FastFiber

Upgraden van Autocad Electrical met behoud van instellingen, templates , ed ....

Gestart door Sterom, di 16 10 2018, 15:29:36

Vorige topic - Volgende topic

Sterom

Hallo,

Sinds kort werk ik bij een nieuwe werkgever, en nu willen ze een nieuwe pc voor me samenstellen omdat de huidige echt aan zijn einde is aan het raken. hierbij willen ze ineens ook de versie van AutoCAD upgraden van 2017 naar de meest recente.

Nu is de vraag natuurlijk : kunnen we dit zonder alles opnieuw moeten in te stellen ?

Na wat op te zoeken hierover had ik al gevonden dat je een export/import van je settings ed kan doen via het start-menu, maar enkel tussen versies van hetzelfde jaar en taal. Daar ze willen upgraden naar de volgende versie zou ik het volgende willen proberen, maar geen idee of het zal werken :

- Exporteren van settings op de huidige PC en deze op de server plaatsen
- Dezelfde versie van AutoCAD installeren op de nieuwe pc , en hierna de settings importeren ervan
- Meest recente versie installeren op de nieuwe pc, en de vorige versie nog even geinstalleerd laten
- Via het migrate menu die in de nieuwe versies te vinden is de settings ed laten overzetten
- oude versie verwijderen.

Nu lijkt het me wel logisch dat dit zou lukken, maar zou toch graag weten of er hier al mensen zijn die er ervaring mee hebben ?

Alvast bedankt voor de input  :D

Jacob

Sterom,

Tja, dat is altijd weer lastig.

Ik ben ondertussen zo ver dat ik gewoon ga installeren en gaandeweg mijn instellingen weer bijwerk.
Om dat ik veel vanuit de toolpallet werk is dat gaande weg goed te doen.
Wel beginnen we altijd met een standaard tekening waar al van alles aan instellingen in staat.

De reden daarvan is:
Er is mij eens verteld dat je dan weer met een schone lei begint en dat geeft minder "vervuiling" in je instellingen.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder.

EddyBeerke

Citaat van: Jacob op wo 17 10 2018, 08:14:17
Sterom,

Tja, dat is altijd weer lastig.

Ik ben ondertussen zo ver dat ik gewoon ga installeren en gaandeweg mijn instellingen weer bijwerk.
Om dat ik veel vanuit de toolpallet werk is dat gaande weg goed te doen.
Wel beginnen we altijd met een standaard tekening waar al van alles aan instellingen in staat.
Je bedoelt denk ik een template?
Citaat van: Jacob op wo 17 10 2018, 08:14:17
Er is mij eens verteld dat je dan weer met een schone lei begint en dat geeft minder "vervuiling" in je instellingen.

Mijn voorkeur is ook gewoon de schone installatie doen, dus niet de oude versie eerst.
Wat ik wel doe is de instellingen in de options van de oudere versie goed bekijken en die toepassen in de nieuwe versie.
Dan maak ik een export van dat profiel en laat die door andere collega's gebruiken zodat we met dezelfde instellingen (zoekpaden e.d.) starten.

Met een workspace is het anders, deze laat ik daar de gebruikers lekker zelf uitzoeken.
De een heeft AutoCAD op het linker scherm (in geval van meerdere schermen) en de ander rechts.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

Het hangt er een beetje vanaf wat je met alle instellingen bedoeld.

als het alleen maar hier en daar een paar verschoven icoontjes zijn of een aantal settings van je systeem variabele adviseer ik je ook een schone installatie
houd bij wat je insteld dan is het de volgende keer appeltje eitje

Als je ook eigen menu onderdelen hebt gemaakt is het nu de tijd om dit eens goed de koe bij de hoorns te vatten en deze eigen onderdelen weg te schrijven in een custom cui.

een dergelijke cui beveiligd ook je aanpassingen los van autocad.
je kan hem elders opslaan
Het gebeurd namelijk ook wel eens dat je harde schijf het begeeft
of een profiel of autocad beschadigd raakt en je opnieuw moet installeren om de boel weer gangbaar te krijgen

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Jacob

CiteerJe bedoelt denk ik een template?

