yoin

Gerrit

Hallo,

Ik heb moeite om de functie Ortho te gebruiken, (Sorry als het een stomme vraag is  :lol:)

In de handleiding lees ik "Als Ortho ingeschakeld is, heeft de instelling Isometric snap voorrang boven het UCS bij de bepaling van horizontale en verticale richting."
En inderdaad, wanneer ik een voorwerp wil verplaatsen volgens een horizontale of verticale richting, en ik wil dit doen naar een Osnap punt (schuin liggend einpunt van een andere lijn) dan heeft die Osnap blijkbaar voorrang op die Ortho.

Het voorwerp welke ik horizontaal of verticaal wilde verplaatsen, verplaatst zich toch schuin naar het snappunt dat ik aanduide.

Is er een manier, zodat ik Ortho kan voorrang geven, of hoe ga je hiermee tewerk? :roll:

TTB

Door de snapfunctie uit te schakelen! (F3)

Groeten en succes.
Peter

bart

De ortho funtie werkt op die manier.
Naar mijn weten kan je dat niet beinvloeden middels een systeemvariable.

Er zijn twee manieren om recht te verplaatsen en tot de x of y waarde van het opgegeven punt

1 teken eerst een stukje hulplijn zodat je de osnap loodrecht kan gebruiken
2 gebruik point filters om het eindpunt uit twee andere punten te filteren

(zelf pas is altijd een hulplijntje toe)
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Gerrit

Citaat van: TTB op di 22 01 2008, 08:22:42
Door de snapfunctie uit te schakelen! (F3)

Groeten en succes.
Peter

Als ik Osnap uitschakel, dan kan ik het te verplaatsen voorwerp toch niet exact verplaatsen naar bijvoorbeeld het midden van een ander lijnstuk, en hierbij verticaal blijven (ortho) ?
Ik tekende tot nu toe altijd met QuickCad en als je daar Ortho inschakeld, dan blijft dat ook ortho, ook al duid je een schuinliggend punt aan als referentie

Ik kan echt niet geloven dat dit bij AutoCad niet zou kunnen

bart

In autocad gebruik je ortho niet voor wat jij wilt doen.
het zal best even wennen zijn als je e.a anders gewend bent.
Maar ik vind het heel makkelijk dat je ortho aan toch schuinen lijnen en verplaatsingen kan doen.

Voor het verplaatsen met filters type je na het selecteren en het zetten van een basispunt
.X of .Y op de commandlijn (lees de handleiding even door)

Dan kan je dus de x,y en z coordinaten van verschillende punten samenvoegen tot een nieuw punt. en zo zonder hulplijnen je elementen naar de juiste plek verplaatsen

ps. er zijn 2 soorten osnaps binnen autocad
de osnaps die je vast in of uitschakeld
en de osnaps die je transparant gebruikt binnen een commando
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart