FastFiber

3d file opent plots niet meer: interne foutmelding

Gestart door wim3940, za 07 04 2007, 20:08:13

Vorige topic - Volgende topic

wim3940

Ik ben bezig aan een grote 3D-tekening in autocad 2006.
De file groeide gestaag, tot 14.7 MB net voor mijn vakantie vorige week.  8) Vandaag werkte ik verder, openen zonder problemen. Ik stelde een aantal settings bij (hidden line) en sloot alles weer af. Met de dingetjes die ik had bijgetekend (niet veel) was het bestand nu gegroeid tot 16.x MB. Toen ik autocad opnieuw startte en het bestand wilde openen, kreeg ik een foutmelding, waarbij autocad werd afgesloten. Een heel lange code, die vermoedelijk niet veel zin heeft hier over te nemen.  :shock:
Toen heb ik het vorige backupbestand (dit van 14.7MB) geopend, zonder problemen. De hidden line settings aangepast, gesloten, en zonder probleem opnieuw geopend. Dan dit bestand vergroot tot over 16MB, gesloten, en opnieuw tracten te openen: dit lukte niet meer.
Openen met solidworks geeft de foutmelding dat het programma over te weinig geheugen kan beschikken om het bestand te openen.
Ik werk nog een paar dagen met slechts 512MB ram (wordt aangepast naar 1.5GB), en heb het bestand daarom in laten lezen op een PC van een collega met 1GB ram. Met hetzelfde resultaat. Het klinkt ook niet logisch als een paar MB's het verschil maken tussen wel of niet openen.
Ik zou graag weten of iemand dit probleem herkent.  :vraagteken:Ik zit nu namelijk wel met de schrik dat als ik van de vorige backup verder werk dit probleem opnieuw zal opduiken. De tekening splitsen in kleinere bestanden zou natuurlijk doodjammer zijn en is in feite geen optie.
Heel veel dank al voor jullie tijd en hulp!

StarMisk

Ter aanvulling van mijn collega, de foutmelding:  !dbvport.cpp@2833:eFile  Error
Heb met het backupbestand ongeveer het zelfde gedaan maar dan eens opgeslagen in Autocad2000-formaat.
Dat leverde een bestand op van 42 Mb (!).
Sluiten en opnieuw openen » geen probleem.
Het lijkt er dus op dat het geheugen niet het probleem is, al lees ik overal dat AutoCad2006 miniumum 1 Gb nodig heeft om goed te werken

wim3940

Voor wie er iets mee kan doen:
wat ik met starmisk heb geprobeerd is het volgende: sla de file voor het afsluiten op als autocad 2000 file. Open dit (veel grotere) bestand opnieuw in 2006 en sla het opnieuw op als 2004 bestand. De nieuwe '2004'-file wordt dan iets kleiner dan de originele en opent zonder problemen.
je moet wel blijven de discipline opbrengen op dit te blijven doen: gewoon opslaan én als autocad 2000 file.
Wat kan er aan de hand zijn?
Een suggestie is dat autocad 2006 veel meer gebruik maakt van gemeenschappelijke DLL-file's dan autoc 2000. Dat zou kunnen verklaren waarom het bestand in 2000-versie 3à4 keer groter is dan in 2004-versie. Inlezen van het 2000-bestand is dan geen probleem, omdat de DLL-file's in het bestand opgeslagen zijn -het zijn dan wellicht geen dll's meer, maar goed. Door deze 2000-versie door autocad 2006 opnieuw in 2004-versie om te zetten, worden opnieuw dll's aangemaakt, maar ditmaal van voor af aan. De nieuwe file wordt dan wellicht opgeschoond, 'gedefragmenteerd'. En dat zou kunnen verklaren waarom de nieuwe 2004-file beter functioneert.
Het is een probleem dat kennelijk al een aantal jaren opduikt, maar ik vond er tot nu nog geen goede oplossing voor op het net. Dit is ook geen definitieve oplossing, maar je kan ermee verder werken.

wim3940

De functie 'recover' herstelde een hele waslijst zaken, en nadien opende de 'corrupte' files opnieuw goed!
Behalve één kopie, daar volgde de medeling 'fatal error' out of memory. Dat was nu niet belangrijk, omdat het niet de enige kopie was, maar goed.

bart

het opslaaan in een lage versie is over het algemeen niet aan te raden (je verliest altijd gegevens)

Probeer altijd eerst een recover
als je de tekening dan open krijgt purge -> allle save (onder een ander naam)
vervolgens erase all _> alles deselecteren wat je wilt bewaren (alles wat je ziet) enter.
en dan weer een purge all
de tekening die je nu overhoud is weer schoon.

indien beschikbaar opend een hogere versie vaak tekeningen die in de versie waarin ze zijn getekend niet meer open gaan.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

wim3940

Bedankt Bart. Ik ga het proberen.
Met in 2000-versie te saven zou ik inderdaad dingen kunnen kwijtraken.
Zit er in Autocad niet een soort veiligheid als in Word, die je waarschuwt wat je verliest als je in een oudere versie opslaat?

bart

Citaat van: bart op ma 09 04 2007, 19:18:27
het opslaaan in een lage versie is over het algemeen niet aan te raden (je verliest altijd gegevens)

Probeer altijd eerst een recover
als je de tekening dan open krijgt purge -> all save (onder een ander naam)
vervolgens erase all _> alles deselecteren wat je wilt bewaren (alles wat je ziet) enter.
en dan weer een purge all
de tekening die je nu overhoud is weer schoon.

indien beschikbaar opend een hogere versie vaak tekeningen die in de versie waarin ze zijn getekend niet meer open gaan.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber