FastFiber

Hoe kan je Blocks aanpassen en/of vervangen in één of meerdere tekeningen?

Gestart door fho, ma 04 06 2007, 17:11:02

Vorige topic - Volgende topic

fho

Ik heb eigenlijk verschillende vraagjes.
1. Als je een block gemaakt hebt, hoe kan je die dan aanpassen als de tekening van de block niet helemaal is zoals je bedoeld had?
    Hieronder versta ik , zowel lijnen of invoegpunten of attributen.
2. Als je die block dan hebt verbeterd, hoe kan je dan ervoor zorgen dat die block(die ik al vele malen heb gebruikt in andere tekeningen)
    in al die tekeningen of in de ganse tekening ook wordt verbeterd?
3. Is het ook moegelijk om meerdere attributen bij een block te plaatsen en dit ook met een verschillende schaal?
4. Hoe kan je ervoor zorgen dat je blocks die je in verschillende tekeningen hebt gemaakt toch allemaal in dezelfde schaal kan zetten als je
    ze in een nieuwe tekening plaatst, zonder ze allemaal afzonderlijk te verschalen in de properties van die block? Of is het mogelijk dat je
    blocks die je in eenzelfde toolpallet zet , te zorgen dat die allemaal dezelfde schaal hebben ook al als ze niet uit eenzelfde tekening voort
    komen?
Dit zijn heel wat vragen en hopelijk neemt iemand de tijd om me hiermee te helpen.
Alvast bedankt
Filip

Joram76

Citaat van: fho op ma 04 06 2007, 17:11:02
Ik heb eigenlijk verschillende vraagjes.
1. Als je een block gemaakt hebt, hoe kan je die dan aanpassen als de tekening van de block niet helemaal is zoals je bedoeld had?
    Hieronder versta ik , zowel lijnen of invoegpunten of attributen.
2. Als je die block dan hebt verbeterd, hoe kan je dan ervoor zorgen dat die block(die ik al vele malen heb gebruikt in andere tekeningen)
    in al die tekeningen of in de ganse tekening ook wordt verbeterd?
3. Is het ook moegelijk om meerdere attributen bij een block te plaatsen en dit ook met een verschillende schaal?
4. Hoe kan je ervoor zorgen dat je blocks die je in verschillende tekeningen hebt gemaakt toch allemaal in dezelfde schaal kan zetten als je
    ze in een nieuwe tekening plaatst, zonder ze allemaal afzonderlijk te verschalen in de properties van die block? Of is het mogelijk dat je
    blocks die je in eenzelfde toolpallet zet , te zorgen dat die allemaal dezelfde schaal hebben ook al als ze niet uit eenzelfde tekening voort
    komen?
Dit zijn heel wat vragen en hopelijk neemt iemand de tijd om me hiermee te helpen.
Alvast bedankt
Filip

Ik ga bij mijn antwoorden vanuit dat je een autocad 2006/2007 gebruiker bent.

antwoord op vraag 1:

command: bedit ---> block aanklikken--->bevestigen--> er verschijnt een nieuw venster met het block erin. Hierin kun je alles aanpassen (alleen commando align werkt er niet in, autocad gaat er vanuit dat je geen gedraaide block wil, dat doe in de tekening zelf).
Als je na je aanpassing de block editor weer sluit, worden alle blocken met diezelfde naam automatisch gewijzigd. Maar je kunt de block in blockeditor saven als een ander block (save as). makkelijk als een soort gelijkende block wil maken als je al had.

antwoord op vraag 2:

zie 1, je block wijzigd automatisch naar afsluiten blockeditor.

antwoord vraag 2:  je kunt meerder attributes maken per block (bij tekenhoofd--> naam, datum, tekenaar etc.) --> commando: attdef

antwoord vraag 3:

je kunt meerdere toolpallets maken voor verschillende schalen (bij 1:1000 en 1:500). Met properties in je toolpallet kun je per block (pictogram van je block in je toolpallet) opgeven in welke schaal je je block vanuit de toolpallet je tekening wil binnen slepen.
vb block deur--->in toolpallet 1:100 zet je je schaal op 1 (afkomstig van 1xp)
                   --> in toolpallet 1:500 zet je je schaal op 2

Maar... je kunt ook voordat je je block vanuit de toolpallet de tekening insleept de schaal aanpassen. Dit is wel een handeling extra en je moet steeds controleren in welke schaal je de block het laatst binnen hebt gehaald, want autocad onthoud de verschaling.

Goed, ik hoop dat je hier mee uit de voeten kunt.

