FastFiber

Scannen van tekeningen

Gestart door KADANS, ma 15 10 2007, 09:46:20

Vorige topic - Volgende topic

KADANS

Hallo,

Sinds kort werk ik op een firma met véél tekeningen, echter 80% nog op kalk. Dit alles van nog functionele processen, en dus niet zomaar te verwijderen. Alles overtekenen is onbegonnen werk, dus hoe gaan we deze deftig op autocad krijgen (met de correte resultaten). Wat is een haalbare manier, rekening houden met tijd en kosten. Waar kan ik dit laten doen.En wat is het resultaat als kalken verkleurt of bewerk zijn.

KADANS

Merwede

Bij ons op het werk wordt dit ingescanned als Tiff file. Alleen is het dan niet bruikbaar in autocad of je moet het enkel als image in je tekening plakken. Er bestaat ook een programma Rasterex dacht ik waarmee je tekeningen inscanned die vervolgens gewoon bruikbaar zijn in autocad. Alleen wat dan regelmatig voorkomt is dat horizontale lijnen licht schuin staan in je autocad tekening. Als je het echt nauwkeurig moet hebben om te hergebruiken, moet je waarschijn dat gedeelte overnieuw tekenen.

Groet,
Merwede

hulpje

Je kan ook scannen naar PDF formaat.
Er zijn progjes, die PDF bestanden omzetten naar DXF formaat.
Echter blijf je met het probleem zitten, dat het nooit erg nauwkeurig is.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Indo_Jim

Wij werken hier ook met GTXRasterCAD.

Gescannde tekeningen kunnen dan als tiff. bestand worden geladen in autoCAD.

Ze kunnen met eenvoudige commando's eerst recht worden gezet, 1op1 worden verschaald, opgeschoond worden en op grid/snap worden geplaatst..
(Let wel niet op een tiende van mm nauwkeurig natuurlijk, maar wel redelijk op snap en schaal en rechtzetten van tekeningen kan natuurlijk alleen als de scan goed is dus niet zelf  krom*.)

*Krom ... de te scannen tekening was door bv. vocht , scheuren of bij het inscannen vervormd.

Citaat van: Merwede op ma 15 10 2007, 12:55:20
Bij ons op het werk wordt dit ingescanned als Tiff file. Alleen is het dan niet bruikbaar in autocad of je moet het enkel als image in je tekening plakken. Er bestaat ook een programma Rasterex dacht ik waarmee je tekeningen inscanned die vervolgens gewoon bruikbaar zijn in autocad. Alleen wat dan regelmatig voorkomt is dat horizontale lijnen licht schuin staan in je autocad tekening. Als je het echt nauwkeurig moet hebben om te hergebruiken, moet je waarschijn dat gedeelte overnieuw tekenen.

Groet,
Merwede

Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

bart

Citaat van: KADANS op ma 15 10 2007, 09:46:20
Hallo,

Sinds kort werk ik op een firma met véél tekeningen, echter 80% nog op kalk. Dit alles van nog functionele processen, en dus niet zomaar te verwijderen. Alles overtekenen is onbegonnen werk, dus hoe gaan we deze deftig op autocad krijgen (met de correte resultaten). Wat is een haalbare manier, rekening houden met tijd en kosten. Waar kan ik dit laten doen.En wat is het resultaat als kalken verkleurt of bewerk zijn.

KADANS

Uit je vraag meen ik op te maken dat het om schema's gaat.
exacte maatvoering is over het algemeen niet zo belangrijk.

heb je nog meer eisen dan dat de tekening leesbaar moet zijn en er eventueel aanpassingen overheen getekend kunnen worden
(met bijvoorbeeld wipeout om het orgineel ter plaatsen af te schermen ?
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

hulpje

Citaat van: Indo_Jim op ma 15 10 2007, 16:17:25
Wij hebben een plotter die tekeningen kan scannen naar jpeg/tiff. t/m A3 formaat.

Onze scanner kan t/m A0 formaat in de breedte scannen, zowel jpg/tiff als pdf in zwart wit en kleur!
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Petperm

Wel

Bij ons op de firma doen we zeer veel van dit werk. Inscannen (tot A0), invoegen in AutoCAD, bewerken, de hele zooi.
Eén van onze klanten heeft alle tekeningen op een bepaald moment naar Indië gestuurd om alles in te scannen en de juiste bestandsnaam te geven. Ongeveer een 20000-tal (Het was een zeer grote klant) en deze zouden een tweetal weken later teruggekomen zijn. Eigenlijk was dat van voor mijn tijd.
We gebruiken AutoCAD Overlay (nogal duur) of WiseImage (Dat is wat goedkoper). Thuis heb ik PaperPort bij een scanner gekregen. Deze heeft ook een paar (maar niet veel meer) handige functies zoals een speckle remover en een functie om de tekening recht te zetten.

Petperm

KADANS

Allemaal hartlijk bedankt voor jullie reacties. :vreegoe:

Heeft er me iemand een adres of telefoonnr. van een firma, die dit doen.
Is het mogelijk de tekeningen zelf te corrigeren, of is het beter dit samen met het scannen te laten doen.

kadans

live4love

www.actemium.nl

Citaat van: KADANS op di 30 10 2007, 13:20:18
Allemaal hartlijk bedankt voor jullie reacties. :vreegoe:

Heeft er me iemand een adres of telefoonnr. van een firma, die dit doen.
Is het mogelijk de tekeningen zelf te corrigeren, of is het beter dit samen met het scannen te laten doen.

kadans

Petperm

pvhees

Er zijn bedrijven genoeg die dat voor je kunnen doen.
Als je ff googeld vind je wel wat.

Ik wil het ook wel doen.
Duurt dan misschien wel wat langer.
Maar dan moeten we even afspreken voor meer details.

Groetjes

KADANS

Hallo,

Aan alle, bedankt voor de reacties. Intussen heb ik wat gezocht en geëxperimenteerd, en heb ik al verschillende adressen waar ik tekeningen kan laten inscannen. Ik heb zelfs een (gratis) programma waarmee ik TIF-files kan editeren.  :ole:
Alleen de prijs van het inscannen valt een beetje tegen, zeker als je telkens maar enkele nodig hebt. Dus dan de vraag, kunnen we dit zelf? Ja, met een (modern) kopieermachine (A0). Maar bestaan deze ook in kombi met plotter, en zo ja welke zijn aan te raden?

groetjes

bart

Hp levert dergelijke machine's en de andere plotter leveranciers waarschijnlijk ook .
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Wij hebben hier onder andere een OCE TDS400 staan, hieraan kan een scan module gekoppeld worden.
Maar of je goedkoper gaan zijn dat het te laten inscannen weet ik niet.  :wink:

FastFiber