FastFiber

problemen met stabicad

Gestart door deaddrop, za 08 03 2008, 08:57:14

Vorige topic - Volgende topic

deaddrop

ik heb een bouwkundige onderlegger, deze importeer ik in stabicad.
nu wil ik er symbolen inzetten mar die zijn levens groot en ik krijg het niet voor elkaar om de smbolen op de zelfde schaal te krijgen.

wie kan mij helpen.

gr.

een beginneling.

jo-king

is je onderlegger in milimeters getekend?

check eens je onderlegger & je "nieuwe tekening" op UNITS (commando)

misschien verschaalt cad je onderlegger....
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

deaddrop

Ik heb gewwoon een tekening die is niet op schaal.
nu wil ik er symblen in tekenen maar die zijn levens groot.
mijn vraag is hoe verschaal ik de tekening naar 1:50 of zo.

Reimer

Deaddrop,

een tekening moet altijd 1:1 getekend zijn in modelspace. Echter een bouwkundige doet dit in milimeters en een civieltechneut in meters. Het kan gebeuren dat een tekening in modelspace niet op schaal is getekend. In dat geval moet je altijd alle tekeningen waar je mee werkt verschalen naar 1:1. Als de onderlegger is getekend met een schaal 1:50, dan moet alles selecteren (alle lagen aan) en met SCale alles 50x vergroten.

Reimer.

julien

En als aanvulling:
Als je tekeningschaal iets ondefiniëerbaar is ga je op zoek naar een maat. Als je ergens een referentie vindt teken je die lengte op 1/1. Nu kan je je hele tekening verschalen met het commando Align.

Joop

Citaat van: julien op di 11 03 2008, 08:44:46
En als aanvulling:
Als je tekeningschaal iets ondefiniëerbaar is ga je op zoek naar een maat. Als je ergens een referentie vindt teken je die lengte op 1/1. Nu kan je je hele tekening verschalen met het commando Align.

Of gewoon SCale >>> Reference
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Indo_Jim

Citaat van: deaddrop op za 08 03 2008, 08:57:14
ik heb een bouwkundige onderlegger, deze importeer ik in stabicad.
nu wil ik er symbolen inzetten mar die zijn levens groot en ik krijg het niet voor elkaar om de smbolen op de zelfde schaal te krijgen.

wie kan mij helpen.

gr.

een beginneling.

Kijk eerst welke units de onderlegger is getekend, dan de units welke de tekening waar je meebezig bent en dan de units van de symbolen.
Commando: ddunits

Kijk dan naar de instellingen van de
MEASUREINIT
MEASUREMENT
Heeft te maken met het inlezen en verschalen van blocken in een andere tekening met verschillende eenheden.(mm, meters, inches enz.)
Autocad kijkt nl eerst welke units de tekening heeft en met welke unit de block is getekend.

Voorbeeld:
tekening mm
block meters
block wordt automatisch met 1000 verschaald bij inserten
Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

bvoorhorst

Via je StabiTools is je plotscale te wijzigen (instellingen).
Deze plotscale wordt gebruikt om je blocks een scale mee te geven.

Deze "plotscale" wordt normaal gesproken al opgevraagd, wanneer er een tekeningsetup gedraaid wordt.
Succes!

yoin