yoin

Arnold_83

Beste,

Het is een tijd geleden dat ik heb getekend in cad en nu loop ik tegen het volgende aan:
Ik hebe en tekening gemaakt en een uiteindelijk product.
Nu wil ik deze in een kader plaatsen op schaal zodat ik deze kan printen op A4.
Heb nu alles 1:1 getekend.

Hoe kan ik dat het beste doen???

Alvast hartstikke bedankt.

Arnold

gery

AutoCAD 2020 - Windows 10

Arnold_83

julien

gery

Citaat van: Arnold_83 op di 10 01 2017, 10:32:59
wat bedoel je hiermee?
Dat u dat via paperspace moet doen. Hoe precies dat ga ik u hier niet uitleggen, dat gaat u zelf moeten leren, zie reactie van Julien. Ik heb de voorzet gegeven, het doelpunt moet u zelf maken.
AutoCAD 2020 - Windows 10

bart

als je meer wilt gaan tekenen moet je zondermeer de hier bovengenoemde methode aanleren en gebruiken

Maar je kan jouw a4 ook vergroten met de schaal die je wilt gebruiken en gewoon om je tekening heen plaatsen in het model
bij het plotten geef je dan op dat de afdruk bijvoorbeeld 1:100 moet zijn.

ik denk dat ca. 60% van de tekeningen die wij binnenkrijgen nog steeds op die manier is gemaakt
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Citaat van: bart op di 10 01 2017, 20:08:40
Ik krijg er ook nog vaak zo binnen, maar ik denk (hoop) dat dat meer te maken heeft met vertalingen uit andere programma's.

EddyBeerke

Citaat van: bart op di 10 01 2017, 20:08:40
...
ik denk dat ca. 60% van de tekeningen die wij binnenkrijgen nog steeds op die manier is gemaakt
Wij mogen dat niet eens doen!
Tekeningen waarbij het vaak wel voor komt, wat ik tegen kom komen vaak uit Microstation.

De ontwerpen (o.a. wegontwerp) die wij maken, maken wij in modelspace -> 1:1 Kader in Paperspace.
Als er een schema tekening gemaakt moet worden dan hoeft dat niet op schaal en alleen dan mogen wij in modelspace een kader plaatsen... Maar zelf dan liever niet in verbant met het gebruik van xrefs.
Een schema kun ja namelijk ook in een "op schaal" ontwerp gebruiken, en dan zit dat kader weer in de weg.

Probeer hier in ieder geval een consequente handeling aan te leren.
De les op deze site is een goed hulpmiddel. Suc6   :vreegoe:
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

Nee hoor zijn vrijwel allemaal originelen autocad tekeningen.
Er is ook nog een tussenvorm met de hele tekening(en) incl. kader in het model en tabbladen waar alleen een vport in zit om deze te plotten

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber