FastFiber

Grote tekening opdelen

Gestart door Arjen, di 23 05 2017, 10:02:17

Vorige topic - Volgende topic

Arjen

Goedemorgen!

Ik heb een grote topografische kaart en deze importeer ik regelmatig als ondergrond voor mijn tekeningen. Echter wil ik deze liever niet in zijn geheel er continu onder hebben hangen. Ik kan deze wel verkleinen middels een xclip, maar vaak werkt dat toch niet helemaal lekker.

Ik zou liever zien dat ik van te voren een kader kan zetten/kiezen als ik de ondergrond als xref importeer. Is dit simpel te doen? Via een lisp? Of is dit serieus programmeer shizzel?

gr Arjen

EddyBeerke

Nee, dit is niet moeilijk, het is gewoon ff wat werk om e doen.

Maak een xref met een grid (ruitjespatroon) van de afmetingen die jij wil hebben in bv de laag defpoints.
Zet daar de namen in van de (te maken) xrefs, ook in de laag defpoints.
BV: rijnummer-colomletter (net als in Excel) A-1, B-5 enz.

Knip de ondergrond-xref in delen en geef ze de juiste naam. <- Dit is het meeste werk!
Hierna zet je alle geknipte xrefs in de (grid) xref -> attach in laag 0 of in een andere laag die wél afgedrukt wordt. (De laag "Defpoints" wordt nooit afgedrukt, ook niet als je die laag zelf maakt)
Unload dan alle xrefs in deze grid-xref.

Plaats dan deze grid-xref in de tekening waar je een ondergrond in wil hebben.
Je kunt nu zien (als de laag defpoints aan staat) welke xref je wil hebben... laad die dan door reload.
Of kies in de xref manager, met de rechter muisknop, voor attach, dan kun je daarna de grid xref verwijderen en heb je alleen die ene xref over.

Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

De bovengenoemd methode kan in principe voldoende zijn.
Maar Als ik zoiets doe wil ik in principe het onderwerp waar het om draait ongeveer midden in het overzicht hebben.

Ik open gewoon de overzichtskaart en copy_paste het deel dat in nodig heb in mijn tekening
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Arjen

Citaat van: EddyBeerke op di 23 05 2017, 11:03:16
Nee, dit is niet moeilijk, het is gewoon ff wat werk om e doen.

Maak een xref met een grid (ruitjespatroon) van de afmetingen die jij wil hebben in bv de laag defpoints.
Zet daar de namen in van de (te maken) xrefs, ook in de laag defpoints.
BV: rijnummer-colomletter (net als in Excel) A-1, B-5 enz.

Knip de ondergrond-xref in delen en geef ze de juiste naam. <- Dit is het meeste werk!
Hierna zet je alle geknipte xrefs in de (grid) xref -> attach in laag 0 of in een andere laag die wél afgedrukt wordt. (De laag "Defpoints" wordt nooit afgedrukt, ook niet als je die laag zelf maakt)
Unload dan alle xrefs in deze grid-xref.

Plaats dan deze grid-xref in de tekening waar je een ondergrond in wil hebben.
Je kunt nu zien (als de laag defpoints aan staat) welke xref je wil hebben... laad die dan door reload.
Of kies in de xref manager, met de rechter muisknop, voor attach, dan kun je daarna de grid xref verwijderen en heb je alleen die ene xref over.

Maar stel, ik heb 12 verschillende projecten tegelijk lopen. Dan moet ik of 12x de ondergrond volledig op de server hebben staan, of 12x wijzigen welk deel ik wel of niet aan heb staan. Kan ik niet een kaartdeel (bv 3A) selecteren, en dat deze dan wordt opgehaald en in de tekening wordt gekopierd?

groet

EddyBeerke

Citaat van: Arjen op di 23 05 2017, 14:24:37
Maar stel, ik heb 12 verschillende projecten tegelijk lopen. Dan moet ik of 12x de ondergrond volledig op de server hebben staan, of 12x wijzigen welk deel ik wel of niet aan heb staan.
Het is niet nodig om hiermee dubbele bestanden te maken.
Het project staat in een project map (neem ik aan) maar die ondergronden kunnen dan in een "Opdrachtgever" of "Algemeen" map staan. En je haald dan daar de ondergronden op.
Zijn de tekeningen bv definitief, dan maak je een etransmit en zorg je ervoor dat de xrefs ook mee gaan.

