FastFiber

Dimensions

Gestart door Tom De Clercq, vr 13 02 2004, 14:15:25

Vorige topic - Volgende topic

Tom De Clercq

Als ik in mijn tekening een afstand wil laten zien (dimension), dan komt er ipv 750 (7,5 meter) 75 te staan.
Hoe kan ik dit aanpassen?
+ Hoe kan ik deze tekening vervolgens op schaal afdrukken (op A3 of op A4)?  Als ik op layout klik en vervolgens mijn pagina-instelling zet op A4, dan komt mijn tekening er wel op te staan, maar deze is volgens mij niet op schaal.

mvg

Tom

julien

Je eerste vraag:
Dimension style manager -> modify
tabblad 'Primary units'
Hier kan je de 'Scale factor' instellen. Bij jou zal deze op 10 staan en deze moet op 1 komen.

2de vraag:
Je schaal van je afdruk bepaal je in paper space. Afdrukken doe je dan altijd op schaal 1/1

Anonymous

ok, via het antwoord op de eerste vraag heb ik de dimension kunnen veranderen.
Maar uit het tweede antwoord raak ik niet wijs.
Telkens als ik op layout klik, dan kan ik mijn soort papier kiezen (A1, A2, ...).  Als ik dan bijv. A3 kies, krijg ik mijn tekening er niet volledig op.
Ik kan dan wel wat spelen met de plot scale (1 mm = 1 unit), maar hoe kan ik kan zeggen dat er dient afgedrukt te worden op schaal 1/500.

(een lijn van 10 meter is bij mij 100 units)

mvg

Tom

julien

Hier staat een korte uitleg over model - paper space.
In model space teken je 1/1.  Je gaat dan naar paper-space.
Hier kies je in je lay out je printer, papierformaat en schaal.
Dit venster sluit je en je tekent een viewport. Typ mv en teken je rechthoek.
Typ dan: _.MSPACE
Nu wordt je kader vet en is je muis in de kader.
Nu kan je de view scale aanpassen.
Typ z en bevestig.
Typ dan je schaal gevolgt door xp
voorbeeld: 1/100xp en bevestig.
Om terug naar je paper space te gaan typ je: _.PSPACE

BTW, geen zin om lid te worden, je krijgt dan enkele extra opties, maar het verplicht je tot niets.

Anonymous

beste tom waarom neem je een unit = 1 dm (decimeter)
als je de tekening in meters wil maatvoeren is het toch weel praktischer ook in meters te tekenen dus 10 meter = 10 units

bij het maatvoeren en het plotten hoeft je dan geen extra omrekenfactor toe te voegen

nu teken je de tekening in het model 10:1 vervlogens wil je 1 :500 afdrukken (1 meter = 500 meter)
daartoe moet je dan de xp schaal in je layout viewport op 1/5000 zetten (500*10)
en de tekening 1:1 afdrukken vanuit je layout

:shock:

Tom De Clercq

Ok, ik ben grotendeels mee.  Ik ga dus opnieuw beginnen met mijn tekening.   Ik open 'new...' in autocad 2004 en er wordt me gevraagd welke template ik wil openen.  Ik wil later plotten op een A0, dus kies ik 'ISO A0 -Named plot styles.dwt'.
In model-space heb ik nu een grid van 420 x 290, en de grid staat op 10.  Ik wil tekenen in cm en begin (na aanmaak van de diverse layers) bovenaan met de grens van het terrein te tekenen (het is een overzicht van een terrein dat ik wil tekenen).  
Het gebouw begint op 9 meter van deze grens.  Om deze bouwlijn te zien doe ik in layer 'hulplijnen' een offset van 900, maar dan valt deze lijn buiten mijn grid, en zelfs buiten de tekening?
Blijkbaar snap ik het nog niet volledig.  (Ik denk dat ik de cursus die ik op school gekregen heb, nog maar eens ga opvragen op mijn oude school.)

mvg

Tom

bart

de ruimte waar grid's staan zijn de LIMITS van je tekening
voor het soort tekening dat je wil maken (gebouw) heb je niets aan deze grids (ze zijn eerder lastig als ze aan zijn

als je ze echter toch wil gebruiken moet je de limits groter instellen
een A0 = 841*1189 mm incl. snijlijn
je moet je grids dan instellen op  841*afdrukschaal,1189*afdrukschaal

hier maak je je tekening 1:1 (teken maar gewoon in mm in nederland verplicht conform diverse NEN normen)

je kunt de dingen die je al getekend heb gewoon inserten en met een factor 10 vergroten (7,5m dient als 7500 te worden weergegeven)

stel de afdrukschaal = 100

dan stel je de schaal in je viewport in op 0.01xp  (1/100)
het geen je getekend heb past nu keurig op papier

als je nog een tweede layout maak kan je hier de zelfde tekening in een andere schaal weergeven
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Tom De Clercq

Ik heb mijn tekening vergroot met een factor 10 via commando scale.
Als ik nu 7,5 meter teken, heb ik 750 units.  De tekst die bij mijn dimensions staat is niet mee vergroot.  de gewone tekst wel (en staat op height 100).
Als ik bij dimension style de textheight verander, (van 2.5 naar bijv. 100) zie ik niets veranderen op mijn scherm.  De tekst blijft heel klein staan.

yoin