FastFiber

Inventor

Gestart door Gene, wo 09 05 2007, 16:39:24

Vorige topic - Volgende topic

Gene

Ben vandaag naar een voorstelling geweest van Autodesk Inventor in de hogeschool Mechelen.
Ik vond het een prachtig 3D tekenpakket met vele mogelijkheden.
Zijn er op dit forum mensen die met Inventor tekenen? zo ja wat vinden jullie ervan.

AHA-D

Ik werk er niet mee maar volg wel het inventorforum (NL). Persoonlijk werk ik met Solid Edge, maar zoals je ziet, volg ik ook wat er in het wereldje gebeurt (doe dat trouwens ook voor NX, ProE, ...). Zo'n forum is de ideale plaats - als je 't een tijd volgt en er is voldoende aktiviteit - om de "binnenkant" van programma's te leren kennen. Zo'n forum is namelijk geen verkoopspraat maar "dagelijks leven". Afgaande daarop kan ik je zeker gellijk geven, en vergeleken met Autocad is het waarschijnlijk een droom om mee te werken.

Ik vergelijk natuurlijk met Solid Edge en dan hoor ik het volgende :

Problemen met grote samenstellingen.
Iets gevoeliger aan de computeromgeving - maar elk pakket krijgt kuren bij een ongelukkige samenwerking van videodrivers en -kaart, achtergrondprogramma's, ...
Bestandsstruktuur is soms moeilijker te "plooien", bijvoorbeeld om van een bestaand projekt een nieuw projekt af te leiden en zoveel mogelijk te behouden.
Features schetsen is iets bewerkelijker als je geometrie van andere zaken wil opnemen.
Plaatbewerking ligt een serieuze stap achter.
Autodesk probeert zijn eigen formaten zoveel mogelijk te beschermen en daarmee is de vertaling daar naartoe beter en vlotter dan naar de open formaten.
Bij tekeningen leunt het (uiteraard) dicht aan bij Autocad en daarmee sleurt het wat ballast van het verleden mee.

Ik heb er - zoals gezegd - nog niet mee gewerkt en hoor dus voornamelijk de dingen die niet of moeilijk gaan. Maar 'k heb toch nog geen dingen gelezen waarvan ik zeg "hé, dat is tof", terwijl met bijvoorbeeld ProE toch dingen mogelijk zijn die met SE niet kunnen. De vraag is dan natuurlijk of die paar dingen een overstap verantwoorden. Als je overweegt parametrisch 3D te gaan zou ik toch eens een verkenningsronde maken, er is behoorlijk wat te krijgen tegenwoordig.

Alex

Gene

Het ging hier over de nieuwe versie 2008. Volgens mijn bescheiden mening kon men wel wat met dat pakket.

Gene

Waar kan ik dat forum vinden, ik vind er alleen eentje waar je moet inloggen met een registratiecode van inventor zelf.

will

Citaat van: Gene op ma 14 05 2007, 19:42:20
Waar kan ik dat forum vinden, ik vind er alleen eentje waar je moet inloggen met een registratiecode van inventor zelf.

http://www.inventorusers.nl/index.php?referrerid=180
http://www.inventorwizard.be/

Groetjes,

Patrick C

Hallo,
Ik vind inventor een topprogramma, ik heb ondertussen al met meerdere programma's gewerkt zoals autocad, solidworks, solid edge...maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar inventor.
Mvg.

zone2000

Hallo,

Ik werk nu een aantal jaren met Inventor. Ik heb met verschillende versies gewerkt. Volgens mij ben ik begonnen met Inventor 6 en nu werk ik met 2008. Het programma groeit snel. Dus elke nieuwere versie kan meestal alweer veel meer dan een vorige versie. Maar het is een CAD pakket dat nog in de kinderschoenen staat. Wat simpelere tekeningen zijn goed en snel te maken, maar zodra je tekeningen ingewikkelder worden dan houdt het op (op dit moment ten minste) wat Inventor betreft.

Programma's zoals Solid Edge, Solid Works, enz. die zijn al veel langer bezig met 3D paketten. Inventor is een pakket van Autodesk, en daar zijn ze gewoon nog niet heel ver met hun 3D software.

Ik vind Inventor wel een heerlijk programma om in te tekenen, het tekenen gaat echt super snel. Zelf heb ik een trage computer en Inventor draait er redelijk op. Ik heb een autovelg getekend in Inventor met allerlei krommingen in vlakken. Dat is momenteel het grootste minpunt van Inventor. Dubbel gekromde vlakken, dus krommingen die in elkaar overlopen, zijn soms niet te tekenen in Inventor.

Voor de machinebouw is Inventor zeer goed bruikbaar. Het programma is oorspronkelijk ook ontworpen voor de machinebouw.

Als iemand vragen heeft dan hoor ik het wel:).

Groeten,
Lars

HofCAD

Citaat van: zone2000 op do 15 05 2008, 15:29:34
Hallo,

Ik werk nu een aantal jaren met Inventor. Ik heb met verschillende versies gewerkt. Volgens mij ben ik begonnen met Inventor 6 en nu werk ik met 2008. Het programma groeit snel. Dus elke nieuwere versie kan meestal alweer veel meer dan een vorige versie. Maar het is een CAD pakket dat nog in de kinderschoenen staat. Wat simpelere tekeningen zijn goed en snel te maken, maar zodra je tekeningen ingewikkelder worden dan houdt het op (op dit moment ten minste) wat Inventor betreft.

Programma's zoals Solid Edge, Solid Works, enz. die zijn al veel langer bezig met 3D paketten. Inventor is een pakket van Autodesk, en daar zijn ze gewoon nog niet heel ver met hun 3D software.

Ik vind Inventor wel een heerlijk programma om in te tekenen, het tekenen gaat echt super snel. Zelf heb ik een trage computer en Inventor draait er redelijk op. Ik heb een autovelg getekend in Inventor met allerlei krommingen in vlakken. Dat is momenteel het grootste minpunt van Inventor. Dubbel gekromde vlakken, dus krommingen die in elkaar overlopen, zijn soms niet te tekenen in Inventor.

Voor de machinebouw is Inventor zeer goed bruikbaar. Het programma is oorspronkelijk ook ontworpen voor de machinebouw.

Als iemand vragen heeft dan hoor ik het wel:).

Groeten,
Lars

Beste Lars,

Met de bewering van:
Wat simpelere tekeningen zijn goed en snel te maken, maar zodra je tekeningen ingewikkelder worden
dan houdt het op (op dit moment ten minste) wat Inventor betreft.
:duivel1: :duivel1: :evil: :evil:
ben ik het niet eens.
Ik zie wel verschillen tussen SolidWorks en Inventor, maar in beide pakketten kun je zeer geavanceerde tekeningen,
berekeningen en simulaties maken die niet voor elkaar onder doen.
Dat de module voor eindige elementen methode wat minder is, is verklaarbaar dat het net als SolidWorks een CAD-pakket
met een prijs voor het tussensegment is en niet zoiets als CATIA, Pro/ENGINEER of Unigraphics.
Deze discussie is niet origineel, google maar met de term Inventor vs. SolidWorks en de opinies zijn sterk afhankelijk
van de bron en ook tav de versie.
bijv. http://www.synergis-educational-solutions.com/downloads/Inventor_vs_Solidworks.pdf
http://www.cadventureinc.com/products/solidworks-white-papers.html

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI
ACADcadabra

Nomé

www.inventorwizard.be

hier vind je alles wat je moet weten

FastFiber