Kan ik niet een kaartdeel (bv 3A) selecteren, en dat deze dan wordt opgehaald en in de tekening wordt gekopierd?
Ja, dat kan:
In de xrefmanager klik je rechts op de xref en kies je voor "bind".
Dit gaat overigens wel een beetje tegen het idee van de vraag hierboven.
Je maakt immers nu wel een copy, maar het kan wel.

Je kunt ook de xref copieren en in de projectmap zetten, en dan gewoon die xref gebruiken. <- beter dan een xref binden.

Arjen

Citaat van: EddyBeerke op wo 24 05 2017, 08:55:49
Maar stel, ik heb 12 verschillende projecten tegelijk lopen. Dan moet ik of 12x de ondergrond volledig op de server hebben staan, of 12x wijzigen welk deel ik wel of niet aan heb staan.
Het is niet nodig om hiermee dubbele bestanden te maken.
Het project staat in een project map (neem ik aan) maar die ondergronden kunnen dan in een "Opdrachtgever" of "Algemeen" map staan. En je haald dan daar de ondergronden op.
Zijn de tekeningen bv definitief, dan maak je een etransmit en zorg je ervoor dat de xrefs ook mee gaan.

Kan ik niet een kaartdeel (bv 3A) selecteren, en dat deze dan wordt opgehaald en in de tekening wordt gekopierd?
Ja, dat kan:
In de xrefmanager klik je rechts op de xref en kies je voor "bind".
Dit gaat overigens wel een beetje tegen het idee van de vraag hierboven.
Je maakt immers nu wel een copy, maar het kan wel.

Je kunt ook de xref copieren en in de projectmap zetten, en dan gewoon die xref gebruiken. <- beter dan een xref binden.

Wacht, dit is wat ik bedoel:

Gebruikt één van jullie Infracadmap? Dan kan je een deel van de BGT van Nederland inladen (zie afbeelding). Zoiets wil ik, alleen dan voor mijn ondergrond.

EddyBeerke

Citaat van: Arjen op wo 24 05 2017, 15:29:51

Gebruikt één van jullie Infracadmap? Dan kan je een deel van de BGT van Nederland inladen (zie afbeelding). Zoiets wil ik, alleen dan voor mijn ondergrond.
Ja die gebruik ik. Zo heb ik heel Nederland de Esri-luchtfoto's... Is wel 23 Gb!
Als je zo iets wil hebben dan moet je met bv lisp gaan programmeren:
Klik in de tekening en hoppa! Daar staat je xref...
Hoop werk extra... Via een knopje de grid-xref laden is sneller gemaakt.

Arjen

Citaat van: EddyBeerke op do 25 05 2017, 00:46:47

Ja die gebruik ik. Zo heb ik heel Nederland de Esri-luchtfoto's... Is wel 23 Gb!

Zo, het is een poos geleden maar ik heb maar eens wat tijd gevonden om eraan te werken. Op zich werkt het principe wel, alleen als ik de grid xref inlaad, duurt dit nu een half uur, omdat autocad al die kleine xrefs ook inlaad.

Dat heeft dan bijna geen meerwaarde meer...

EddyBeerke

Citaat van: Arjen op ma 16 10 2017, 12:15:13
Citaat van: EddyBeerke op do 25 05 2017, 00:46:47

Zo, het is een poos geleden maar ik heb maar eens wat tijd gevonden om eraan te werken. Op zich werkt het principe wel, alleen als ik de grid xref inlaad, duurt dit nu een half uur, omdat autocad al die kleine xrefs ook inlaad.

Dat heeft dan bijna geen meerwaarde meer...
Als je de grid inlaad, met bv de namen van de vakjes in layer defpoints, en alle xrefs unloaded (in de grid-xref) dan gaat het een heel stuk sneller.
Acad laad dan alleen de xrefs die echt nodig zijn.
Dan zoek je de naam op in de xrefmanage en klik je met rechts, en kies je voor attach.
Daarna detach je de grid-xref