FastFiber

plotten exteren

Gestart door gunter van ranst, zo 27 08 2006, 23:17:01

Vorige topic - Volgende topic

gunter van ranst

Dag caders,

Wat moet ik doen om een tekeing door een ewterne firma te laten afdrukken op groot formaat.
Ik heb wel al de nodige contacten maar ze vragen om een printer te installeen en dan door te sturen.
MAAR IK LUK ER NIET IN.
Ik heb zelf 2007 LT

bart

installeer de plotter die de drukker wil (meestal een van hp of oce')
Ik heb hier geen 2007lt maar installeren van een plotter kan binnen het plotmanager scherm.

zorg dat de plotter afdrukt naar een bestand (plt bestand)
dit bestand stuur je naar de drukker en je krijgt een tekening van ze terug

informeer vooraf goed bij de drukker wat de mogelijkheden zijn.
en wat je het goedkoopste kan aanleveren
Bij een grote repro kunnen ze vaak erg veel maar aan alles hangt een prijskaartje
(hier kunnen ze de tekening ook zelf voor je plotten vanuit autocad dat kost je echter wel 10 euro extra per layout)
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Reimer

Is het niet handiger om te tekening naar PDF of DWF te plotten en deze dan te laten afdrukken? Dan maakt het toch niet meer uit welke plotter er gebruikt wordt. En beide manieren zijn gratis beschikbaar.

Reimer

Joop

Als je een DWG print, print je alleen de lijnen.
Als je een PDF en/of een DWF afdrukt print je een plaatje. Dus alle pixels.
Veeeeel duurder. :?
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Reimer

Waar wij soms grote hoeveelheden tekeningen afdrukken wordt niet gekeken naar het bestandsformaat maar naar het soort tekening (full color of lijnentekening). Een acad tekening in PDF of DWF wordt geplot als lijnentekening en is dus niet duurder dan een *.dwg. Tevens is een DWF gewoon een vectortekening en dus geen pixels.

Reimer.

bart

Citaat van: Reimer op ma 28 08 2006, 09:53:47
Waar wij soms grote hoeveelheden tekeningen afdrukken wordt niet gekeken naar het bestandsformaat maar naar het soort tekening (full color of lijnentekening). Een acad tekening in PDF of DWF wordt geplot als lijnentekening en is dus niet duurder dan een *.dwg. Tevens is een DWF gewoon een vectortekening en dus geen pixels.

Reimer.

onze drukker wil (nog) geen dwf  en het afdrukken van pdf's is daar ook een stuk duurder

ps. pdf formaat legt geen vaste manier op om afbeeldingen te behandelen pixels en vectors kan beide
wat wordt gebruikt is afhankelijk van de software die je gebruikt voor de omzetting
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Dave B.

De repromarkt maakt momenteel een verschuiving mee waarin pdf files het halen van de plt. Voordeel bij pdf is dat de klant en ook de afdrukker meer controle heeft. Bij een serieuze reproraaf is het plotten van een pdf of een plt gelijk en worden er geen kosten gerekend.
Doet hij dat wel, betekent dit vaak dat ze niet de nodige technologische uitrusting of kennis hiervoor hebben.
Op de nieuwe Océ plotters (waar nagenoeg alle reprografen voor z/w op werken) loopt momenteel pdf zelfs lekkerder dan plt. De kwaliteit gaat NIET achteruit indien het effectief een deftige (liefst native) pdf file is.

yoin