FastFiber

automatiche plaat uitslag van pijpen piramide en kegels

Gestart door gast, wo 18 08 2004, 21:39:42

Vorige topic - Volgende topic

gast

hoe of waar maak ik een uitslag van een ''vierkant naar ronde pijp"(de bekende piramide en kegels uitslagen enz.)
zonder dat ik deze geheel moet construeren
wie o wie weet hier een snelle oplossing voor, het uitzetten en constueren op de oude tekentafel manier is omslachtig en moeilijk
mvrgr autocad2004 gebruiker

bart

van een vloeiend verloopstuk is geen uitslag te maken (een bol kan je niet platslaan)

als je een verloopstuk bedoeld (van dun blik of zo)
opgeboud uit 4 vlakke driehoeken en 4 "taart punten welkje een beetje rondbuigt is e.a vrij eenvoudig te berekenen (en dus ook middels een lispje te tekenen)
(de ronde buis moet hiervoor kleiner zijn als de vierkante)

laat je eers nog even weten wat je presies bedoeld.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Anonymous

beste bart het komt bij ons nogals eens voor dat wij voor stortgoed produkten verlopen in pijpen moeten maken ,dus ik praat hier over plaatwerk, waar ik persoonlijk dus moeite mee heb zijn bijvoorbeeld een
een verloop pijp wandikte 3mm boven zijde rond 300 mm,en onderkant van vierkant 400*400 mm met een totale hoogte van 200 mm en dus dus dmv 2 uitslagen te kunnen zetten op een kant bank bijvoorbeeld dmv 12 of 24 zettingen of zo
het gaat mij er dus om ,om deze uitslagen eenvoudig te creeren in autocad 2004 2d
mvrg gast jan. z.

bart

je berekend de taartpunt als volgt

bepaal de omtrek van de diametr van de om de koker passende circel
in dit geval 400*wortel2 = 565 mm

h = 200
d1 = 300
d2 = 565

s= wortel van (565-300)/2)^2 +200^2 = 239.4
r= d1*s/(d2-d1) =300*239.9/(565-300) =271.6

alfa = 360/4*(1-(d1/(2*r)) = 360/4 *(1-(300/(2*271.6))) = 40.29graden

teken nu een circel met een radius van ( r) 271.6 offset deze vervolgens met (s) 239.4

teken in deze circel een hoek van 40.29 graden trim nu het grootste deel van de circels weg
teken vervolgens een lijn van een endpunt van de kleinste circelboog tot het midden van de grootste circelboog herhaal dit voor de het andere endpunt

je hebt nu de taartpunt getekend.

om de driehoek te tekenen

zet een horizontale lijn van 400 mm lang teken twee circels met een straat van (s) 239. 4 aan beide uiteinde en verbind de einden van de lijn met de snijpunten van de circel
je heb nu de driehoek geteken

dit is uiteraad in een lisp te plaatsen en daar wil ik beste een beetje bij helpen maar ik ga niet de hele lisp schrijven

download hier een voorbeeld
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber