mijn idee hierachter is om te werken met xrefs, MAAR de originele tekeningen van de xrefs die ik binnen haal mogen NOOIT veranderd worden.
Daarom wil ik automatisch een kopie ervan laten maken. Die mag wel veranderd worden.

Met vriendelijke groeten,
Lars

Joop

Deze werkzaamheden doe je niet met LISP maar met een menu macro.
Openen van xref window: ^C^Cxref
Opslaan tekening: ^C^C_saveas

Succes,

Joop
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Reimer

Volgens mij bedoeld zone200 wat anders.
Stel, je wilt ondergrond.dwg als xref wilt invoegen. Zone200 wil dan dat je via de xrefmanager het bestand ondergrond.dwg selecteerd. Daarna moet dit bestand gecopieerd worden (bv. kopie_van_ondergrond.dwg) en die kopie moet dan als xref gebruikt worden. Dit moet mogelijk zijn. Ik heb net echter nog maar net het hoofdstuk over lisp gelezen in het boek van R. Boeklage. Zo'n lisp maken gaat mij dus nog wel heel veel tijd en moeite kosten.

Een alternatief: wanneer je een xref gaat invoegen krijg je een scherm waarin je het bestand kunt selecteren. Klik het bestand aan, drup op CTRL en sleep het bestand iets naar beneden. Je maakt zo een kopie van het bestand. Deze kun je direct selecteren en als xref gebruiken.

Reimer.

zone2000

Bedankt voor de reacties zo snel al.

Ik bedoel het inderdaad zoals Reimer zegt. Ik werk met AutoCAD voor mijn bedrijf. Ik ben bezig met een onderzoek om het tekenwerk te versnellen, dus daarom probeer ik zoveel mogelijk 'simpele' handelingen te automatiseren.

De originele tekeningen mogen niet veranderen, dus daarom wil ik als je een originele tekening nodig hebt dat AutoCAD hier automatisch een kopie van maakt.

Ik ben nog een tweede probleem tegengekomen. Als de tekening klaar is inclusief de xref's, dan moet hier een dxf-formaat van gemaakt worden i.v.m. aansturen CNC-machines. Maar de xref's verdwijnen uit het dxf bestand omdat het puur een verwijzing naar een externe dwg is. Omdat alleen het dxf bestand doorgestuurd wordt (dus zonder het bestand waarnaar verwezen wordt) vervalt de xref informatie.
Mijn vraag is; Kan ik een tekening met xrefs converteren naar één tekening zonder verwijzingen. Dus zodat de tekening puur één dwg wordt? En hoe dan?

Vriendelijke groeten,
Lars

zone2000

Ik heb een probleem met het maken van dxf-bestanden. Sinds kort maak ik gebruik van xref's in mijn tekeningen. Als de tekening klaar is inclusief de xref's, dan moet hier een dxf-formaat van gemaakt worden i.v.m. aansturen CNC-machines. Maar de xref's verdwijnen uit het dxf bestand omdat het puur een verwijzing naar een externe dwg is. Omdat alleen het dxf bestand doorgestuurd wordt (dus zonder het bestand waarnaar verwezen wordt) vervalt de xref informatie.
Mijn vraag is; Kan ik een tekening met xrefs converteren naar één tekening zonder verwijzingen. Dus zodat de tekening puur één dwg wordt? En hoe dan?

Vriendelijke groeten,
Lars

hulpje

Ja dat kan.
In je XREF manager klik je met de rechtermuisknop op de besbetreffende XREF en kies dan voor de optie Bind...
Dan krijg je de keuze uit 2 opties -Bind- / -Insert-
Kies voor Insert en je xref wordt dan als block in je tekening geplaatst.

Hierna kan je de tekening opslaan als DXF.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Joop

De simpelste manier lijkt mij dan de tekening te inserten.
Een gelovig volger van

zone2000

De tekening inserten kan wel, maar de bedoeling is door één tekening aan te passen de rest automatisch mee te laten veranderen.

Wij gebruiken hier dezelfde tekeningen om verschillende dingen op aan te geven, en daarom wordt de tekening die als ondergrond dient steeds gekopieerd. Maar er komen vaak veranderingen voor in deze ondergrond. Nu moeten we die handmatig op elke plek aanpassen.
Via xref of een andere methode hoef je maar één tekening aan te passen en daarmee veranderd de rest automatisch mee (blocks hiervoor gebruiken werkt niet goed genoeg omdat je bij het aanpassen van een block naar een block editor gaat. Dit kan bij ons niet omdat we de hele tekening nodig hebben als referentie voor het aanpassen van een block). Xref's bieden in dat opzicht een betere oplossing.

Groeten Lars

zone2000

Bedankt voor je reactie,

Deze methode heb ik ook gevonden. Het werkt wel, maar als de tekeningen klaar zijn dan zitten er wel 30 tot 100 of zelfs meer xref's in. En om dat allemaal stuk voor stuk via bind definitief in de tekening te zetten kost dat heel veel tijd.
Daarbij komt ook nog het feit dat je dan blocks hebt in je originele tekening. En dit moet juist niet omdat deze tekening dan niet goed aan te passen is.
Dus dan moet je via undo weer de blocks terugzetten naar xref's.

Het is juist de bedoeling door middel van xref's het tekenwerk te versnellen. En daar mogen dan dus niet allerlei extra handelingen bij te pas komen.

Heeft iemand misschien een mogelijke oplossing voor dit probleem?

Vriendelijke groeten,
Lars

Joop

Het is mogelijk om (via lisp/mnl bestand of via een button met macro) bij het openen van een tekening de xref automatisch te inserten.
Jij voert jouw bewerkingen uit (o.a. opslaan als dxf) en sluit de tekening af door middel van een andere of dezelfde button die de ingevoegde xref weer verwijderd en de tekening opslaat en afsluit.
Een gelovig volger van

Joop

We zijn nu twee keer dezelfde discussie aan het voeren.

Zone 2000,

Ik stel voor dat je een van de twee items verwijderd.

Joop
Een gelovig volger van

hulpje

Maak een macro!

Sla eerst je tekening op als....
Met een macro ga je dan automatisch alle xref binden aan je tekening.

De macro zou er zou uit kunnen zien ^C^C-xref;b;*;

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

bart

Je kan in een keer alle xref's binden door shift in te drukken en de hele lijst te selecteren
ik zou overigens altijd de optie bind kiezen tenzij je 100% zeker dat alle xref's naadloos bij elkaar passen
de optie insert werk het zelfde al zou je handmatig 1 voor 1 de xref in de tekeningen inserten
de optie bind insert alle elementen van de xref en zet een voorvoegsel voor de laagnamen en blocknamen zodat deze niet met een andere definitie's overschreven worden en er dus geen onverwachte veranderingen kunnen optreden

de aldus gevormde blocken kan je uiteraad nog met explode opblazen.

tot zover je probleem

Mag ik vragen welke voordeel werken met xref's voor jouw opleverd als je weet dat je er uiteindelijk alleen last van hebt
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

bart

vragen samengevoegd
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

zone2000

Hey Bart,

Bedankt voor je reactie.
Mijn doel is om gelijke delen van een tekening met elkaar te koppelen. Hierdoor wordt een wijziging op één plek automatisch doorgevoerd op andere plekken. Dit wil ik graag omdat het tekenwerk dan sneller gaat en het voorkomt fouten. Het gebruik van xref's lijkt een mogelijke oplossing hiervoor.

Momenteel levert het nog wel redelijk wat problemen op, maar ik denk door middel van het aanmaken van bijvoorbeeld macro's e.d. dat deze problemen goed te verhelpen zijn. Dus op dit moment kost het me wat meer tijd om alles uit te zoeken. Maar als ik eenmaal een goed werkende methode heb gevonden zal deze zich snel terugverdienen omdat mijn tekeningen dan een stuk sneller klaar zijn.

Bedankt voor de reacties:).

Groeten Lars.

FastFiber