FastFiber

Hatch

Gestart door Arno, do 08 04 2004, 08:57:59

Vorige topic - Volgende topic

Arno

Is er iemand die mij de procedure kan beschrijven over het maken van een hatch

Anonymous

Citaat van: ArnoIs er iemand die mij de procedure kan beschrijven over het maken van een hatch

Wat bedoel ermee ?
Het maken van een hatch in een tekening, of het maken van een nieuw hatch patroon? :D

Arno

IK BEDOEL HET MAKEN VAN EEEN NIEUW HATCH PATROON.
IK WEET DAT JE NIEUW BESTAND MOET AANMAKEN  MET HET .PAT EXTENSIE (GELOOF IK), IK WEET ALLEEN NIET HOE.

aLVAST BEDANKT VOOR JE REACTIE

Anonymous

Zolang het simpel blijft en je wilt steeds met rechte lijnen onder een verschillende hoek of met een verschillende spacing (afstand tussen de lijnen) werken dan type je gewoon HATCH in in je commando balk
U -> enter
Dan vraagt hij om je angle en om je spacing en daarna vraagt hij de objecten te selecteren....

Of bedoel je ingewikkeldere patronen???

Die kan je ook aanmaken..... d.m.v. van je file search pad aan te passen laad hij ze dan in je hatch-scherm onder het tabblad custom

Met vriendlijke groet,

Raton

Leon Dooijes

De aceerpatronen staan in het bestand ACAD.PAT of ACADISO.PAT.
ACAD.PAT wordt gebruikt voor tekeningen in inches (english) en ACADISO.PAT voor tekeningen in mm. (metric)

Dit zijn tekstbestanden waarin de arceerpatronen van AutoCAD staan omschreven. Je kunt dit bestand aanpassen in bijvoorbeeld WordPad.

De definitie van het arceerpatroon ANSI31 ziet er bijvoorbeeld als volgt uit.

*ANSI31,ANSI Iron, Brick, Stone masonry
45, 0, 0, 0, 3.175

De definitie bestaat uit de volgende onderdelen
*ANSI31 - De naam van het patroon vooraf gegaan door een asterisk.
ANSI Iron,Brick - Een omschrijving, mag je eventueel weglaten
45 - De hoek waaronder de lijn loopt, 45 graden.
0,0 - Het beginpunt van de eerste lijn.
0,3.175 - De afstand tussen 2 opeen volgende lijnen.

Dan nog een voorbeeld dat wat complexer is.

*ANGLE,Angle steel
0, 0, 0, 0, 6.985, 5.08, -1.905
90, 0, 0, 0, 6.985, 5.08, -1.905

Bij dit patroon zijn twee lijnen gedefinieerd en de lijnen hebben een onderbreking. Op de eerste regel staat de definitie van de eerste lijn en op de tweede regel staat de definitie van de tweede lijn.

0 - De hoek waaronder de eerste lijn loopt
0,0   Beginpunt van de eerste lijn
0,6.985 - De verplaatsing naar het beginpunt van de tweede lijn
5.08,-1.905 - Een lijnstuk van 5.08 en een gat van -1.905
(Ze gebruiken bij Autodesk wat vreemde waarden, een normaal mens had bijvoorbeeld  5,2 neergezet.)
De tweede lijn is vergelijkbaar maar 90 graden geroteerd.

Arceringen bestaan altijd uit een patroon van lijnen op een bepaalde afstand van elkaar.  Je kunt in een arceerpatroon dus geen cirkels ofzo opnemen.

succes er mee.

Leon Dooijes

bart

Citaat van: Leon DooijesZe gebruiken bij Autodesk wat vreemde waarden, een normaal mens had bijvoorbeeld  5,2 neergezet.)

deze vreemde waarde zijn het gevolg van het feit dat de aceringen van acadiso.pat en acad.pat zijn verschaald met 25.4 (inch naar mm)
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Leon Dooijes

Citaat van: bart
Citaat van: Leon DooijesZe gebruiken bij Autodesk wat vreemde waarden, een normaal mens had bijvoorbeeld  5,2 neergezet.)

deze vreemde waarde zijn het gevolg van het feit dat de aceringen van acadiso.pat en acad.pat zijn verschaald met 25.4 (inch naar mm)

Dat die vreemde getallen fracties en veelvouden van 25.4 zijn dat begrijp ik ook wel. Dat die Amerikanen denken dat wij veel gelukkiger af zouden zijn wanneer wij met voeten en duimen zouden meten is mij zo langzamerhand ook wel duidelijk.

Wij zitten daardoor met de gebakken peren. Bij het arceren moeten wij een schaalfactor opgeven die volstrekt onlogisch is. Daarnaast zijn ze ook nog heel inconsequent de ene keer is de afstand tussen de lijnen 3.175 en een andere keer 193.675. Je kunt niet op een redelijke manier bepalen wat voor schaalfactor je moet gebruiken. Bij ieder arceerpatroon moet je uitproberen wat een geschikte schaalfactor is. Je moet toch toegeven dat dat broddel werk is.

bart

als je acadiso.pat als tabel gebruikt geeft de schaal waarop je de tekening afdukt  de juiste ansi / iso arcering volgens de norm weer
(dat dit niet altijd even mooi is weet ik ook)

de andere arceringen zijn fantasie of stellen een aanzicht van een materiaal voor.
om deze goed te krijgen moet je inderdaad vaak even spelen met de schaalfactor

wij hebben zelf een hele rits arceringen aan de tabel toegevoegd (de orginelen kan je beter ongewijzigd laten i.v.m. uitwisseling met andere bureau's)

deze hebben wij dusdanig aangepast dat alle schaalfactoren in de tekening het zelfde zijn
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

VegitoSSJ

Hoe kan ik een eigengemaakt hatch bestand gebruiken heeft iemand hier een handleidingkje voor?

Alvast bedankt

alexander

zelf ben ik eigenlijk op zoek naar hatch van hout-texturen / structuren echter is dit geen standaard. is dit zelf te maken of weet iemand dit ?

FastFiber