FastFiber

Een nieuw commando ontwerpen.

Gestart door Raton, wo 05 05 2004, 13:52:42

Vorige topic - Volgende topic

Raton

Ik ben op zoek naar een commando wat voor mij automatisch een leidingaanzicht van een buis tekent.
Het gaat dan om de systeem lijnen van de buis en de hartlijn. Deze functie moet beschikbaar zijn via een toolbarbutton.
Wanneer ik op de button klik wil ik een insertion point geven, ik wil de diameter van de buis op kunnen geven en de lengte van de buis.
Ik had zelf al wel het 1 en ander bedacht maar ik weet dus niet hoe ik nbu verder moet.

Ik had de volgende macro in gedachten:

^C^C-insert;drawing;\;;;_stretch............. en dan wil ik weten hoe ik automatisch het rechter deel van een rechthoek kan selecteren om te stretchen. Ik wil hierbij zelf de stretch lengte op geve..........^C^C_stretch............. hier wil ik dus dat autocad automatisch de onderkant van een rechthoek selecteert en dan ik dan weer de grootte van de stretch invoegen.

Op de 1 of andere manier moet ik in de functie ook nog voor elkaar zien te krijgen dan de hartlijn steeds in het midden blijft zitten, hoe groot ik de diamater ook maak.

Het is misschien een beetje ingewikkeld maar ik kom er echt niet uit. Zo een functie zou echter ontzettend handig zijn op mijn wekr omdat ik heel erg vaak te maken krijg met het tekenen van leidingen, en op zo een manier zal mij dat heel erg vele tijd besparen.

Ik weet dat het mogenlijk is, op welke manier weet ik nie, daarom hoop ik dat 1 van jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Martijn

julien

Met welke versie teken je?
Sinds kort kan je dit in je profiel zetten zodat je versie standaard onder je avatar komt te staan

Indien geen Lt zou ik meer voor een lisp gaan.

Kan je je uitleg verduidelijken met een figuur?
Indien je zelf geen webruimte hebt om deze op te plaatsen moet je ze anders maar mailen dan plaats ik ze wel online.

Raton

Ik teken met de 2004LT versie, ik zal vandaag of morgen eens kijken of ik dat aan kan passen in mijn profiel hier.

Ik weet of een afbeelding noodzakenlijk is maar omdat je het vraagt zal ik hem je morgen even mailen.

Het is gewoon een rectangle met een hartlijn erdoorheen... deze moet automatisch gestretch worden in 2 richtingen en dan moet de hartlijn ook nog in het midden blijven staan.

Met vriendelijke groet,

Martijn

julien

Ik zie niet onmiddellijk een manier om dit te doen zonder lisp.
BTW, ik heb je profiel al aangepat.  :wink:

bart

een nieuw commando voor lt schrijven is niet mogelijk.
voor dit soort dingen moet je de volledige versie aanschaffen

handmatig

insert een blok met een diameter van 1 en de hartlijn getekend in het midden.
tijdens het inserten met de buisdiameter verschalen en
strech hem vervolgens op lengte.

is de snelste manier zonder lisp
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Raton

Ik weet dat het mogenlijk is met enkel en alleen macro's. Alleen weet ik niet HOE dit mogenlijk is. Ik hoef eigenlijk geennieuw commando te ontwerpen, ik moet diverse commando's aan elkaar plakken en automatisch invullen.

Met vriendelijke groet,

Martijn

bart

zoals hierboven aangegeven is strech 2 niet nodig verschaal een block met een diameter van 1 hiertoe met de diameter
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Raton

Jaja, dus je wilt het invoeren van de schaal gebruiken voor de leidingdiameter. Dat is handig want dan schaalt meteen je hartlijn meej zodat hij in het midden blijft staan.

Dat is een optie, dan moet ik alleen nog weten hoe ik dan automatisch het rechterdeel (1) kan stretchen met een in te vullen waarde.

Het hoeft niet per see met stretch, als iemand een andere oplossing heeft vind ik het ook best.

Met vriendelijke groet,

Martijn

julien

Dat kan je dan toch ook vershalen?

Raton

Hoe verschaal je de lengte van een rechthoek dan??? Ik wil elke denkbare lengte in kunnen vullen...

Met vriendelijke groet,

Martijn

julien

Als je je vierkantje tekent van lengte 1 en hoogte 1 kan je toch bij het invoegen van je block zowel de X als Y richting verschalen. Heb je een buis nodig van diameter 25.4 en lengte 1254 geef je bij y schaal 25.4 en bij x schaal 1254 in.

bart

zo zou je het kunnen doen.
al denk ik niet dat e.a. op die manier tijdwinst oplevert.

zelf zou ik als ik geen lisp had gewoon een hele rits blokken aanmaken
voor de verschillende diameters en bijvoorbeeld 1000mm lang.

deze inserten via een stukje puldown menu (standaard explode aan)  en de lengte handmatig aanpassen middels strech

(heb ik ook lang met staalprofielen gedaan)

namelijk als je de lengte numeriek in moet voeren moet je deze wel weten als jke hem steeds in de tekening moet meten schiet e.a. niet op
:duivel1:
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Raton

Maar natuurlijk! Het wordt dus gewoon alleen maar scalen. Dit levert zeker wel tijdwinst op. Je drukt op een knop, geeft het centerpunt op vanwaar je buis moet beginnen en geeft vervolgens de diameter en de lengte aan. ENTER. En je buis staat er.

Hardstikke bedankt, ik ga even met deze informatie aan de slag en mocht ik nog op problemen lopen dan horen jullie het direct.

Met vriendelijke groet,

Martijn Santbergen

Joop

:? De autoCAD gebruiker heeft de neiging om de zaak ingewikkelder te maken dan hij is.
AutoCAD heeft een ingebouwde functie voor dit soort vraagstukken.
Dus niet allen voor pijpen, maar ook voor muren, wegen, spoorrails, enz....

Die functie heet multiline.

Raton, je kunt in je menu een submenu maken met daarin de standaard pijpdiameters (lees schaalfactor).
De lengte geef je dan in door de muis in de juiste richting te slepen en de lengte in te typen.
Het enige lastige is het insdtellen van de multiline. Dit hoeft echter maar een keer.
Als je hulp nodig hebt met het maken van de macro, laat het mij dan even weten.

Sterkte en veel plezier, :wink:

Joop
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Raton

Dankjewel Joop, bij jouw manier heb je echter alleen 3 lijnen en geen begin en eindlijnen volgens mij. Ik ben van mijn huidige idee afgestapt om ook de diamtere steeds in te geven, Ik ga nu gewoon voor elke diameter een button maken zodat ik ze met de x-factor kan scalen.

Ik heb blokken aangemaakt met de goede diameter en met een lengte van 1mm.

Het probleem is nu dat ik niet weet hyoe ik de y-scle factor automatisch op 1 kan zetten.

Mijn macro is nu:

^C^C-insert;183;\;\

de eerste ; is invoegen
de eerste \ is x-factor scale
de tweede ; is y-factor scale (die nou automatisch hetzelfde wordt als x-factor scale..... hoe krijg ik dit altijd op 1????
de tweede \ is rotation angle

Hoe krijg ik dus de y-factor altijd standaard op 1???

Met vriendelijke groet,

Raton