yoin

sjakie79

Hallo dames en heren,

Wij hebben van de architect tekeningen ontvangen die met een ander programma zijn getekend (denk Arkey).
Ons bedrijf maakt daar verkooptekeningen van en plakt dan de tekeningen in een kader van ons zelf.
Hierbij werken we met acad 2007. Ik heb een kader aangemaakt in paperspace.

Nu loop ik tegen de volgende rare situatie op:
Ik heb een 1:1 kader getekend van een A1 (841x594mm) in paperspace, echter wanneer ik met een vieuwport de tekening van de architect inlaad en in paperspace een maat van de tekening nameet, geeft de computer de "model" space maat aan?? Ik meet dus in een kader met een hoogte van 594 mm een maat van 2200mm??

Hoe kan dit en hoe kan ik het oplossen??

BVD

Sjakie

simon harm

het commando insunits al geprobeerd?

Volgens mij moet deze op nul staan

succes

EddyBeerke

Is het viewpoort ook op schaal?

In het "PROPERTIES" venster --> "Standard scale" kun je dit instellen op bv 1:1
Of je gebruikt "Custom scale" en zet deze op "1"
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

sjakie79

Heren,

dank voor jullie snelle reactie, echter beide antwoorden lossen de situatie niet op.

[insunits] staat op 1 en de vieuwport heb ik gewoon met zoom xp op 1:50 gezet.

Het is dus een instelling dat je met [measure] in paperspace de maat meet die er 1:1 in model space getekend is??
De maat dient toch 50x kleiner te zijn als je in een vieuwport de tekening 50x hebt verkleind?

Reinier

Citaat van: sjakie79 op wo 14 03 2007, 12:59:57
Heren,

dank voor jullie snelle reactie, echter beide antwoorden lossen de situatie niet op.

[insunits] staat op 1 en de vieuwport heb ik gewoon met zoom xp op 1:50 gezet.

Het is dus een instelling dat je met [measure] in paperspace de maat meet die er 1:1 in model space getekend is??
De maat dient toch 50x kleiner te zijn als je in een vieuwport de tekening 50x hebt verkleind?

als je nu eerst de tekening van de architect veranderd naar schaal 1 op 1. of ben ik gek?
De creatieve denker ziet het onzichtbare,... voelt het ontastbare en bereikt het onmogelijke....

bart

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

sjakie79

Bart,

Dimassoc staat inderdaad op <2>

Dat is het dus ook niet.

Het is dus zo dat de measure in paperspace de maat van voorbeeld een ruimte in een plattegrond in modelspace meet en dit doet de computer niet met het kader???

Jacco

HofCAD

Citaat van: sjakie79 op ma 19 03 2007, 12:56:44
Bart,
Het is dus zo dat de measure in paperspace de maat van voorbeeld een ruimte in een plattegrond in modelspace meet en dit doet de computer niet met het kader???
Jacco

Beste Sjakie79,

Is dat niet normaal?

Met vriendelijke groet,
HofCAD CS I
ACADcadabra

bart

Citaat van: HofCAD op ma 19 03 2007, 17:49:53
Citaat van: sjakie79 op ma 19 03 2007, 12:56:44
Bart,
Jacco

Beste Sjakie79,

Is dat niet normaal?

Met vriendelijke groet,
HofCAD CS I

Ik heb ook moeite met dit antwoord en als ik de vraag herlees lijkt het er ook op dat alles gewoon werkt zoals het bedacht is.
kan je mischien een plaatje/tekening online zetten wat er nu mis gaat ?
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Gene

Volgens mij gaat er niets fout

Manu

als je BINNEN de omtrek van je viewport klikt kom je ook IN je model terecht.. je meet dan effectief je model op.. (de viewportomtrek toont dan wat 'vetter')
als je echter even BUITEN de viewportomtrek klikt en mits 'distance' een waarde meet dan zal die waarde gelijk zijn aan de effectieve getekende waarde gedeeld door de verscalingsfactor van de viewport..

PS : onderaan je scherm kan je daarom toch eenvoudig 'toggelen' tussen model/paper ..niet?

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Reimer

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor het probleem van Sjakie. Het lijkt er inderdaad op dat het niet anders kan dan Sjakie omschrijft.
In bijgevoegde tekening heb ik in model een lijn getekend met een lengte 10 met daarbij een maatvoering (10). Wanneer ik in paperspace dezelfde lijn maatvoer dan krijg ik ook 10, ondanks dat ik de tekening verschaald heb (1:200). Wanneer ik nu deze maatlijn ga maatvoeren dan krijg ik wel "gewoon"  50. Dit omdat de maatlijn in paperspace staat.
Ik kan geen enkele variabele o.i.d. vinden om in paperspace een modelspace-object te maatvoeren met de paperspace afmetingen.

Reimer.