Nee ik bedoel een .dwg
Daarin pas ik nog wel eens wat aan en zet hem dan in een map waar de andere tekenaars ook bij kunnen.
Die openen ze dan bij het opstarten van een nieuw project.

bart

dwg of dwt maakt weinig uit je gebruikt hem wel als template.
Als je hem ook als dwt opslaat heb je als voordeel dat je hem met new kan openen en je hem niet per ongeluk kan overschrijven met save 
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

Citaat van: bart op vr 19 10 2018, 08:36:47
dwg of dwt maakt weinig uit je gebruikt hem wel als template.
Als je hem ook als dwt opslaat heb je als voordeel dat je hem met new kan openen en je hem niet per ongeluk kan overschrijven met save 
Toen, heel lang geleden met AutoCAD R14, heeft een collega voor elke normale schaal in meters (van 1:1 tot 1:2000) een dwg met instellingen gemaakt. Deze moest ik dan openen en gelijk 'opslaan als...'
Dat ging nogal eens fout natuurlijk.  :lachen: Toen kwam ik er achter dat als je de extentie veranderd van "*.dwg" naar "*.dwt" dat er bij het opslaan van de nieuwe tekening een locatie en bestandsnaam moest opgeven moet worden.  :vreegoe:

Dus vandaar dat de meesten hier een template (dus een *.dwt) gebruiken en niet een standaard dwg.
AutoCAD doet dat standaard ook met bv de 'acad.dwt' als je een schone installatie hebt.
Als beheerder stel ik dan ook een template in waar o.a. onze kaders in zitten. verder maken wij gebruik van InfraCAD die de overige schaal afhankelijke stylen e.d. maakt.

bart

je kan ook gewoon saveas doen en dan aan de onderzijde dwt selecteren tussen de beschikbare formaten
dan gaat hij ook gelijk naar de juiste map en krijg je de mogelijkheid nog wat extra info mee te geven aan de dwt
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Jacob

Dat van de DWT is mij bekend.
Ik heb tenslotte toch de eerste stapjes gezet in versie onder MS Dos  :mrgreen:

Misschien is het och wel handig als ik dat even bij de andere tekenaars instel.

Sterom

Hallo iedereen,

alvast bedankt voor de reacties. met "alle instellingen" bedoel ik vooral de settings voor de locaties van de templates. De vorige tekenaar had er een handje in om deze zo verspreid mogelijk te zetten zodat het een ramp is geworden om deze allemaal te verhuizen op de server naar 1 map. (is wel de bedoeling in de toekomst maar momenteel is er gewoonweg geen tijd voor ) . Het custom profiel heb ik ondertussen wel weggeschreven in een cui, en de algemene instellingen zijn met een export op de server gezet zodat we deze vanaf nu voor alle gebruikers hetzelfde kunnen instellen.

We gaan het proberen met een clean install van 2017 om erna te upgraden naar 2018-2019 met een migrate. Hopelijk komt er niet teveel ellende boven dobberen  :shock:

julien

Dat soort zaken zijn zoals een zure appel.

Als alles effectief in 't rond ligt, ruim dan op, anders blijf je sukkelen.
Wegens netwerkproblemen in het verleden ben ik over gegaan naar een lokale backup van alles wat met AutoCAD of Solid Edge te maken heeft.
Ik maak op mijn C: een map 'instellingen' met een submap per CAD programma. Daarin staat alles van pen instellingen, lisps, profielen, templates,...
Ik heb dat ook bij de collega's gedaan. Dat is een kopie van wat op de server staat met hier en daar een kleine eigen aanpassing. Vooral handig voor Solid Edge, maar ook voor AutoCAD heeft me dat al geholpen.

EddyBeerke

Ik heb voor mijn hele menu en alles wat er aan vast hangt twee zoekpaden:
"..\autocad 2018\"
"..\autocad 2018\linetypes\"

Zoals je ziet is het versie afhankelijk, wel zo handig als er tools niet naar behoren werken in een oudere versie.
Het laden van de afhankelijke lisp en vba-routines gebeurd in een "[naam van de CUIx].mnl"

Alles voorzien van relatieve paden zodat we zeer snel naar de volgende versie kunnen.
Als alle tool getest zijn, kunnen we dus binnen een uur over naar de nieuwe versie.
Enige voorwaarde is dat er een AutoCAD profiel export gemaakt wordt of de zoekpaden e.d. met een lisp toevoegen.

En zoals Julien het ook al zei... sla regelmatig (na wijzigingen) een copy op bv een USB-stick of DVD.
Dat is ook makkelijk voor als iemand op locatie gaat werken -> even de zoekpaden aanpassen en alles werkt naar behoren.

FastFiber