Succes.

Gr. Joram
Tekenaar voor verkeersmaatregelen bij Heijmans

fho

Beste Joram,
Geldt dit ook al voor versie 2005?
Kan je ook een block en een wblock bewerken of vervangen?
Als je een block wijzigt waar een attribuut aan gekoppeld is, wijzigd dan ook het attribuut?
Nu even terug op vraag 3; als ik een toolpallet maak en ik zet er verschillende blocks in die niet uit eenzelfde tekening komen en die daarom ook een verschillende schaal kunnen hebben, hoe kan ik dan de schaal toch hetzelfde hebben in de toolpallet anders is het zeer tijdrovend als je telkens de schaal voor vrschillende blocks moet gaan instellen tijdens het invoegen in een tekening?
Waarom vraag ik dit, via designcenter kan je ook makkelijk blocks uit verschillende tekeningen in een toolpallet slepen, maar als je die dan wil plaatsen staan die dikwijls in een verschillende schaal omdat die ook in een verschillende schaal zijn getekend, dit vindt ik dus erg vervelend.
Bedankt
Filip

Joram76

Beste Flip,

Ten eerste heb ik zelf nooi met autocad 2005 gewerkt. Ik weet niet of daar een block editor inzit. Stel dat het zo is. Dn verwijs ik weer naar vorige antwoord. Een block in een tekening, of het nou een block of een wblock is maakt niet uit. Een wblock wil alleen maar zeggen dat het een tekening is die je binnen gehaald hebt via het commando insert. Dat even terzijde.
Met een blockeditor wordt altijd het block aangepast of je hem nou 1 of 10 keer in je tekening hebt staan. Alle veranderen wanneer je de blockeditor hebt afgesloten. Ook wanneer in dat block attributes hebt staan veranderen die mee.

Heb je geen blockeditor in 2005, wat ik dus niet weet. Dan kun je een block met het commando refedit veranderen. Attributes veranderen dan niet mee.
Heb je een wblovk veranderd die je opnieuw insert dan krijg je de melding dat de block zichzelf vervangt. Als je dat accepteerd dan zullen je blocken veranderen. I
Je moet het het ven uitproberen Flip, dan zie jezelf wat er gebeurd.

De Toolpallets:

Een tip, wat ik zelf ook toepas op mijn werk. Gebruik je veel dezelfde blcoks, maar dan een tekening totaal.dwg aan. Zet hierin alle blocks die je dagelijks gebruikt. Zet deze 1 keer in de goede schaal en sleep ze daarna je toolpallet in (rechter muisknop ingedrukt houden tot er een vierkantje verschijnt, dan slepen). Dit is ook belagrijk, anders zijn al je blokken in de toolpallets aan andwre tekeningen gerelateerd. Verplaats of gooi je dan een tekening weg, dan zal ook je block in de toolpallet niet meer functioneren voor een volgend gebruik.
Dus alles in 1 tekening zetten en van daaruit in de toolpallet slepen.

Dits is dus je basis. Van hieruit kun je dus, als je wil verschillende toolpallets gaan bouwen.

Goed ik hoop dat je hiermee weer vooruit komt.

Groeten Joram

bart

Citaat van: Joram76 op wo 06 06 2007, 23:42:48

Beste Flip,

Alle veranderen wanneer je de blockeditor hebt afgesloten. Ook wanneer in dat block attributes hebt staan veranderen die mee.

attributen van de al in de tekening gebruikte blocken veranderen niet automatische mee
deze moet je nog appart synchroniseren dat kan bijvoorbeed met het commando battman
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Rebellio

Met het expres Tool commando :

"GATTE"

Kun je attributen in meerdere layouts veranderen .

Greetz Rebellio

Joram76

Citaat van: bart op do 07 06 2007, 07:37:02
Citaat van: Joram76 op wo 06 06 2007, 23:42:48

Beste Flip,

Alle veranderen wanneer je de blockeditor hebt afgesloten. Ook wanneer in dat block attributes hebt staan veranderen die mee.

attributen van de al in de tekening gebruikte blocken veranderen niet automatische mee
deze moet je nog appart synchroniseren dat kan bijvoorbeed met het commando battman

Sorry Flip, Bart heeft gelijk. Ik hem me hierin vergist. Het commando BATTMAN kende ik nog niet. Het is makkelijk in gebruik. Bedankt Bart.

Groeten Joram

fho

Beste mensen,
Alvast bedankt voor de reacties. Ik ga dit alles uitproberen en hou jullie op de hoogte of alles gelukt is.
Groeten Filip