yoin

Peter T.

Het probleem:

Momenteel hebben we een vaste layer lijst van +/- 100 die allemaal beginnen met A--.... (de puntjes worden ingevuld door nummer en tekst van de layer) Nu zoek ik een manier om al deze layers in een mooie en handige hanteerbare lijst te krijgen (zoals Excell) zodat ik het begin van de layers kan veranderen in B--.... en dan een manier om deze terug in mijn huidige bestand te krijgen.

Dus:

Huidige layers (A--) exorteren en aanpassen naar B-- (alle layerss blijven hetzelfde enkel 1ste letter verandert)
Nieuwe layers B-- terug importeren in de DWG met A-- layers in.

Heeft hier iemand een oplossing voor?

hulpje

Kan je hier iets mee?

"Laaginstellingen opslaan
Laaginstellingen omvatten laagstatussen, zoals aan of vergrendeld, en laageigenschappen, zoals kleur en lijntype. In een benoemde laagstatus kunt u kiezen welke laagstatussen en laageigenschappen u later wilt herstellen. U kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen alleen de instelling Frozen/Thawed van de lagen in een tekening te herstellen. Alle andere instellingen worden dan genegeerd. Wanneer u die benoemde laagstatus herstelt, blijven alle instellingen onveranderd, behalve of lagen nu zijn bevroren of ontdooid.

Met de Layer States Manager kunt u benoemde laagstatussen exporteren naar een LAS-bestand voor gebruik in andere tekeningen. De laagstatussen van externe referenties kunnen niet worden geëxporteerd.

Laaginstellingen herstellen
Wanneer u een benoemde laagstatus herstelt, worden de laaginstellingen (laagstatussen en laageigenschappen) die opgegeven zijn toen de laagstatus opgeslagen werd, standaard hersteld. Omdat alle laaginstellingen in de benoemde laagstatus opgeslagen worden, kunt u op het moment dat u herstelt andere instellingen opgeven. Alle laaginstellingen die niet geselecteerd zijn om hersteld te worden, blijven ongewijzigd.

Daarnaast wordt de laag die actief was toen de benoemde laagstatus opgeslagen werd, actief gemaakt. Als die laag niet meer bestaat, wordt de actieve laag niet gewijzigd.

Naast het herstellen van benoemde laagstatussen, kunt u benoemde laagstatussen importeren die eerder naar LAS-bestanden geëxporteerd zijn."

Dus kort gezegd, je maakt in 1 tekening nieuwe lagen aan, beginnend met B-...., vervolgens bewaar je deze als LAS-bestand, die je dan kan importeren in een andere tekening.

P.s. Je geeft niet op met welke AutoCAD versie je tekent, deze tip werkt met AutoCAD 2007

Succes.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Peter T.

Momenteel werk ik met Acad 2006

Dus je zegt momenteel dat ik voor zo een honderdtal layers overal 1 voor 1 de eerste letter moet veranderen van A naar B ? deze dan opslaan als .las en opnieuw importeren in het originele bestand.

De originele vraag geldt nog steeds dan  :wink:

Zelf had ik er aan gedacht om te proberen om de layerstate te exporteren, te openen in note pad en dan het replace commando te gebruiken. Terug opslaan en opnieuw invoegen maar weet niet echt hoe dit te doen.

Peter T.

Vergeet het maar ik heb het al gevonden, (als je snellere manier weet mag je het nig zeggen hoor)

- Ga naar layer state en exporteer al je layers in een .las bestand.
- Het .las bestand kan je blijkbaar openen met notepad (open with...) een simpel replace commando A-- naar B-- en opslaan.
- Je gaat terug naar je beginfile en je importeert de .las file weer. Hij vraagt om te restoren en je klikt ja.

Probleem:

- Ik zag men nieuwe layers niet tussen de lijst staan? bug of niet?

Oplossing:

- Bij "Tool.. -> CAD Standards... -> Layer translator..." zag ik men nieuwe layers wel staan.
- Selecteer gewoon al de nieuwe layers in het vak "translate from", laat het vak "translate to" leeg en druk op "Translate"
- wonder bij wonder staan ze nu wel tussen de selecteerbare layers.

Bedankt hulpje voor me op de goede weg te zetten.

bart

je kan hier de funtie rename voor gebruiken (beslist de snelste methode)

selecteer layer in het venster
type A--* als oude naam
en B--* als nieuwe naam alle lagen die met A-- beginnen worden dan aangepast
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Reimer

Ik ben het met Bart eens. Rename werkt wel het snelste.
Een probleem die ik tegen kwam is dat het renamen van een groep alleen werkt wanneer het eerste deel gewijzigd wordt en niet wanneer het laatste deel gewijzigd wordt.
Voorbeeld:
A--* kan worden B--*

*--A kan niet worden *--B

Heeft iemand hier misschien een trucje voor?

Reimer

hulpje

Citaat van: Peter T. op do 26 10 2006, 16:58:36
Vergeet het maar ik heb het al gevonden, (als je snellere manier weet mag je het nig zeggen hoor)

- Ga naar layer state en exporteer al je layers in een .las bestand.
- Het .las bestand kan je blijkbaar openen met notepad (open with...) een simpel replace commando A-- naar B-- en opslaan.
- Je gaat terug naar je beginfile en je importeert de .las file weer. Hij vraagt om te restoren en je klikt ja.

Probleem:

- Ik zag men nieuwe layers niet tussen de lijst staan? bug of niet?

Oplossing:

- Bij "Tool.. -> CAD Standards... -> Layer translator..." zag ik men nieuwe layers wel staan.
- Selecteer gewoon al de nieuwe layers in het vak "translate from", laat het vak "translate to" leeg en druk op "Translate"
- wonder bij wonder staan ze nu wel tussen de selecteerbare layers.

Bedankt hulpje voor me op de goede weg te zetten.

Gelukkig heeft het je op weg geholpen!
Ik hoop, dat de tips van de andere ook behulpzaam zijn.

HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

bart

Citaat van: Reimer op vr 27 10 2006, 07:45:04
Ik ben het met Bart eens. Rename werkt wel het snelste.
Een probleem die ik tegen kwam is dat het renamen van een groep alleen werkt wanneer het eerste deel gewijzigd wordt en niet wanneer het laatste deel gewijzigd wordt.
Voorbeeld:
A--* kan worden B--*

*--A kan niet worden *--B

Heeft iemand hier misschien een trucje voor?

Reimer

je kan daarvoor ?????--A gebruiken  waarbij je net zoveel vraagtekens moet gebruiken als het aantal tekens dat voor --A staat
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart