Les 3d tekenen in Autocad

Gestart door frimie, vr 20 01 2006, 19:10:56

Vorige topic - Volgende topic

frimie

Ik ben begonnen aan de les 3d tekenen in autocad, ik loop alleen vast bij Basiscommando's 3D tekenen. Autocat pakt bij mij het commando extrude niet en ook als ik ext in de command line type doet hij het niet. Ik maak gebruik van autocad 2004 LT. Ik weet niet hoe ik nu de extrusie voor elkaar krijg..

julien

Je kan in AutoCAD Lt niet in 3D tekenen...  :?

Remo

De LT versies van AutoCAD zijn niet echt geschikt voor 3D.
Je zult de grote versie van AutoCAD moeten gebruiken, of inventor o.i.d.

Dnereb

Citaat van: Remo op za 21 01 2006, 11:11:28
De LT versies van AutoCAD zijn niet echt geschikt voor 3D.
Je zult de grote versie van AutoCAD moeten gebruiken, of inventor o.i.d.

Laat dat echt maar weg.
LT is ongeschikt voor 3d tekenen, LT is een verminkte versie van de normale versie. 3d, lisp en vba functionaliteit is verwijderd.
daarnaast is de full versie ook niet echt sterk in 3d.

frimie

Bedankt voor de reacties. Ik heb nu Autocad 2005 geinstalleerd en het werkt nu..

bonte

Ik heb niet echt veel ervaring in AutoCad 3D, maar ik vind Inventor veel makkelijker te gebruiken.

AHA-D

Als je in de Autodesk-stal wil blijven kun je je inderdaad beter op Inventor toeleggen dan op Acad3D. Er is een wereld van verschil tussen iets opbouwen in de 3 dimensies (ACAD) en het opbouwen van een virtueel produkt (IV). Het eerste is "beeldhouwen en boetseren", het tweede is een fuctionele opbouw van een model. Omdat je bij dat laatste veel meer intelligentie inbouwt kun je een model ook veel ingrijpender en vlotter veranderen.

Ik werk niet met IV, maar volg wel een aantal forums over Inventor, Solidworks, Solid Edge, ProEngineer, Unigraphics NX. Van daaruit beschouwd zou ik durven zeggen dat er een aantal stevige pakketten zijn (ProE, NX, Catia(?), ...) die veel mogelijkheden bieden en zeer uitgebreid zijn naar totaalconcept (berekeningen, matrijzenbouw, ...) maar die de werkwijze van het verleden met zich meesleuren. Daartegenover staan wat men de "midrange" pakketten noemt (maar die ondertussen meer kunnen dan wat een "high-end" 10 jaar geleden kon) : Solidworks, Inventor, Solid Edge, Alibre(?), ... Hierbij is de aanpak meer rechttoe-rechtaan en wordt er je veel minder om input gevraagd. Wat Inventor betreft is er de compatibiliteit met Autocad. Dat is een tweesnijdend zwaard. Het voordeel (als je dat nodig hebt) is dat je vlot met informatie naar en van Autocad kunt. Het nadeel is dat het CAD-pakket zich hierdoor in een omgeving dwingt die verouderd is en dat komt tot uiting in de mogelijkheden en beperkingen. De laatste jaren vervaagt het onderscheid tussen midrange en highend, toch qua funktionaliteit. De "groten" sleutelen aan de interface om het geheel wat gebruiksvriendelijker te maken, de "kleintjes" voegen steeds meer mogelijkheden toe, zodat je nog weinig beperkingen overhoudt.

Alex

PS Wat basisuitleg over SE ...
http://home.scarlet.be/~jhaerens/parametric.html