FastFiber

Match Proporties... maar dan anders..?

Gestart door Manu, ma 25 06 2007, 12:03:27

Vorige topic - Volgende topic

Manu

In de functie 'Match Properties' kun je in de settings kiezen welke properties van het eerst geselecteerde object wordt overgenomen..
Ok, maar stel nu dat je enkel de layer wilt overnemen maar al de rest van de instellingen ongewijzigd wilt laten.. dan heb je een probleem
als bv de color en het linetype van het te veranderen object op 'bylayer' stond...
Mijn vraag : kun je van een object enkel de layer 'matchen' zonder dat de originele color en linetype visueel veranderd (t.o.v. het 'oude' layer..) ?

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Huib

Wat je dus wilt, is dat een object wat de eigenschap "bylayer" heeft, en verplaatst wordt van b.v. een "groene" laag naar een "rode" laag, toch de kleur groen houdt? Dat betekent dus naast de wijziging van de laag, tevens de eigenschap "bylayer" moet veranderen in "green"? Het enige wat ik dan kan bedenken is autolisp.

Manu

Daar komt het eigenlijk op neer, ik schuim alvast het net af naar een bestaande lisp die ik dan met mijn beperkte kennis van lisp eventueel kan aanpassen...

groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

Indo_Jim

Citaat van: Manu op ma 25 06 2007, 12:03:27
In de functie 'Match Properties' kun je in de settings kiezen welke properties van het eerst geselecteerde object wordt overgenomen..
Ok, maar stel nu dat je enkel de layer wilt overnemen maar al de rest van de instellingen ongewijzigd wilt laten.. dan heb je een probleem
als bv de color en het linetype van het te veranderen object op 'bylayer' stond...
Mijn vraag : kun je van een object enkel de layer 'matchen' zonder dat de originele color en linetype visueel veranderd (t.o.v. het 'oude' layer..) ?

groeten,

Manu

Wij kennen hier geen problemen alleen maar uitdagingen.

Waarom maak je geen gebruik van de properties commando.
Kan je gewoon van elk object onderdeel/propertie een match maken.

Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

Manu

Indo_Jim,

een klein voorbeeld die illustreerd wat het probleem... euhg .. 'de uitdaging' is :

Je ontvangt een externe tekening met in de layout een titelhoek en een symbolenlegende. De titelhoek vervang ik sowieso door een titelhoek van ons bedrijf..
Echter, die legende mag 'visueel' niet gewijzigd worden : o.m. kleur en lijntype van de symbolen/tekst ligt vast (daarom is het ook een legende).
In sommige tekeningen bevat die legende heel veel verschillende layers en lijntypes. Omdat ik graag werk met een overzichtelijke layerstruktuur zit ik verveeld met al die vreemde layers...
Fijn zou dus zijn om alle objecten uit die legende op een nieuw layer (bv layer 'legende') te plaatsen zonder dat de kleur/lijntype van die objecten wijzigd..
Echter, de meeste objecten staan echter voor hun kleur en lijntype op 'bylayer', dus  -wat ik met match properties ook doe- : het gewenste resultaat blijft uit...

Ik vrees dus dat Huib gelijk heeft met het zoeken van een oplossing in AutoLisp..

groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

Indo_Jim

Citaat van: Manu op wo 27 06 2007, 09:22:12
Indo_Jim,

een klein voorbeeld die illustreerd wat het probleem... euhg .. 'de uitdaging' is :

Je ontvangt een externe tekening met in de layout een titelhoek en een symbolenlegende. De titelhoek vervang ik sowieso door een titelhoek van ons bedrijf..
Echter, die legende mag 'visueel' niet gewijzigd worden : o.m. kleur en lijntype van de symbolen/tekst ligt vast (daarom is het ook een legende).
In sommige tekeningen bevat die legende heel veel verschillende layers en lijntypes. Omdat ik graag werk met een overzichtelijke layerstruktuur zit ik verveeld met al die vreemde layers...
Fijn zou dus zijn om alle objecten uit die legende op een nieuw layer (bv layer 'legende') te plaatsen zonder dat de kleur/lijntype van die objecten wijzigd..
Echter, de meeste objecten staan echter voor hun kleur en lijntype op 'bylayer', dus  -wat ik met match properties ook doe- : het gewenste resultaat blijft uit...

Ik vrees dus dat Huib gelijk heeft met het zoeken van een oplossing in AutoLisp..

groeten,

Manu

Tips uit  handboek: AutoCAD

Lijndikte?
In plaats van LWT  te veranderen kunt u ook kiezen voor BYLAYER.
Voordeel: alle lijndikten van alle elementen in deze laag met een handeling  te veranderen.

Kleur?
In plaats van kleur  te veranderen had u ook de kleur BYLAYER kunnen kiezen.
Voordeel: alles in deze laag getekend is met een handeling van kleur te veranderen.

Lijnsoort?
In plaats van een lijnsoort te kiezen had u ook kunnen kiezen voor BYLAYER, omdat de laag al is ingesteld
Voordeel: alles in deze laag getekend  is met een handeling van lijnsoort te veranderen.

Blijkbaar is de legende opgebouwd door iemand die zich aan de handboek gehouden heeft.
Kan je geen filter gebruiken.

Rename je al de legende layers met voorvoegsel bv. Legenda. (door een simple script) en zet deze allemaal in de laag legende en dan Filter gebruiken.
Voordeel je weet later welke lagen van een externe bedrijf is afgekomen, indien er weer tekeningen
worden opgestuurd met (nieuwe) of veranderde legende-symbolen. 

Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

bart

waarom plaats je de externe tekening niet in een xref dan speelt dit probleem niet

- je een nieuwe versie van de tekening er ook nog zo onder schuiven.
- ja kan de xref plotten met een andere (bijgelevende) ctb zodat je je niets van de kleuren hoefd aan te trekken
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

yoin