HofCAD

Citaat van: Reimer op di 20 03 2007, 20:29:55
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor het probleem van Sjakie. Het lijkt er inderdaad op dat het niet anders kan dan Sjakie omschrijft.
In bijgevoegde tekening heb ik in model een lijn getekend met een lengte 10 met daarbij een maatvoering (10). Wanneer ik in paperspace dezelfde lijn maatvoer dan krijg ik ook 10, ondanks dat ik de tekening verschaald heb (1:200). Wanneer ik nu deze maatlijn ga maatvoeren dan krijg ik wel "gewoon"  50. Dit omdat de maatlijn in paperspace staat.
Ik kan geen enkele variabele o.i.d. vinden om in paperspace een modelspace-object te maatvoeren met de paperspace afmetingen.

Reimer.

Beste Reimer en Sjakie,

Als je de AutoCAD systeem variabele Dimassoc op 1 zet, krijg je als je de lijn
bemaat ook de papiergrootte ipv de modelgrootte.
Maar je wilt toch normaal de modelgroote en niet de papiergrootte, dus
de variabele Dimassoc op 2.

Met vriendelijke groet,
HofCAD CSI

ACADcadabra

EddyBeerke

Citaat van: Reimer op di 20 03 2007, 20:29:55
...
...

Reimer.

Klopt allemaal.!

We hebben op de afdeling waar ik werk de koppen eens bij alkaar gestoken, en niemand wist de oplossing!
Maar...!
Vroeger, ... had je Acad R14
Daar was het wel zo dat je de Paperspace maat kreeg.
Dit is in de nieuwe versies, ik weet niet vanaf welke, anders.
De bedoeling er achter is dat je de effectieve maat (uit Modelspace) geprojecteert krijgt.
Zo ontstaan er dus relatief minder fouten in bv calculaties/hoeveelheden en of lengtes.

Teken daaom 1:1 in Modelspace, ook de detals, teken in PSace viewports op schaal, plot 1:1, vergeet de "oude"manier en verder kun je er niets anders aan doen dan terug de tijd in gaan met een eerdere versie van Acad.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

HofCAD

Citaat van: EddyBeerke op wo 21 03 2007, 10:08:26

Klopt allemaal.!

We hebben op de afdeling waar ik werk de koppen eens bij alkaar gestoken, en niemand wist de oplossing!
Maar...!
Vroeger, ... had je Acad R14
Daar was het wel zo dat je de Paperspace maat kreeg.
Dit is in de nieuwe versies, ik weet niet vanaf welke, anders.
De bedoeling er achter is dat je de effectieve maat (uit Modelspace) geprojecteert krijgt.
Zo ontstaan er dus relatief minder fouten in bv calculaties/hoeveelheden en of lengtes.

Teken daaom 1:1 in Modelspace, ook de detals, teken in PSace viewports op schaal, plot 1:1, vergeet de "oude"manier en verder kun je er niets anders aan doen dan terug de tijd in gaan met een eerdere versie van Acad.

Beste EddyBeerke en Sjakie,

Vanaf AutoCAD 2002 bestaat de dimensievariabele Dimassoc,
ter vervanging van de AutoCAD variabele Dimaso.
Dimassoc 0 geexplodeerde maten zoals vroeger met Dimaso op 0
Dimassoc 1 puntsgewijs associatief zoals vroeger met Dimaso op 1
                 (bijv. bij  een STRETCH moet je bemating met een crossing  mee
                 selecteren.)
Dimassoc 2 objectgewijs associatief(verschil zie je bijv. bij object verandering
                 met PROPERTIES, LENGTHEN, MOVE en met grips, want als alleen
                 het object is geselecteerd gaat de bemating toch mee.)

Met vriendelijke groet,
HofCAD CSI

DIMASSOC System Variable
Type:  Integer
Saved in:  Drawing
Initial value:  2

Controls the associativity of dimension objects and whether dimensions are exploded.

0
Creates exploded dimensions. There is no association between the various elements of the dimension.
The lines, arcs, arrowheads, and text of a dimension are drawn as separate objects.

1
Creates non-associative dimension objects. The elements of the dimension are formed into a single object.
If the definition point on the object moves, the dimension value is updated.

2
Creates associative dimension objects. The elements of the dimension are formed into a single object,
and one  or more definition points of the dimension are coupled with association points on geometric objects.
If the association point on the geometric object moves, the dimension location, orientation, and value are updated.

DIMASSOC is not stored in a dimension style.

Drawings saved in a format previous to AutoCAD 2002 retain the setting of the DIMASSOC system variable.
When the drawing is reopened in AutoCAD 2002 or later, the dimension associativity setting is restored.
If a legacy drawing is opened in AutoCAD 2002, the DIMASSOC system variable takes on the value of the
legacy drawing's DIMASO system variable.
ACADcadabra

FastFiber