FastFiber

Viewport linken aan schaal?

Gestart door Tomppie, vr 03 03 2006, 08:13:18

Vorige topic - Volgende topic

Tomppie

Hey iedereen,

Allereerst proficiat met deze geweldig site Julien. Ongeloofelijk interessant.
Ik kom zeker nog meer kijken op deze site.

Ik heb een vraagje maar weet zelf niet of het mogelijk is in AutoCad.
Is het mogelijk dat je automatisch de schaal kan laten invullen. Dus als ik de schaal in de viewport op 1/100 zet, dat de schaal dan automatisch op 1/100 gaat staan. En als ik dan in de viewport Zoom extents doe, dat mijn schaal zich dan automatisch aanpast (ongeveer in de stijl van een automatisch datum, of dat die de dwg-file er automatisch inzet). Of is dit niet mogelijk in AutoCad.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Tom

Reimer

Hoi Tom,

je zou (in acad2006) een mtext in kunnen voegen met daarin een field. In dit field kun je de gegevens van een object invoegen. In dit geval de costum scale van je viewport. In het field wordt nu in tekst de schaal van de viewport weergegeven.
Wanneer de schaal van je viewport veranderd, dan veranderd de inhoud van de mtext mee (wel even regen toepassen)

Reimer

Tomppie

Hoi Remeir,

Bedankt voor de vlugge reactie. We zijn hiermee zeker al een stap vooruit. Enkel treed het volgend probleem nog op.
Wij tekenen in centimeters. En als we dubbelklikken in de viewport en typen dan in "zoom" en dan "scale" en vervolgens typen we dan "1/10xp" voor een plan op 1/100 te hebben, dan duid die in dat field wel 1:10 aan.

Zouden we dit op een andere manier kunnen oplossen dat het dat juis aanduid.

Thanks

Tom

Tomppie

Sorry Reimer,

Heb je naam verkeerd geschreven.

Sorry hiervoor

Tom

Reimer

Een tik voutje is snel gemaakt  :lol:
Ik heb echter nog geen oplossing voor jullie probleem. Je kunt wel handmatig een vaste 0 typen in de mtext, echter de kans op fouten lijkt mij dan wel groot.

Misschien is het wel mogelijk om meer standaard scale's (toolbar Viewports) aan te maken welke je dan 1:100 noemt en een schaal geeft van 1:10. Ik weet echter niet of het mogelijk is de standaard scale aan te passen.

Waarom tekenen jullie trouwens in cm? Je kunt toch beter 1:1 tekenen.

Reimer

Tomppie

Weet niet of het zo gemakkelijk is om de standard scale's aan te passen en die dan een andere naam te geven.
En handmatig een nul bijtypen gaat volgens mij te veel fouten kunnen creeëren.

Dat waren ook al aan het denken om dit in het vervolg te doen.
Maar wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?
Als we het over 1:1 hebben, dan bedoel je toch in mm, hé.

Toch bedankt voor de reacties,

Tom

Reimer

Beste Tom,

ik ontdekte bij toeval dat je in acad2006 de standard scale list kunt aanpassen. (in andere versies weet ik het niet)
Bij options -> user preferences -> edit scale list
Wanneer je hier jullie eigen schalen toevoegd (b.v. schaal 1:10 onder de naam 1:100) dan kun je in de mtext de naam van de schaal laten weergeven. Deze staat dan altijd goed. Je moet dan wel in je viewports altijd de standaard schalen gebruiken.

Reimer

FastFiber