yoin

julien

Ik heb een viewport met hierop in paperspace zaken getekend.
Nu moet het viewport verschaald worden maar ook de inhoud en hetgeen er over getekend is moet mee verschaald worden. Alles lukt, alleen wil de inhoud van het viewport niet mee verschalen.
Iemand een idee hoe dit eenvoudig en snel te doen?

gery

VP verschalen met VPSCALE en de getekende objecten in PS verschalen met SCALE ?

Vreemde vraag, omdat de oplossing zo basic/simpel is/lijkt, of mis ik iets?
AutoCAD 2020 - Windows 10

julien

Ik heb een gebouw met vele kamers.
Elke kamer krijgt een pspace. Hierop maak ik een viewport van die kamer.
In Pspace teken ik vanalles op die kamer.

Nu heb ik zo'n tekening met 50 kamers volledig klaar maar voor A3 en dat moet nu A4 worden.
Ik zou kunnen plotten naar A4 en scale to fit gebruiken, maar ik wil niet prutsen.

Nu heb ik dus telkens een nieuwe titelkader voor A4 geplaatst, het viewport met de pspace zaken verschaald met factor 0.7071 en een zoom toegepast in het viewport van 0.7071. Dan pannen en de pspace objecten weer correct plaatsen ten opzichte van de mspace objecten.

Ik zocht dus een oplossing om alles te selecteren (objecten, viewport) en dat met 1 handeling te kunnen verschalen.

gery

Ah, dus ik miste idd iets, nl. dat het gevraagde niet éénmalig moest gebeuren maar in casu 50 keer in 50 verschillende layout-tabs in dezelfde tekening, en dan liefst met zo weinig mogelijk handelingen.
Ik heb geen kant-en-klare oplossing, maar ben wel geïnteresseerd in een eindoplossing want zulks heb ik ook al een aantal keer nodig gehad.
AutoCAD 2020 - Windows 10

cadtools@gmail.com

Het is soms wel handig om in paperspace annotaties te gebruiken, in 3d views denk ik vooral. In dit geval is het wat minder handig gekozen. Je kunt ze beter overhalen naar modelspace en annotative maken zodat het mee verschaald als je de schaal wijzigd. (command:chspace) Gebruik verschillende lagen (per kamer) om o overbodige annotatie uit te zetten.. Een echte oplossing voor het probleem war je nu voor staat is er eigenlijk niet..

Nb meestal is een A3 opzet ook prima leesbaar op A4 als je het niet zo nauw neemt met (werkelijke) schalen. Schaallatje erbij en printen maar..;-) zolang het maar leesbaar en duidelijk is toch? Welke *idioot* (pardon my French) zal jouw tekening daadwerkelijk controleren door het met een houten schaallat op te meten, vraag ik je ??  ;-)

Reimer

Wanneer je in de viewport het commando zoom gebruikt met de optie 0.7071x, dan wordt het beeld  verschaald van A3 naar A4 ten opzichte van het midden van de viewport. Als je de paperspace objecten om het zelfde punt verschaald krijg je het juiste beeld. Vervolgens kun de de paperspace objecten evt. verplaatsen.

Een vergelijkbare oplossing is het verschalen van de paperspace objecten t.o.v. een hoek. Vervolgens in de viewport ZOOM -> 0.7071x. Daarna met het commando PAN een verplaatsing opgeven. De verplaatsing is afhankelijk van de viewport schaal.

Bovenstaande is wel in een script of lisp te stoppen.

Reimer

cadtools@gmail.com