yoin

Borrie

Hallo Forummers,

Momenteel ben ik regelmatig bezig met het invoegen van pdf bestanden als X-ref in AutoCadLT 2015.
Tot voor kort klopte de schaal van het ingevoegde pdf bestand met het originele bestand. Bv een A3 bestand werd ook als een bestand met de afmeting 297x420mm ingevoegd. Sinds enkele dagen worden de pdf bestanden die als x-ref ingevoerd worden automatisch verschaald met een factor 25,4. Dus een A3 word ingevoegd als een bestand met breedte van 16,5278mm en een hoogte van 11,6806mm. Dit geld voor alle afmetingen, A3, A2, A1, A0. Mijn eerste gedachte was een conversie van mm naar inches. Tot op heden heb ik dit nergens terug kunnen vinden.
Als ik nl. in de betreffende tekening bij "units" kijk staat dit ingesteld op mm.
Wanneer ik een pdf invoer als x-ref is er, nadat je een insertion point hebt aangeklikt, een mogelijkheid om door "unit" in te typen te switchen tussen mm, m, inches, etc. Ook hier staat de instelling standaard op mm.
Wanneer ik een bepaald pdf bestand open in een pdf reader worden hier de juiste afmetingen aangegeven in mm, dus voor een A3 bv 297x420mm.

Als ik overigens een ouder pdf bestand invoeg in autocad verschaalt autocad het pdf bestand niet, maar blijven de originele afmetingen behouden.

Is er een bepaalde instelling of variabele die ik over het hoofd zie of doe ik iets anders verkeerd?

Wie kan me hiermee helpen?

roy_043

Ik vermoed een probleem met de waarde van INSUNITS.

Borrie

Jon Tampon

Ik denk mss aan MEASUREMENT

waarde 0 (imperial-inch) of 1 (iso-mm)
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

Borrie

Hallo Jon Tampon,

De waarde measurement staat op 1. Dus het lijkt erop dat ook deze goed staat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn twijfels heb of het iets met AutoCad te maken heeft. Omdat nieuwe pdf bestanden automatisch worden verschaald met een factor 25,4 en oudere pdf bestanden niet.
Maar wanneer ik de oude en nieuwe pdf bestanden open in een pdf viewer dan worden daar wel je juiste maatvoeringen in mm aangegeven. Dus ergens gebeurt er iets waardoor bepaalde pdf bestanden worden verschaald.

hulpje

Beste Borrie,

Van wie krijg je de PDF bestanden?
Hoe worden de PDF bestanden gemaakt?
Is de software waarmee de PDF bestanden worden gemaakt veranderd?
Welke PDF viewer gebruik je?

Als je zelf PDF printjes maakt, om die als XREF onderlegger te gebruiken, dan zit het in je print opties van je PDF.
Zie printscreen....
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

bart

uit jouw post maak ik op dat het blijkbaar wel goed kan :shock:

Ik ben niet anders gewend dat ik een pdf moet verschalen.
de pdf printer maakt daarbij niets uit voor zover ik weet

buiten de eerder genoemde insunits
staan bij mij ook de volgende variabele goed
INSUNITSDEFSOURCE
INSUNITSDEFTARGET
deze werken volgens de help echter alleen als insunits op 0 staat

met het commando  DWGUNITS kan je zien hoe autocad is ingesteld.
kan je misschien een pdf die bij jouw wel goed gaat op het forum zetten
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Borrie

@hulpje: de oude bestanden, die dus op de juiste schaal in de tekening komen, hebben we via een bedrijf aangeleverd gekregen die deze heeft ingescand met een HP designjet plotter/ scanner. De scanner maakt hier na de scan gelijk pdf bestanden van.
Ik heb de oude pdf bestanden ingelezen met bv adobe reader of foxit pdf reader.
De nieuwe pdf bestanden hebben we zelf gemaakt door de hardcopy door onze scanner te halen van onze HP T2500. In het menu van de scanner staan de instellingen op mm.

@bart: Ik moest in het verleden ook altijd de pdf bestanden verschalen idd tot een tijd geleden. Toen werden de pdf bestanden 1 op 1 overgenomen in autocad wat wel zo prettig is als je 1:1 tekent.
Maar nu is het dus weer als voorheen.
Wanneer ik een nieuwe tekening start staan de waarden insunits, INSUNITSDEFSOURCE en INSUNITSDEFTARGET bij mij allemaal op 4, dus mm.
dwgunits staat ook ingesteld op mm.
Een pdf bestand kan ik helaas niet op het forum zetten omdat dit bedrijfsmatig is, sorry. En helaas voor mij, anders is dit geval misschien eerder opgelost.

Ik vind het overigens sowieso een vreemd geval wat Bart ook al aangeeft, dat je pdf eigenlijk standaard  verschaald word op het moment dat je deze als x-ref binnenhaalt in autocad.

EddyBeerke

Citaat van: Borrie op do 27 08 2015, 10:20:14
...
Een pdf bestand kan ik helaas niet op het forum zetten omdat dit bedrijfsmatig is, sorry. En helaas voor mij, anders is dit geval misschien eerder opgelost.
...
Het gaat toch om de nieuwe (pdf) scans?
Je zou een dummy-pdf kunnen maken door een streep met maatvoering te plotten, door de scanner halen en dan je test uit te voeren met de verschaling...
Als je dan de resultaten hier post...
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

roy_043

De verschaling zoals beschreven in de OP is eigenlijk vreemd. De getallen kloppen alleen als de PDF millimeters als units gebruikt en de CAD tekening inches.

bart

Ik heb vanmorgen autocad hersteld omdat er een register probleem was met etransmit.
Na dit herstel worden de pdf's opeens wel automatische geschaald naar de juiste maat.

het is dus toch iets in autocad. :shock:

Het  maakt daarbij niet uit of ik de pdf met inch of mm print naar het zelfde papier formaat.
het ging standaard fout en nu dus standaard goed.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Borrie

@bart: dat is idd opmerkelijk, maar wel handig. Bij mij heeft het overigens niet te maken met het herstellen van autocad. Dit is nl niet gebeurd bij mijn weten.

@EddyBeerke: Als ik een bepaalde maat in een dwg zet, deze 1 op 1 afdruk en vervolgens inscan. Daarna invoeren als x-ref in de dwg dan is bv een lijn van 20 cm, 0,7874mm lang en een  A3  heeft bv de afmeting 16,535x11,692mm. Dus toch iets met mm naar inches misschien omdat de verschalingsfactor 1/25,4 is.