yoin

r1qq

Hoi,

Ik wil een block over elke gewenste lengte kunnen vermenigvuldigen.

Het is een haag die bestaat uit allemaal losse lijntjes. stretchen is dus geen optie. en array is een vaste afstand. is er een andere mogelijkheid, of een manier om bovenstaande manier goed toetepassen.

of als iemand een ander idee heeft hoe ik het zelfde resultaat kan berijken.

Ik heb als bijlage de tekening bij gestuurd.

R

Jon Tampon

Als je de array associative maakt kan je toch uw afstand in de properties steeds bewerken (uw vaste afstand in dit geval editten)
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

r1qq

Okey,

moet ik dan bij de polar lijn increment invoeren?

Welke afstand moet ik dan invoeren bij array distince objects?

De polar lijn over hele lengte is in dit geval 6000 lang.

R

Jon Tampon

Command: _arrayrect
Type = Rectangular  Associative = Yes

Select objects: 1 found

Specify opposite corner for number of items or [Base point/Angle/Count]
<Count>: "aantal dat je wilt"

Specify opposite corner to space items or [Spacing] <Spacing>: 6000

Press Enter to accept or [ASsociative/Base
point/Rows/Columns/Levels/eXit]<eXit>: "enter"

Daarna ga je naar de properties van de array; bij misc kan je het aantal kolommen/rijen aanpassen en ook hun onderlinge afstand..
Speel daar even mee en normaal moet het dan wel duidelijk worden
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

r1qq

Okey,
dankje wel ik ga het proberen.

als je je verveveelt mag je het toepassen op de bijlage tekening :roll: :oops: :mrgreen: HAHA

R

Reimer

Volgens mij is wat jij wilt niet mogelijk. Jouw basispatroon (haag) is 6000 mm lang. Als je en haag van 7000 mm wilt hebben dan kun je dit niet met een dynamisch block maken. Je kunt wel een array maken met stapjes van 1000 mm, maar dit is dan iedere keer hetzelfde stukje van 1000 mm.

In jouw geval moet je denk ik met een hatch gaan werken. Of een array maken met kleine stapjes en accepteren dat deze steeds voor elk stapje gelijk is.
Het commando SUPERHATCH uit de Express tools vult een opgegeven gebied met een opgegeven block. Hierbij wordt het laatste block visueel afgeknipt op de rand van het gebied. Dit lijkt me voor jou de beste oplossing.

Reimer

r1qq

Dankje Reimer

Ik ben nu dan bezig met het block met SuperHatch, ik snap niet zo goed hoe ik dit zou moeten toe passen.
Hoe werkt dit dan dat ik het block terug kan afkorten?

gr

R

Reimer

Met superhatch wordt het block steeds herhaald. Alle blokken worden met xclip "afgeknipt" om hem binnen jouw grens te houden. Ten slotte worden de blocken in een Group samengevoegd. Dit geeft een star resultaat. Je hebt niet meer de mogelijkheid om de vorm te veranderen. Een nieuwe superhatch maken is de snelste optie denk ik.

Reimer

r1qq

Okey, 1ste gedeelte van wat je zegt snap ik nog, maar daarna snap ik er niet veel meer van.

SuperHatch heb ik nog nooit gebruik van gemaakt. Ik zal het eens gaan proberen hoe ik dit moet gaan toepassen.

Bedankt

R

Reimer

Achteraf denk ik dat Superhatch misschien toch niet zo'n goed idee is. Ik vindt dit niet zo'n nette oplossing. Superhatch vult een door jou opgegeven gebied met kopieën van een block. Om hier een geheel van te maken worden de blokken in een Group samengevoegd. Het resultaat is in ieder geval niet dynamisch.

Ik heb een soortgelijke haag als jij. Deze bestaat uit een stukje van 500mm dat met een array steeds herhaald wordt. Mijn hagen zijn dus altijd een veelvoud van 500mm lang. Als het echt niet anders kan dan explodeer ik het block en maak een afwijkende lengte.

Reimer

r1qq

Okey,

Ja dit lijkt dan inderdaad de beste optie, jammer want zijn weer een paar acties meer die niet anders niet hoefde,

Bedankt

R

cetacad

Heren,

Misschien wat simpel gedacht, maar waarom maak je de haag niet 50meter lang en xclip je deze op de gewenst lengte ?

groeten, Fred