FastFiber

per viewport lagen veranderen van kleur

Gestart door thijs, wo 25 04 2007, 09:55:06

Vorige topic - Volgende topic

thijs

ha beste collega's,

ik werk nog niet lang met autocad , dus ik heb een vraagje:

per viewport lagen veranderen van kleur, kan dit??

uitleg:
-ik heb twee tekeningen, 001 en 002.
-001 is de lay-out van het schip en 002 is de ruimte tekening van een deck.
-de 001 (lay-out) is in model getekend netjes in de goede lagen en kleuren.
-de 002 (werktekening) is in model een reference geplaats van de 001 (lay-out),
dmv viewports kan ik in de lay-out space een werktekening maken.
-ik heb nu zo'n 10 viewports er in staan, nu wil ik in alle viewports verschillende dingen er uit lichten.
bijv.: in viewport 1 wil ik alle meubel een grijs kleur geven en de plafond in de originele laag laten staan
-viewport 2 wil de meubels in de originele kleur, maar de vloer en spanten in een grijs kleur zetten.

kan dit???
tot nu toe krijg ik dat het in alle viewporten de zelfde kleuren te zien, ik weet wel dat ik per viewport lagen uit kan zetten.

ik weet zeker dat dit kan, want in andere tekenprog waar wij mee werken kan dit wel (SE en microst.), dus kan het in autocad zeker!!!

alvast bedankt....

ps. gaat er nog iemand morgen naar het land van ooit?? de CADexpress B.V. Seminar in Land van Ooit??

thijs

bart

In autocad is de kleur van de laag per tekening geregeld.
Je kan dus niet de kleur in een bepaalde vieuwport aanpassen en in de rest van de tekening niet.

wat wel kan.

je neemt de tekening als xref op in een andere tekening
In deze tekening kan je de lagen van de xref in een andere kleur weergeven zonder dat dit het orgineel wordt aanpast.
(let op de systeemvariabele visretain)

alternatief
een aangepaste ctb in combinatie met extra lagen en kleuren voor alles wat niet grijs moet.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

thijs

Citaat van: bart op wo 25 04 2007, 16:00:08
In autocad is de kleur van de laag per tekening geregeld.
Je kan dus niet de kleur in een bepaalde vieuwport aanpassen en in de rest van de tekening niet.

wat wel kan.

je neemt de tekening als xref op in een andere tekening
In deze tekening kan je de lagen van de xref in een andere kleur weergeven zonder dat dit het orgineel wordt aanpast.
(let op de systeemvariabele visretain)

alternatief
een aangepaste ctb in combinatie met extra lagen en kleuren voor alles wat niet grijs moet.

oke bedankt, dan weet ik dat ook weer.
en 'wat wel kan' ga ik zo gelijk proberen, bedankt :D

maar de alternatief  ctb :shock: , sorry ik ken die afkorting niet. :oops:

julien

Een ctb is een bestand.
Dit is een plot style table.

thijs

Citaat van: julien op wo 25 04 2007, 16:30:37
Een ctb is een bestand.
Dit is een plot style table.

oh  :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: nou zie ik het.

sorry, ik heb net 10 min. geleden er nog eentje aangemaakt! :mrgreen:

Manu

Met AutoCAD 2008 is dit nu perfect mogelijk... (al ben ik er absoluut geen voorstander van *)

--> per viewport is de kleur, lijndikte..kortom alles instelbaar via de layermanager...

groeten,

Manu

* omdat hetgeen op je uiteidelijk op papier ziet niet noodzakelijk overeenstemt met wat je in je model ziet...
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

bart

weer wat geleerd  :D
mischien moet ik wat meer aandringen om 2008 toch voor algemeen gebruikte installeren.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Wij zijn sinds kort over gestapt op subscription.
Uiteindelijk komt dat zelfs goedkoper uit dan zelf te updgraden, zelfs als je wacht tot de laatste dag.

bart

Citaat van: julien op do 26 04 2007, 15:35:42
Wij zijn sinds kort over gestapt op subscription.
Uiteindelijk komt dat zelfs goedkoper uit dan zelf te updgraden, zelfs als je wacht tot de laatste dag.

Wij hebben al sinds 2002 subscription maar installeren toch niet alle versie's
voor algemeen gebruik

Omdat dit intern nogal wat voeten in de aarde heeft.
(omschakelen kost waarschijnlijk meer dan de software zelf aan verloren uren e.d)
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Dat is inderdaad niet altijd even vlot...
Bij mijn laatste upgrade heb ik er meer dan een dag aan zitten klooien, uiteindelijk heb ik iemand laten komen.
Dus kostenplaatje: 1dag van mij + â,¬130. Een kleine â,¬3.000 dus.  :mrgreen:

Manu

tja, over het al of niet nemen van die befaamde subscription kunnen de meningen sterk verschillen...
Persoonlijk vind ik het wat te duur uitvallen : een dikke â,¬400/jaar voor een (nodige?) upgrade van 2007 naar 2008 is er écht wel over..
Wat me vooral stoort dat je uiteidelijk moet upgraden vanwege het compabiliteitsprobleem met de gewijzigde *.dwg-formaten..
Uiteindelijk is AutoCAD een prijzig beestje bij aankoop en verwacht (but who am I..) ik wat meer flexibiliteit..

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6