FastFiber

Dynamisch block; lekdorpel

Gestart door Vonk, di 12 12 2017, 16:39:41

Vorige topic - Volgende topic

Vonk

Beste,

Ik probeer een lekdorpel-block zo te maken dat we de haakse maat van de achterzijde
naar de voorzijde in kunnen vullen onder een op te geven graden(in basis 95 graden) wil dit wel aanpasbaar houden. Het lukt aardig, alleen
is de achterzijde niet meer aanpasbaar in hoogte? kan niet vinden hoe dit komt.
En bij het breder maken van de lekdorpel (grotere bovenzijde) past hij de voorzijde van de dorpel automatisch aan. De voorzijde maat wil ik eigenlijk 40mm hebben als basis en dit zo houden, met mogelijkheid dit aan te passen. Ik heb de dorpel toegevoegd in de bijlage. Wellicht kunnen jullie me ermee helpen.
Verneem het graag, Bedankt gr Armand.

julien

Ik begrijp niet helemaal wat je ermee van plan bent, maar als je dit slotje weg doet kan je de hoogte weer aanpassen.

Vonk

Dag Julien,
Bedankt voor het meekijken.
Gek genoeg zie ik bij mij in de editor niet het slotje op de omcirkelde positie? (enig idee)
De dorpel (block) wordt toegepast in details voor gevelbeplating. Hierin varieert de dikte van
de beplating panelen boven de dorpel en/of de onderliggende borstweringen. Vandaar dat het opschuiven met evt. in te geven maatvoering in properties voor ons makkelijk is. Echter verkleint de voormaat van de dorpel bij het vergroten van de bovenzijde.
Stap voor stap;  eerst maar eens het fixed point eruit halen.Ik heb het fixed point eerst geprobeerd omdat eerst bij het verschuiven van de bovenmaat, de dorpel niet op het basepoint bleef staan. Echer dacht ik het verwijderd te hebben daar het bij mij in de editor niet zichtbaar is.
Wellicht is er een soort commando om alle functies in de editor zichtbaar te maken?

Vonk

Heb het gevonden met commando display/hide constraint bars> show.in bovenliggend functiemenu
Het slotje aan achterzijde is nu verwijderd.!! :D

Echter is het nog niet zoals ik het graag zou willen. ik blijf nog even zoeken.

julien

Zo werkt het, maar kan je de maten (nog) niet invullen in de properties, maar je kan wel met de grips werken.

Vonk

Beste Julien,

Ik ben wel iets verder. zie bijlage.
Bij properties kun je alle waarden ingeven en past hij automatisch de onder een hoek staande lijn aan via een horizontale maat. :D
In het dynamische block heb ik uitsluitend gewerkt met geometric constraints. Niet met tab; parameters en actions.